dissabte, 28 de maig del 2016

ALUMNES GIRONINS PARTICIPEN A LA SEGONA FASE DE L'ESPRINT DE CONTES

L’esprint de contes, és un joc literari en el qual es juga en equip; alumnes seleccionats pel seu talent plàstic, literari i creatiu formen grups de quatre integrants. Comença la competició amb unes normes primeres, tot i que se n’introduiran d’altres, dinamitzant i complicant el projecte creatiu, provocant una constant metamorfosi del resultat final.  Es divideix en dues fases, la primera de les quals ha va tenir lloc el dimecres 13 d’abril.


Els grups gironins, dividits en primer cicle (cinquè i sisè de primària), segon cicle (primer i segon d’ESO) i tercer cicle (tercer i quart d’ESO), tenien tres hores per a fer la seva petita obra mestra: un escrit literari  definit prèviament a l’atzar pels docents, amb opcions temàtiques com l’amor, l’aventura o el terror, i una frase d’una novel·la cèlebre per a cada tema. Es podia redactar en català, castellà i anglès. A més, els alumnes amb qualitats plàstiques s’encarregaven d’una creació artística relacionada estretament amb la narració. Disposaven de materials diversos i també de recursos de consulta, com diccionaris. Durant les tres hores de concurs, hi va haver sorpreses: elements que s’havien d’introduir al text, quan aquest ja tenia el sentit argumental definit. A cada demarcació (Girona i Barcelona)  les normes i requisits eren heterogenis, cosa que va aportar a la segona fase, treballs de tota mena.


Les virtuts dels centenars d’alumnes van esperonar a embarcar-se en una segona fase anomenada  “Contes a l’Esprint II. Explica i interpreta el teu conte”, celebrada el dimecres 25 de maig, a la seu del CESIRE. Esdeveniren partícips  els guanyadors i finalistes de les demarcacions. Llavors el joc fa un gir de cent-vuitanta graus, i les disciplines de l’art es bescanvien, per donar pas a la interpretació del relat. Els centres participants tenien 7 minuts per explicar i representar el seu conte, i es valorava, sota el judici d’un il·lustre jurat, la interpretació dramàtica i altres aspectes teatrals, però també l’ús de frases incòmodes , i gestos repetitius en personatges, que sense avís previ, l’organització plantejava. Hi van participar tres centres gironins: l’Institut Jaume Vicens Vives i les escoles primàries Annexa-Joan Puigbert i Dr. Masmitjà, la qual va obtenir el primer premi en la seva categoria.

Es tracta d’un gran projecte, i d’un concurs amb molt futur, que en dos anys s’ha estès  massivament, i s’ha organitzat a nivell de país. Estimula la creativitat, les llengües i el seu aspecte lúdic, el treball col·laboratiu  i la transversalitat entre alumnes de diferents edats, i el més important; el tractament integral de l’art, moltes vegades oblidat per els centres, però ben vigent – sovint recòndit – als cors dels joves.

Roger Castellanos
Alumne de 3r d'ESO