dilluns, 30 de novembre de 2015

CONFERÈNCIA DE LA MARATÓ DE TV3

Al llarg d’aquests dies, els estudiants d’ESO del nostre institut han escoltat una xerrada informativa de la Marató de TV3 d’enguany. Us reproduïm les impressions de l’Arnau, de 3r d’ESO.

Com molts sabeu, el proper 13 de desembre, TV3 emetrà el programa "La Marató de TV3". La fundació, a hores d'ara, ja està treballant per aconseguir recaptar el màxim fons per a la investigació científica i mèdica. Aquest any el tema principal és la diabetis i l’obesitat. I d'això ens va venir a parlar la Marta.


La Marta és una biòloga que treballa a la fundació de La Marató de TV3. Ella va explicar-nos què són la diabetis i l’obesitat i com tractar-les. Un vídeo va conscienciar-nos del que és patir una d'aquestes malalties. I alguns pacients ens van ensenyar alguns dels valors que han desenvolupat amb la malaltia: acceptació, superació, responsabilitat, força de voluntat...

Segurament molts alumnes van quedar sorpresos després de veure el vídeo i escoltar  la Marta. I és que patir obesitat o diabetis és molt dur. Sortir de l’obesitat comporta un gran esforç i és molt difícil. Però curar la diabetis de moment no és possible. Així que fer una aportació a la Marató, per molt petita que sigui, és un gran acte.

Arnau Lleixà D'Ambrosio
Alumne de 3r d’ESO

diumenge, 29 de novembre de 2015

SETMANA EUROPEA PER A LA PREVENCIÓ DE RESIDUS

Us convidem a passejar per la Rambla del centre i a conèixer l’estratègia de les 3 R per tal de reduir els residus. Aquesta activitat forma part de la Setmana europea per a la prevenció de residus, que acaba avui diumenge 29 de novembre.



LA GIRONA CONTEMPORÀNIA, CAPITAL PER EXCEL·LÈNCIA

El dia 29 d'octubre de 2015 el Museu d'Història de Girona va inaugurar l'exposició titulada “Girona en època contemporània”. El nostre institut ha ajudat a fer-la possible, cedint diversos materials.

L'exposició ens proposa un breu recorregut per la història contemporània de Girona, des de la guerra del francès (1800) fins el final de la Guerra Civil (1939), posant èmfasi a la consolidació de Girona com a capital de provincial. Aquesta capitalitat no és només de caire administratiu, sinó que, tal com es pot veure en l'exposició, es fa evident en molts àmbits: des del comercial fins a l'eclesiàstic, passant per l'educatiu. És aquí on l'Institut Jaume Vicens Vives entra en escena, essent el primer institut públic de la Província. Això va comportar la necessitat dels alumnes d'arreu del territori gironí de desplaçar-se a Girona per estudiar en aquest centre. L'exposició acompanya tota la informació amb suport audiovisual i material, fent l'experiència molt més dinàmica i agradable pel visitant.

En definitiva, aquesta exposició ajuda a comprendre els orígens històrics de la nostra ciutat i el nostre institut, i creiem que és recomanable per tothom qui estigui interessat en conèixer el passat de Girona.


Oriol Velasco Falguera i Oriol Navarro Travesset
Alumnes de 2n de Batxillerat A

dissabte, 28 de novembre de 2015

PROGRAMA ROSSINYOL

El passat dijous 19 de novembre 4 alumnes de l'institut Jaume Vicens Vives van assistir a la festa d'inici del programa Rossinyol que es va celebrar a la Mercè.

Els alumnes són Nini Abramia de 4tB, mentorada per Yasmin, Maryi López de 3rA, mentorada per Meritxell, Jamil Mamani de 2nB, mentorat per Alfonso, i Danny Zelaya de 1rC, mentorat per Ferran.

La festa va ser presidida per la regidora d'educació de l'ajuntament de Girona, la senyora Isabel Muradàs, i pel director del projecte Rossinyol i professor de la universitat de Girona Jordi Feu.

Un total de 30 estudiants universitaris voluntaris faran de mentors de 30 estudiants d'escoles i instituts de Girona durant un curs per tal que coneguin Girona i s'integrin a la vida de la ciutat. A més, serà una oportunitat per expressar-se en català.

Antònia Vilaplana
Tutora de l’Aula d’Acollida

La Nini i la Yasmin
L'Alfonso i en Jamil
Un moment del joc que es va fer

divendres, 27 de novembre de 2015

GIRONA A L'INICI DEL CRISTIANISME

Dimecres 19 de novembre, els nois i noies de 3r d’ESO que fan Religió van fer una sortida per Girona, acompanyats de les professores Maria Mercè Mola, que els va fer de de guia, i Dolors Falgàs.


