dissabte, 30 d’abril de 2016

RESULTATS BONÍSSIMS A LA FASE PROVINCIAL DEL FEM MATES

Avui dissabte, uns quants alumnes de 1r i 2n d’ESO han participat a la fase provincial del Fem Mates, que s’ha fet al Bell-lloc.

Els resultats han estat molt i molt bons, amb l’Anna Benito com a 1a classificada de 2n d’ESO, i tres finalistes: en Carles Iglésies (1r d’ESO), la Maria Fernández (2n) i la Carla Viegas (2n). A més, la Sònia Llorens (2n) ha guanyat la gimcana.

Molt bé nois!
Tots els nostres participants, amb la professora Paquita Bonany

D'esquerra a dreta: Anna Benito, la Sònia Llorens, la Maria Ferrnández i la Carla Viegas

En Carles Iglésies, el 2n començant per la dreta

LA MEVA EXPERIÈNCIA VISITANT UNA CASA JUEVA

Els alumnes de 2n d'ESO, els dies 4 i 6 d'abril,  vam anar a visitar l'arxiu històric i una casa jueva pel projecte Benjamin de Sefarad.

Primer de tot, al meu grup ens va tocar visitar la casa jueva situada al bell mig del call jueu. La senyora Alba Puig ens va fer la visita per tota la casa. Ens va explicar que antigament aquella casa ens componia de 4 cases diferents.


A la planta baixa hi havia l'antic estable. A la primera planta ens va assenyalar una ranura que hi havia a mà dreta d'una porta. Gairebé cap de nosaltres ho sabia, i ella ens va dir que allò era una “mezuzà”, on s'hi posaven un pergamí enrollat amb escrits de 2 versicles de la Torà, una de les senyes d'identitat mes característiques de les cases jueves. També ens va ensenyar com davant de la finestra hi havia un festejador.

Després vam sortir al jardí i ens va explicar que a sota del jardí hi havia una casa de dues plantes.
Mar Moreno
Alumna de  2n d'ESO

MÉS FOTOS DEL "MAKING OFF" DEL MACROMURAL



divendres, 29 d’abril de 2016

REANIMACIÓ A 3r D

Per acabar amb les xerrades de reanimació a 3r d’ESO, l'infermera del centre, la Nines Agüero va coordinar la darrera amb el grup D.


XERRADA DE DROGUES A 3r D'ESO

Aquesta setmana, els Mossos d’Esquadra han vingut a fer una xerrada sobre drogues a l’alumnat de 3r d’ESO, dividit en dos grups: A-B i C-D. És una de les moltes activitats que es fan des de Tutoria, en aquest cas per prevenir el consum de drogues.


dijous, 28 d’abril de 2016

ÈXIT DOBLE A LA FASE CATALANA DE LES PROVES CANGUR

Dos alumnes del nostre institut, l’Iñaki Garrido i en Martí Oller, han quedat, respectivament 1r i 2n de la fase final de 2n de Batxillerat de les Proves Cangur de Matemàtiques. Per tant, han ocupat les dues primeres posicions de Catalunya.

Moltíssimes felicitats!

A davant, l'Iñaki

En Martí

PROJECTE BENJAMIN DE SEFARAD: PRESENTACIÓ DELS NOSTRES TREBALLS

Dimarts 19 d’abril, els nostres estudiants de 2n d’ESO van presentar els seus treballs als companys del nostre institut i, també, als nois i noies de l’institut de Castelló d’Empúries.



Al final, va actuar el grup Klezmer, format per alumnes de Batxillerat del nostre institut. Us convidem a veure'n el vídeo.

BOSCOS DE LES GAVARRES: 1r D'ESO C i D

Fa dues setmanes, els grups A i B de 1r d’ESO van anar als boscos de les Gavarres. Aquest dimarts 26 d’abril va ser el torn dels grups C i D, dels quals en podeu veure alguna imatge a continuació.



