dimecres, 30 de novembre de 2016

RAPEJANT ELS CLÀSSICS

Els nois i noies de 3r d’ESO de les optatives de Música (Guitarra i Teatre Musical) van anar al Caixafòrum a fer l’activitat “Rapejant els clàssics”. Hi ha havia un triple objectiu:

1. Treballar la mètrica i les figures retòriques des del joc per reescriure els clàssics (Barroc) a través de l’estètica actual de la cultura hip-hop.
2. Fomentar valors ètics i socials com el treball en equip, l’autoestima, l’autonomia, la responsabilitat, l’empatia o la convivència.
3. Potenciar el creixement socioemocional.



AVUI TENIM... ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR!

Votacions sector alumnat: a partir de les 8:15
Votacions sector professorat: a les 17:40
Votacions sector pares i mares o tutors: de 18:30 a 19:30 

dimarts, 29 de novembre de 2016

CINEMA AMB POC

Durant les últimes setmanes, l’alumnat de 1r d’ESO ha treballat el cinema a partir de l’activitat “Cinema amb poc”, organitzada pel Departament d’Educació Visual. Aquesta activitat permet, a través de la creació d’una escena curta de cinema, treballar aspectes tan importants en el món actual com les TIC.

En Blai Fernández, de 1r d'ESO, ens explica la seva experiència:


El dia 15 de novembre de 2016, els alumnes de 1r d’ESO A vam fer “cinema amb poc”. Consistia en gravar un petit curt d’un o dos minuts i, per fer-ho, va venir l’Anna Mitjà (experta en cinema) a ensenyar-nos com fer un petit curtmetratge.

Les tres primeres hores, l’Anna ens va explicar diferents coses importants d’una pel·lícula: els plans, el soroll, els càrrecs... Després del pati, vam dedicar les tres últimes hores a gravar totes les escenes.

El dia 22 de novembre ens vam tornar a trobar amb l’Anna i vam editar el nostre curt. Les altres classes també ho van anar fent durant el mes de novembre.

Ens va agradar molt i vam aprendre moltes coses del cinema.



dilluns, 28 de novembre de 2016

REINTERPRETEM EL LOGOTIP DE L'INSTITUT

Els alumnes de 2n d’ESO han treballat a partir d’un color primar i el seu complementari (de la barreja subtractiva o de colors pigment) que barrejats ens donen el negre.

I com que estem celebran el 175è aniversari de l’Institut, n’han reinterpretat el seu logo.

En els logos que us presentem, han volgut representar alguna característica de l’Institut Jaume Vicens Vives, que és un lloc de la ciutat de Girona on aprenen coneixements.

Esperem que us agradin!

Professorat d’Educació Visual i Plàstica



diumenge, 27 de novembre de 2016

TORNEM AL TRUETA

Després que els seus companys de Biologia del grup C anessin fa uns dies als laboratoris i instal·lacions de l'Hospital Trueta de Girona, el dia 25 de novembre va ser el torn del grup A.



TRET DE SORTIDA PER PARLAR EN CATALÀ A L'INSTITUT JAUME VICENS VIVES

L'acte d'obertura del Projecte Rossinyol es va celebrar divendres 18 de novembre a la Casa de Cultura de Girona. Va ser un acte molt lluït que va comptar amb la presència de representants de la Universitat de Girona i de la regidora d'educació de l'Ajuntament de Girona, Isabel Muradàs.

És la vuitena edició d'aquest projecte de mentoria promogut per la UdG que té, com a objectiu principal, afavorir la inclusió i la integració dels alumnes nouvinguts a través de la llengua catalana i el coneixement de la ciutat de Girona.

Dels 30 estudiants de les escoles i instituts de Girona que hi participen, quatre són de l'institut Jaume Vicens Vives. Tres són de primer: Yassir Zannouti, que va arribar el setembre del 2015 del Marroc, Sarah Patoux, arribada el febrer del 2015 de Tailàndia,  i Melani Mamani, que també va arribar el febrer del 2015 des de Bolívia. I Bedjina Fenelon, que estudia tercer i va arribar l'octubre del 2015 d'Haití.