Es van fixar en els 8 sarcòfags paleocristians, en el sarcòfag gòtic de sant Narcís, en el retaule dels 12 apòstols i en el símbol de basílica.



dijous, 26 de novembre de 2015

AJUDEM L'ALUMNAT DE 4t EN EL SEU VIATGE

Com cada curs, l’alumnat de 4t d’ESO fa diferents activitats per subvencionar-se part del viatge. Us copiem el missatge que ens han fet arribar sobre la venda de diferents productes. És important, però, que només els podran encarregar si hi ha una quantitat mínima de clients. Per això cal fer-los les comandes, com a molt tard, dimarts que ve, 1 de desembre, a l’hora de Tutoria.

A 4t d’ESO, com ja sabeu, es fa un viatge de final de curs. Aquest any, per recollir fons, els alumnes estem venent bosses d’Educació Física, tasses per esmorzar i capses de bombons. Les bosses són verdes i tenen el logotip de l’institut de color blanc, i les tasses són blanques amb el logotip del centre de color verd.

La bossa en la qual anirà el logotip del centre

La tassa en la qual anirà el logotip del centre

Amb la venda de tots aquests productes, i amb altres activitats que anirem fent al llarg del curs, pretenem aconseguir diners per reduir el cost del nostre viatge.

L’objectiu d’aquest escrit és animar-vos a què contribuïu en aquest projecte perquè vosaltres també haureu de fer aquest viatge quan arribeu a 4t, i agraireu qualsevol ajuda, com ara farem nosaltres.
Si voleu adquirir qualsevol d’aquests objectes, us podeu dirigir als delegats de 4t, tenint en compte que les bosses valen 6€, les tasses 7, i les caixes de bombons 10.

Moltes gràcies.
Jaume Rovira & Ariadna Garcia
Alumnes de 4t D

XERRADA SOBRE GENERADORS TERMOELÈCTRICS (SETMANA DE LA CIÈNCIA)

Dins la Setmana de la Ciència, el dimecres 18 de novembre, el professor Lino Montoro Moreno, Doctor Enginyer Químic per la Universitat Politècnica de València, i professor agregat de la UdG va venir al teatre del nostre centre per fer la conferència "Generadors termoelèctrics: com obtenir electricitat del tub d'escapament del teu cotxe ". El públic va ser l’alumnat de batxillerat, tal i com ens informa la professora Maria Lluïsa González.

En Quan van der Knokke, de 1r A, ens en fa un article.

Anualment se celebra la Setmana de la Ciència, una setmana d’activitats, xerrades i sortides científiques arreu de Catalunya. El 18 de novembre de 2015 el Doctor Enginyer Químic a la Universitat Politècnica de València Lino Montoro Moreno, ens va venir a explicar els avenços dels generadors termoelèctrics.

La xerrada va començar amb una explicació sobre l’ús actual d’energia al món: la major part de les empreses més grans del món (General Electric, Shell...) estan directa o indirectament relacionades amb la producció i ús d’energia. A part d’això, la majoria del món depèn de fonts d’energia no renovables, que solen contaminar molt i en algun moment s’acabaran. També va explicar que la majoria d’energia es malgasta en calor.


El Sr. Montoro també va parlar sobre l’anomenat “efecte termoelèctric” i els generadors termoelèctrics, que poden transformar calor en electricitat. Aplicant això a, per exemple, el tub d’escapament d’un camió, es pot tornar a aprofitar molta de l’energia gastada. A la UdG s’està intentant aplicar aquesta tecnologia fent servir, per exemple, una forma cilíncrica que envolti el tub d’escapament.

Encara que això sembli ser profitós a la llarga, a curt termini és bastant car i, com passa normalment en totes les empreses, els diners són allò que fa prendre decisions. Tot i això, és molt interessant com evolucionen aquestes tecnologies i tots esperem que en un moment determinat ens serveixi per millorar el món.


El sr. Lino Montoro (al centre de la imatge) amb tot el seu equip d'investigació

dimecres, 25 de novembre de 2015

VISITA A L'HOSPITAL DR. JOSEP TRUETA

El departament d’Experimentals va organitzar una visita al Trueta amb els alumnes de 1r B de Batxillerat. Així, el dimecres 18 hi van anar i, després d’escoltar una presentació de l’hospital, en van visitar tres espais tan importants com són: l’UCI, neonatologia i l’aula hospitalària.


LLETRES D'AUTOR

Els professors Jordi Ribes (Visual i Plàstica) i Joan Guerola (Anglès) ens han fet una petita crònica del taller “Lletres d’autor”, al qual van assistir, al llarg de diferents dies i hores, els alumnes de 2n d’ESO. Aquest taller va ser la setmana passada, i es va portar a terme al Caixafòrum.

Matí de creació
Les pinzellades del sol ja ens indicaven que la sortida de l'alumnat al taller de "Lletres d'autor" seria totes dues coses: interessant i entretingut. Descobriran que estem envoltants de textos i imatges que viatgen al nostre entorn i que ens transmeten missatges. La tipografia aporta connotacions que, juntament amb la imatge, el color i la composició, generen impactes importants.