LA MEVA EXPERIÈNCIA A L'ESPRINT DE CONTES

És normal estar a l’expectativa quan es va a un concurs, i realment, la segona celebració del esprint de contes no ens va deixar decepcionats ni indiferents a cap dels participants.


Bona coordinació, feina en grup, bon timing, unes consignes perfectes; feien interessants les composicions literàries i artístiques, sense posar límits a la creativitat. Realment,  és una gran experiència. Potser jo ho vaig viure més intensament, per ser primerenc a l’esprint, o perquè al meu grup s’hi va fer molta pinya.

Vam començar amb una hora per les instruccions i el brainstorming, aquesta primera hora va ser fundamental per crear la nostra història. No vam descartar cap idea durant tota la primera mitja hora, i durant la següent vam polir els personatges i les relacions que establien. També vam definir un fil argumental concret i vam començar a idear la nostra obra plàstica.  



Les següents hores van escaure’s volant, entre fulls i fulls, vam passar les idees del cap al full. Mentrestant, vam anar perfilant la part plàstica, amb un resultat del que tots vam estar molt satisfets, tot i els dubtes durant la creació. La part literària va ser una mica més espinosa; el límit era una pàgina i en teníem quasi dues. I la responsabilitat de reduir sense tallar l’argument va recaure tota sobre mi. Quin frenesí! Els últims cinc minuts van ser d’infart, no havíem conclòs cap de les dues parts, però gracies al treball en equip i el talent dels meus companys, vam acabar a temps i amb uns grans resultats. Els resultats els sbarem d’aquí poc i m’interessen, però participar ja va ser una joiosa vivència. Espero repetir!

Roger Castellanos
Alumne de 3r d’ESO

dimecres, 27 d’abril de 2016

PARC ARQUEOLÒGIC DE LA DRAGA

Mentre els seus companys eren a les Gavarres, ahir, els grups A i B de 1r d’ESO van visitar el parc arqueològic La Draga, a Banyoles.



Ceràmiques neolítiques

EXPOSICIÓ DELS CARTELLS DELS CASALS D'ESTIU

Fa uns dies us vam informar que l’Helena Rutllant, de 1r d’ESO, havia guanyat el concurs de l’Ajuntament de Girona per anunciar les activitats d’aquest estiu per a nens i joves. Ara, a les escales del pavelló sud, hi podeu trobar el cartell guanyador i altres imatges que van participar al concurs. Tots són d’alumnes de 1r d’ESO i, com podeu observar, estan molt i molt bé.

Imma De Batlle
Professora d’Educació Visual i Plàstica



dimarts, 26 d’abril de 2016

MURALS DE SANT JORDI I PRIMAVERA A 1r D'ESO: EL RESULTAT

Com vam avançar fa uns dies, els nois i noies de 1r d’ESO van fer uns murals els dies abans de Sant Jordi. Ara ja podeu observar el resultat final al passadís de 1r, i aquesta feina servirà per decorar-lo tota aquesta primavera.

Tutoria de 1r d’ESO



SEGUEIXEN LES XERRADES DE REANIMACIÓ

Fa uns dies us informàvem que la Nines Agüero, infermera del centre, i altres professionals del CAP Santa Clara, estaven fent xerrades de reanimació a l'alumnat de 3r d'ESO.

A les fotos podeu veure la penúltima sessió, la de 3r C.



dilluns, 25 d’abril de 2016

VISITA A L'ARXIU HISTÒRIC I A LA CASA CÚNDARO: CRÒNICA DE L'AMÈLIA CHAMORRO

El dilluns 4 d'abril, els alumnes de 2n d'ESO vam anar de visita a l'Arxiu Històric de Girona i a visitar una casa jueva.

Quan vam entrar, ens va rebre en Santi Soler, tècnic de l'arxiu que ens va portar a una sala i ens va explicar les funcions que feia un arxiu, què és, quan i com es va crear. Llavors ens va ensenyar alguns dels llibres més antics que hi ha, i una còpia del més antic de tots. En Santi també ens va explicar què eren els pergamins, quina funció feien antigament, perquè ara ja no els utilitzem...