La Melani amb la seva mentora, la Raquel

Fins al mes de maig, es trobaran cada setmana amb els seus mentors, estudiants de la UdG, i passaran estones passejant per Girona, parlant de les seves coses, coneixent-se i compartint moltes vivències.

En la mateixa línia del projecte Rossinyol, han començat les parelles lingüístiques entre alumnes de l'aula d'acollida i alumnes de primer de batxillerat internacional de l'institut Jaume Vicens Vives. Les parelles formades per Kevin Patoux i Aleix Seguí, Krysta Sosa i Laura Martínez, Mohamed Konteh i Lídia Carretero, i Haidy Estrella i Laia Coronado, es van conèixer el passat 2 de novembre i es troben els dijous a l'aula d'acollida.

Les parelles lingüístiques

Kevin prové de Tailàndia, Krysta va arribar d'Hondures, Mohamed ha tornat a Catalunya després de viure vuit anys a Gàmbia i Haidy ve de la República Dominicana.

Aquest projecte forma part del JVV Solidari de l'institut Jaume Vicens Vives i es realitza des del curs 2009-2010. Té com a objectiu potenciar espais de trobada i d'intercanvi lingüístic i cultural entre els alumnes de l'aula d'acollida i altres alumnes del centre per millorar la competència comunicativa en català els nouvinguts i afavorir les seves possibilitats d'integració.

El cartell de parelles lingüístiques que tenim a l'aula d'acollida ens omple d'orgull perquè ha estat dissenyat per Roser Matas, que havia estat professora de matemàtiques del nostre centre i que ha guanyat el concurs de cartells de fires d'aquest any 2016.

Antònia Vilaplana
Tutora de l’aula d’acollida

dissabte, 26 de novembre de 2016

REPORTATGES SOBRE EL 175è ANIVERSARI ALS TALLERS D'ESCRIPTURA

Des del curs passat els alumnes de 1r i 2n d’ESO tenen 1 hora setmanal de Taller d’Escriptura (TES): a 1r amb professorat de Castellà i a 2n de Català.

Com que el currículum de 2n d’ESO treballa el reportatge, hem aprofitat per lligar-lo amb el 175è aniversari de l’Institut. Els nois i noies han pogut informar-se a través de moltes fonts: la premsa escrita, el blog del Jaume Vicens Vives…

Us n’adjuntem un exemple!
Dani Bartomeu
Professor del TES

Joan Romero, 2n d'ESO

Matías Lapitz, 2n d'ESO

divendres, 25 de novembre de 2016

"100 MANERES DE DIBUIXAR UN ARBRE"

Els alumnes de l’optativa de Plàstica de 4t d’ESO han treballat a partir del llibre “100 maneres de dibuixar un arbre” del pintor i dibuixant Vicent Huedo.

D’una banda, han dibUixat arbres a partir de tècniques, eines i materials diversos: tinta, sal, llapis, pinzell… Van començant dibuixant la seva idea d’arbre (la primera imatge que els venia al cap). Després només la silueta, posteriorment dibuixos realistes… partint d’imatges reals de diferents tipus d’arbres. També han treballat a partir de la plantilla d’un arbre inventat per ells.

Imma De Batlle
Professora d’Educació Visual i Plàstica


Haidy Estrella. Tècnica: lliure

Zaida Gelmà. Tècnica: retolador amb alcohol

dijous, 24 de novembre de 2016

PARTICIPEM DE LA SETMANA DE LA CIÈNCIA A LA UDG

Dins la Setmana de la Ciència, el 18 de novembre els alumnes de 1r de batxillerat de Biologia van participar dels tallers i conferències organitzats per la Universitat de Girona.


dimecres, 23 de novembre de 2016

VISITEM EL TRUETA

Fa uns dies, els alumnes de 1r de batxillerat C de Biologia van visitar els laboratoris i instal·lacions de l'Hospital Trueta de Girona.

dimarts, 22 de novembre de 2016

SORTIDA A LES GAVARRES

Dimecres 16 i dijous 17 de novembre els 4 grups de 1r d’ESO van fer una sortida als boscos de les Gavarres. L’excursió la va organitzar el departament de Naturals.