Un cop acabada l'explicació, ens va fer una visita guiada a l'interior de l'arxiu, on es guarden la gran majoria dels documents. Allà ens van explicar que, perquè es conservessin, havien d’estar a una temperatura adequada a uns graus d'humitat concrets…

Quan vam acabar, vam anar cap a la casa cúndaro, una casa jueva molt antiga, de les poques que es conserven actualment a Girona.


Un cop vam ser a dins, l'Alba, la propietària, ens va explicar les característiques bàsiques d'una casa jueva, alguns detalls importants i les seves diferents sales.

Cal destacar que la visita la vam poder fer gràcies a l'amabilitat de l'Alba Puig, la mare de la Mar Moreno, alumna de l'institut.

En general ens va agradar ja que vam poder veure una casa jueva per dins i aprendre'n moltes més coses de les que ja sabíem.
                                                                                  Amèlia Chamorro Cuenca
Alumna de 2n d’ESO

RECORDEU EL PREMI DEL FIMG 2015?

A finals del curs passat, el nostre institut va guanyar la categoria educativa del Festival Internacional de Mapping de Girona (FIMG). Ara que s’acosta la nova convocatòria, us convidem a visualitzar el nostre vídeo del 2015.

https://vimeo.com/144657622

diumenge, 24 d’abril de 2016

QUIN GOIG QUE FA EL NOU MACROMURAL DEL PATI!

Un gran equip coordinat pel professorat d'Eduació Visual i Plàstica, ha canviat, radicalment, la imatge del pati. Divendres 22 el canvi va ser radical. Què us sembla? A nosaltres, senzillament, ENS ENCANTA!




QUÈ REPRESENTEN LES IMATGES?

L’11 de març, la Paula Sumber i la Marta Perxés, totes dues alumnes de 2n de Batxillerat, van guanyar, respectivament, el premi del vot popular i un accèssit en el concurs de Fotografia de la Societat Catalana de Física. Ara us adjuntem les fotografies i les dues autores ens n'expliquen el seu significat.


Aquesta fotografia mostra els fenòmens de la refracció i la reflexió en el cas de la llum, mitjançant la incidència d’un feix de làser verd a través d’un envàs de vidre ple d’aigua.

Quan el làser travessa per primera vegada el vidre, no segueix una trajectòria recta sinó que canvia de direcció. Això succeeix perquè quan la llum passa d’un mitjà transparent a un altre, es produeix un canvi en la seva direcció a causa de la distinta velocitat de propagació que té la llum en els diferents medis. Aquest fenomen s’anomena refracció.

Seguidament, el làser es dirigeix a la superfície de l’aigua, i en comptes de travessar-la, es reflecteix, com si fos un mirall. Aquest fenomen s’anomena reflexió total, i passa quan l’angle d’incidència  és major a un angle límit, que depèn de cada substància. Aquest fenomen només té lloc a les superfícies de separació de dos medis transparents on la velocitat de la llum és inferior en el primer medi que en el segon.

Generalment, quan la llum arriba a la superfície de separació entre els dos medis es produeixen simultàniament la reflexió i la refracció.  Ho podem veure a la sortida del làser del envàs, en què no només una part del feix làser surt a fora, sinó que també l’altre es reflecteix cap a dins de l’aigua.

Així doncs, en aquesta fotografia es poden veure dos fenòmens òptics molt interessants com són la refracció i la reflexió total de la llum al travessar d’un medi a un altre.

Paula Sumber Lunati



La imatge que exposo no és res més que un focus de llum tipus ull de bou amb bombeta LED del menjador de casa. Emet llum blanca i és un únic focus, però, per què a la imatge es veu multiplicat i de tants colors diferents? Doncs perquè vaig incorporar a la càmera una xarxa de difracció.