dilluns, 21 de novembre de 2016

ACTE DE GRADUACIÓ DE LA 3a PROMOCIÓ D'ALUMNES DE BATXILLERAT BECATS PER CIMs+CELLEX I ACREDITACIÓ DE LA 5a

El dissabte 19 de novembre es va celebrar a l’institut Jaume Vicens Vives l’acte anual de benvinguda i comiat de les beques CiMs+Cellex. Finançat per la fundació privada Cellex, aquest programa de beques, el nom del qual és una abreviatura de “Ciències i Matemàtiques + Cellex”, cada curs ofereix a vint-i-quatre alumnes la gran oportunitat de cursar el batxillerat internacional a dos prestigiosos centres de Catalunya, dels quals el nostre n’és un. A part de proveir els seus alumnes, que han de superar unes proves i una entrevista personal per accedir-hi, amb la matrícula i els llibres de text, el programa CiMs+Cellex els permet gaudir d’una estada a l’estiu entre 1r i 2n de batxillerat a centres de recerca d’arreu del món, i dóna allotjament a aquells que vénen de fora de la ciutat.


L’acte de dissabte va tenir els objectius principals d’acomiadar del programa els alumnes de la 3a promoció, que aquest curs han començat la seva aventura universitària, i de donar la benvinguda als alumnes de la 5a, que fa poc han començat el batxillerat al nostre institut o a l’Aula Escola Europea de Barcelona. A part dels alumnes de les 3a, 4a i 5a promocions, els seus pares i acompanyants, i nombrososos professors, la taula presidencial va estar formada per: l'honorable consellera d’Ensenyament Meritxell Ruiz, la regidora d’Educació i Esports de l’Ajuntament de Girona Isabel Muradàs, la directora de l’Institut Jaume Vicens Vives Anna Masós, el patró de la fundació Cellex Jordi Segarra, el representant del programa CiMs+Cellex Josep Grané, i la patrona de la fundació Institut Jaume Vicens Vives i exdirectora del centre Elisabet Saguer.


La consellera Meritxell Ruiz i la nostra directora Anna Masós

Unes parts destacades de l’acte, a part de les dues principals ja mencionades, van ser la interpretació de peces musicals de Martí Oller i David Ariza, alumnes de la 3a promoció, i els discursos de Miquel Moretó (matemàtic i enginyer de telecomunicacions UPC-BarcelonaTech i que actualment està treballant al Barcelona Supercomputing Center) d’Antonio Huerta (catedràtic de matemàtica aplicada a la UPC-BarcelonaTech i director d’ICREA). Aquestes dues breus xerrades van ser molt motivadores i encoratjadores pels estudiants, especialment pels de les 3a i 4a promocions, que encara no tenim tan clar cap a on tirar.


En Martí Oller cantant òpera

El discurs d'en Miquel Moretó

L'Antonio Huerta durant la seva intervenció

A nivell personal puc afegir, a més, com alumne de la 4a promoció, que aquest acte no era dues hores de gent gran fent discursos avorrits. Ni tan sols era només (tot i que en gran part, és clar) una oportunitat per tornar a veure els nostres vells companys, que ens van ajudar increïblement a situar-nos a l’Institut quan fèiem 1r de Batxillerat Internacional. Totes les intervencions van ser interessants i informatives. Gràcies a aquest acte hem pogut entendre una mica millor el complex i exigent món acadèmic i de la recerca, i ens hem motivat una mica més per tirar endavant la nostra curiositat i la nostra dedicació a formar part la següent generació de científics.

Quan van der Knokke
Alumne de 2n de batxillerat internacional

PARLEM DE NUTRICIÓ

Dimarts passat, 15 de novembre, la Nines Agüero, infermera del CAP Santa Clara i del nostre centre, ens va venir a fer una xerrada sobre nutrició i alimentació.

Primer ens va parlar sobre què signifiquen aquests dos conceptes, i després de les diverses classificacions dels aliments i les seves propietats. Tot seguit, ens va aconsellar sobre com ens havíem d'alimentar i amb quina freqüència havíem de menjar amb l'ajut d'una projecció d'una piràmide dels aliments.

Personalment, em va agradar molt i trobo que va ser molt interessant perquè ens fa prendre consciència de la importància que té mantenir una alimentació sana i regular.

Pol Cereijo
Alumne de 3r d’ESO

diumenge, 20 de novembre de 2016

GUANYEM EL CONCURS DE L'APP KAHOOT

Amb motiu de la diada de Sant Albert i de la Ciència, la Universitat de Gironava organitzar un concurs de respostes ràpides amb una aplicació anomenada Kahoot. El guanyador va ser en Xavier Povill, alumne de 1r A de Batxillerat del nostre institut.

Moltes felicitats!

CONFERÈNCIA DEL DR. JESÚS PLANELLA (SETMANA DE LA CIÈNCIA)

El dia 16 de novembre, els alumnes de 1r i 2n de batxillerat de l’Institut Jaume Vicens Vives vam poder assistir a una xerrada a càrrec del Dr. Jesús Planella-Morató, del grup de Física Mediambiental a la Universitat de Girona. El Dr. Planella, que sovint assisteix a les pràctiques de Física de les classes de Batxillerat Internacional a l’institut, ens va explicar la seva experiència al programa estatunidenc CASPER, o Coupled Air Sea Process and Electromagnetic ducting Research, que tracta d’arribar a conèixer millor com afecten els fenomens marins i atmosfèrics a la propagació d’ones electromagnètiques. Segons va narrar, el Dr. Planella i altres investigadors d’arreu del món van embarcar durant un més a l’Oceà Atlàntic, en una embarcació equipat amb instruments i aparells per prendre mesures sobre la salinitat i la temperatura de l’aigua marina.



Aquests nous coneixements sobre com es porten a terme les investigacions científiques a gran escala i quines dificultats s’hi presenten van ser molt interessant no només pels científics aspirants entre nosaltres, sinó que per tots els alumnes la xerrada va ser una gran experiència.

Quan van der Knokke
Alumne de 2n de batxillerat


En motiu de la Setmana de la Ciència, cada any el departament d'Ensenyament, a través dels Centres de recursos, ofereix la possibilitat de viure, en primera persona, el que és la recerca experimental, a través d'una conferència-col·loqui oferta per investigadors de la Universitat o de centres d'investigació de prestigi. Aquest any el conferenciant va ser el Dr.Jesús Planella,de la UdG,  i en la xerrada ens va descriure l’estada que va realitzar en un vaixell oceanogràfic a l'oceà Atlàntic en el marc d’un projecte de recerca més genèric de transmisió d’ones de ràdio finançat per la Office Naval Research(US) i en el qual  va participar com a investigador de la University of Notre Dame.

La campanya es va realitzar entre octubre i novembre del 2015 a la costa de North Carolina (US) prenent mesures de l'aigua i l'atmosfera amb instrumentació puntera, no només a la zona costera sinó també a zones del corrent del Golf. En la presentació es va descriure breument el projecte en el qual va participar i, més concretament, aquella part en la qual estava implicat i que estava relacionada amb mesures de turbulència a l'oceà.


Després es va explicar amb més detall com es va organitzar la campanya i els seus detalls (llocs, detalls dels transectes, vaixells,...). Més concretament, es va focalitza en explicar als alumnes com és la vida de l’investigador en el vaixell durant aquest període de treball: característiques del vaixell, les tasques diàries, l’organització en equip, com es fan les mesures de variables físiques a l’oceà, l’anàlisi de les dades registrades així com també d’altres aspectes de la vida més quotidiana, en el vaixell.

Finalment es van mostrar resultats obtinguts a la campanya i quina ha estat l’aportació del seu grup al projecte i també, a la ciència, que és l’objectiu primordial d'aquesta exposició.
    
M. Lluïsa González 
Professora de Física i Química

dissabte, 19 de novembre de 2016

TREBALLEM AMB ELS COLORS

Magenta i blau cian fa lila. Blau cian i groc primari fa verd. Magenta i groc primari fa vermell. Aquestes combinacions de colors i d'altres (amb l'ajut del blanci el negre) ha creat una paleta del colors amb els quals l'alumnat d'Integra ha fet treballs d'expressió artística lliures. Els divendres és el dia en què espavilem més la creativitat a Visual i Plàstica! En les fotografies en teniu una mostra!
Jordi Ribes
Professor d’Educació Visual i Plàstica



divendres, 18 de novembre de 2016

INTO THE BLUE (SETMANA DE LA CIÈNCIA)

Els alumnes de 1r i 2n de batxillerat del Institut Jaume Vicens Vives vam assistir el dilluns dia 14 de novembre a una de les xerrades realitzades a la sala d'actes de l'institut al llarg del curs escolar. En aquest cas l’objectiu era fer veure als actuals estudiants del Vives com alguns dels antics matriculats han prosseguit amb les seves vides després d'haver cursat el batxillerat en aquest centre.