Una xarxa de difracció consisteix en un gran nombre d’escletxes igual d’espaiades entre elles i gravades en una superfície plana. Com que les escletxes que la formen són molt petites, quan la llum hi incideix cada una d’elles forma un feix de llum molt difractat. Com que la llum prové del mateix focus, tenim un gran nombre de fonts coherents igual d’espaiades, que a certa distància interfereixen entre elles. 

D’aquesta manera, la imatge no és res més que una demostració del fenomen causat per una xarxa de difracció. La diferència entre les figures que s’acostumen a trobar als llibres de física i la meva imatge és que per fer-la he utilitzat llum blanca, i quan cada longitud d’ona es difracta interfereix formant un sistema de franges diferents, produint així que es separin els colors de la llum blanca.

Com als patrons de difracció, al centre de la imatge que presento hi ha interferències constructives per tots els colors i, per tant, veiem la llum blanca. Quant més ens allunyem d’aquest punt hi ha franges fosques i franges de diferents colors, que cada cop se separen més.

Marta Perxés Perich
Alumna de 2n de Batxillerat 

dissabte, 23 d’abril de 2016

FESTA DE SANT JORDI AL TEATRE

Al teatre Ignasi Bonnín, l'alumnat de 3r i 4t d'ESO va assistir a un conjunt d'actes d'allò més interessants.

En primer lloc, els alumnes de Teatre musical de 3r d'ESO, sota la direcció de la professora Marta Orts, van versionar “Quadres d'una exposició” de Modest Mussorgsky.

Tot seguit, estudiants de 3r de Francès de la professora Anna Ribas, van presentar “El petit príncep”. També, dins la mateixa matèria, es va presentar un clip.


A continuació, alumnes de 4t de la professora de Castellà Ainhoa Gordillo van llegir alguns poemes de las “Rimas” de Gustavo Adolfo Bécquer.


Després, els alumnes de 3r de la professora de Català Fina Planadevall van presentar el seu vídeo del capítol 3 de “El libre de les bèsties”.

Aleshores va ser el moment de les cançons, començant pels alumnes de Música de 3r de la professora Rosor Rabassedas.



Pràcticament per acabar, les professores d’Anglès Montse Saqués, Gemma Ballarín i Cristina Sànchez van presentar els “Mid summer Night’s Dreams Trailers” dels seus nois i noies de 3r d’ESO.

Finalment, es va fer l’entrega de diplomes.

Els de 3r
Els de 4t

EXPLICACIÓ DE LA INSTAL·LACIÓ DE SANT JORDI

Els nois i noies de 1r d’ESO van explicar les seves creacions per Sant Jordi

divendres, 22 d’abril de 2016

PREPARACIO DELS TEXTOS PER ALS JOCS FLORALS

Avui s’han fet molts actes al centre, i a la foto podem veure com els alumnes preparaven els textos per als Jocs Florals.

ENS EXAMINEM DEL DELF SCOLAIRE

Els dies 20 i 21 d’abril, 31 alumnes del nostre centre es van examinar del DELF Scolaire. A la foto, alumnes de 1r de Batxillerat a l’entrada de l’institut Montilivi, a punt per fer l’examen.


INSTAL·LACIÓ DE SANT JORDI

L’Imma De Batlle, professora d’Educació Visual i Plàstica, ens informa que a l’Institut ja podeu trobar els treballs de Sant Jordi de l’alumnat de 1r d’ESO. Han treballat en grups de, com a màxim, 5 persones, partint d’un marc, i de manera plàstica han treballat a partir de les idees següents: la rosa, la princesa i el llibre, el drac i el cavaller. Tot plegat, envoltat de taques de sang que es barregen amb la tinta vermella del tinter i de la ploma dels escriptors del vidre de la Rambla Dolors Condom.



EL MACROMURAL AVANÇA...

A l’hora del pati ja es nota la gran feinada feta… i també cal protegir-la.