En aquest cas va ser la Mar Casariego, qui va explicar les seves experiències i recorreguts després de finalitzar l'últim curs escolar.

Com  que ha estudiant ciències podíem creure que hagués seguit el mateix camí després de l’institu però, en canvi,  escollí Dret com a carrera universitària. Durant la carrera va desenvolupar la seva passió per per viatjar després de passar un temps a Finlàndia, seguint la carrera allà.

Al finalitzar la carrera, vivia a Barcelona i es trobà amb el dilema d'escollir el següent pas. Aleshores se li plantejà una oportunitat totalment nova i diferent. Va conèixer l'existència de Sea Sheaped, una organització internacional no lucrativa amb la missió d'acabar amb la destrucció i contaminació dels hàbitats naturals i la mort de la fauna  dels oceans mundials. Va considerar que aquestes accions coincidien amb els seus ideals morals, a més d'implicar la relació directa amb el mar, aspecte que ha estat sempre molt present al llarg de la seva vida.


Després d'enviar la sol·licitud, va ser acceptada i actualment és part de la tripulació del RV Martin Sheen. Allà es dediquen a ''patrullar'' per territoris marins, cercant indicis de caça o activitat il·lícita que afecti a la biodiversitat marina. En el cas de la seva operació, se centren en una espècie de dofí del qual actualment només en queden 60 exemplars: la vaqueta marina.

Viuen en un risc continu perquè el fet d'obstaculitzar i frenar les massacres de diferents espècies per qualsevol motiu, no deixa de tenir opinions contràries, podent trobar-se en situacions realment compromeses.

Per això és un treball per al qual es necessita una dedicació i implicació totals.

Tot i les adversitats, les seves accions valen la pena, salvant la vida i protegint a la fauna i flora marina que en molts casos es troba desprotegida.


La conclusió que es pot extreure de l'experiència de la Mar és que es molt possible que costi trobar una via recta cap al propi futur, es pot canviar d'idea moltes vegades i s'exploraran moltíssims àmbits, però amb tot plegat és molt possible que aconseguim, finalment, fer allò que realment ens agrada i pel qual mereix la pena invertir el nostre temps.


Amaya Martínez
Alumna de 1r de Batxillerat

DIBUIXEM LES NORMES DE L'AULA

Els alumnes de 2n d'ESO hem treballat com donar imatge a diferents normes d'aula. Per exemple: escoltar, respectar el professor i els companys, també respectar el torn de paraula, el silenci i l'ordre a les aules.

Aquestes imatges estan penjades a les aules de 2n d’ESO.
Imma De Batlle
Professora d’Educació Visual i Plàstica

Jan Prat

Fiona Calvo

Pol Serra

dijous, 17 de novembre de 2016

REUNIÓ GENERAL DE CATALUNYA DE LA FUNDACIÓ CELLEX

Dissabte 19 de novembre, a les 12:00, al Teatre Ignasi Bonnín del nostre Institut, tindrà lloc la reunió general de Catalunya dela Fundació Cellex. Aquest acte reunirà famílies, alumnat, professorat, membres de la  Fundació CELLEX, de la Fundació INS JVV i autoritats (consellera, Ajuntament, diputació, etc. 

dimecres, 16 de novembre de 2016

L'AJUNTAMENT DÓNA LA BENVINGUDA A LES AULES D'ACOLLIDA

Divendres 11 de novembre l'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, va rebre al Saló de Plens de l'Ajuntament els alumnes de les aules d'acollida dels set instituts de la ciutat que hem arribat a Girona al llarg dels darrers mesos. Érem uns 122 alumnes perquè a més del nostre institut Jaume Vicens Vives, hi havia alumnes del Montilivi, del Carles Rahola, del Narcís Xifra, del Santa Eugènia, del Santiago Sobrequés i del Fedac Sant Narcís.

Aquesta sortida es diu Ciutadans del món, ciutadans de Girona i serveix per fer-nos adonar que els alumnes de l'aula d'acollida venim de molts països diferents d'arreu del món, però que som iguals perquè tots vivim a la mateixa ciutat i som ciutadans de Girona.

L'alcaldessa va reconèixer la feina dels tutors de les aules d'acollida i va tenir un record especial per a Núria Terés, recentment desapareguda, que va fer una molt bona acollida anys enrere en representació de l'alcaldessa Anna Pagans.

Foto: EPA

També va parlar de manera molt emotiva la regidora d'educació i esports Isabel Muradàs. Ens va fer sentir identificats amb ella perquè va dir que també era de fora. Que la seva família havia arribat a Girona fa molts anys per motius econòmics i de treball. Això ens ha fet pensar que si tens un objectiu pots aconseguir-lo, encara que no sembli fàcil i que vinguem d'altres països.

Vam conèixer els altres alumnes i els seus instituts a través d'unes presentacions molt xules que vam fer al Saló de descans del Teatre Municipal, ens vam fer fotos i vam cantar tots plegats la cançó «Obre els ulls» dels Catarres.

Vam fer una ruta pel barri vell i ens van explicar quatre llegendes de Girona: la mosques de Sant Narcís a l'església de Sant Feliu, en Banyeta davant de l'Ajuntament, el cul de la lleona al final del carrer Calderers i el vampir a la Rambla. Ens va agradar molt!

De record ens van donar unes xapes amb els dibuixos de les llegendes, que van servir per fer els quatre grups. Un altre record és el punt de llibre que vam fer tots els alumnes per regalar a un alumne d'un altre institut.

Al final ens vam fer una foto tots junts i vam cantar la cançó «L'hora dels adéus». Ens ho vam passar molt bé. Alguns vam conèixer alumnes que venien del mateix país que nosaltres però uns altres no i ens hagués agradat molt.


Els onze alumnes que no vam poder anar a la sortida ens va saber greu perquè el curs anterior ens ho vam passar molt bé, ens vam divertir molt amb les llegendes i ens agrada molt fer sortides amb l'aula d'acollida.

Melani Mamani, Jesrylle Rumbaoa, Yassir Zannouti, Michelle Escobar, Nino Abramia, Haidy Estrella, Cinthia Amador, Xiaojian Chen, Pamela Ferrari, Jamil Mamani, Kevin Patoux, Abdullah Abdullah, Mohamed Konteh i Mohammed Zannouti amb l'ajuda de la tutora de l'aula d'acollida. 

CLUB DE LECTURA

El passat 7 de novembre, a l’hora de Tutoria, els alumnes de 2n i 3r d’ESO vam assistir a una conferència sobre el club de lectura de la biblioteca Carles Rahola. La Laura, la conferenciant, va insistir en què la lectura és un hàbit bo per a la ment, però sobretot ens va parlar de com funciona el club de lectura de la Carles Rahola, i ens va recomanar diferents llibres.
Mateo Halac
Alumne de 3r d’ESO


dimarts, 15 de novembre de 2016

ELS NOSTRES CALABOTINS JA SÓN GRANOTETES!

Els nostres calabotins de la sortida de Domeny de 1r d’ESO ja s'han fet grans. L'Aple i en Pen ja són unes petites i precioses granotetes. Fins fa poc han estat al laboratori de Biologia, però ja tornen a ser al Domeny.
Marina Arrogante
Tutora de 1r d’ESO A


dilluns, 14 de novembre de 2016

L'AJUNTAMENT REP L'ALUMNAT DE LES AULES D'ACOLLIDA

Divendres passat, 11 de novembre, l’Ajuntament de Girona, a través de la seva alcaldessa Marta Madrenas i de la regidora d’Educació Isabel Muradàs va rebre els alumnes que aquest curs s’han incorporat a les aules d’acollida. I lògicament hi van assistir els alumnes del nostre Institut amb la seva tutora Antònia Vilaplana.



Foto: EPA