En el taller, a part d'aquets continguts, s'han treballat exemples pràctics amb ordinador i a mà. El debat ha estat servit en una mena de joc col·lectiu de defensa/crítica dels diferents treballs fets en grup.

Us n’ensenyem diferents instantànies.



Fotografia feta per l'alumna Amèlia Chamorro

dimarts, 24 de novembre de 2015

QUÈ S'AMAGA DARRERE EL NOSTRE BATEC?

Dins la Setmana de la Ciència, el dimecres 18 de novembre els alumnes de batxillerat que estudien Biologia van anar al Caixafòrum a escoltar la xerrada “Què s’amaga darrere el nostre batec?”, a càrrec del doctor Ramon Brugada. Dins l’extens currículum del dr. Brugada, podem destacar que és cardiòleg de l'Hospital Trueta, degà de la Facultat de Medicina de la Universitat de Girona, investigador del Centre de Genètica Cardiovascular, i de l'Institut d'Investigació Biomèdica de Girona.

El dr. Brugada a la web de l'Obra Social "La Caixa"

PREMI DEL CONCURS DE MOBILITAT

Les alumnes Helena Gayolà i Marta Altimir, de 1r A d'ESO, han guanyat un premi al Concurs de Mobilitat de l'ATM (Autoritat Territorial de la Mobilitat): 1 tarja de 30 viatges en autobús per a cadascuna. El treball el van fer dins l'assignatura Cultura i Valors, amb la professora Maria Mercè Mola.

dilluns, 23 de novembre de 2015

BENVINGUDA A L'AJUNTAMENT DE GIRONA

Divendres 13 de novembre els alumnes de l'aula d'acollida vam anar a la Mercè a conèixer els nous alumnes de totes les aules d'acollida de secundària de Girona. Vam veure presentacions dels instituts, fotos, imatges i paraules que explicaven com són les aules i els alumnes. Vam cantar tots junts la cançó «Obre els ulls» dels Catarres que ens va servir de lema. Després vam esmorzar tots junts al claustre de la Mercè.

Vam anar a la sala de plens de l'Ajuntament i la regidora d'educació, Isabel Muradàs, ens va donar la benvinguda. Va dir: “Girona sempre ha sigut una ciutat acollidora i d'acompanyament per a totes aquelles persones nouvingudes que arriben a la ciutat”. Ens vam fer una foto tots junts amb el lema “Ciutadans de Girona-Ciutadans del món”.

Vam esperar molta estona uns monitors que ens van explicar cinc llegendes de Girona: el cap de pedra de l'ajuntament, en banyeta, el vampir de la Rambla, el Tarlà i el cul de la lleona. Finalment ens vam agafar les mans i vam cantar “L'hora dels adéus”.

El temps d'espera entre les activitats va ser molt llarg però ens va agradar molt tot. Voldríem que les presentacions dels instituts fossin més llargues i que l'alcalde, que no va poder ser-hi, vingui l'any que ve.


Autors del text: Angello Cruz, Manuel Cruz, Kenny Meza, Mohamed Konteh, José Mamani i Nini Abramia (alumnes de l’Aula d’Acollida) , amb la col·laboració de l’Antònia Vilaplana, responsable de l’aula d’acollida. 


MÉS ARQUEOLOGIA A L'AULA

Fa uns dies us informàvem que els alumnes de 1r A d’ESO van fer un taller d’arqueologia a l’aula. També l’han fet els altres grups de  1r, i avui us mostrem algunes fotografies del grup B.




XERRADA SOBRE LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE

Aquests dies, l’alumnat de 4t d’ESO ha assistit a la xerrada “Com comença tot?”, que fan els Mossos d’Esquadra i que vol prevenir un tema per desgràcia tan actual com la violència de gènere.

A continuació reproduïm l’escrit que en va fer la Dolores Lama, alumna de 4t C.

El passat dimarts 17 de novembre, les classes de 4t C i 4t D vam assistir a una xerrada sobre violència masclista a càrrec de la Mònica, una dona que treballa al cos dels Mossos d'Esquadra.


Durant la xerrada ens va explicar el següent:

La violència masclista és un atac físic o psíquic que exerceix un home sobre una dona.

Aquests atacs violents es poden donar en diferents àmbits: el familiar, el laboral, el sòcio-comunitari (en alguns països es duen a terme atacs en contra de la llibertat de la dona. Per exemple l'ablació o mutilació genital femenina que priva a la dona de tenir plaer durant les relacions sexuals) i, finalment, en l'àmbit de parella, que és el que vam tractar a la xerrada.

L'agressor que duu a terme aquest tipus de violència, veu a la dona com algú inferior, algú que ha d'estar sotmès i controlat. Així doncs, la dona que és víctima d'aquest tipus de violència perd part de la seva llibertat.

L'evolució del maltractament masclista és gradual; tot i que comenci amb petites mostres de violència que poden semblar inofensives, poc a poc s'agreugen i poden acabar en ferides, violacions i fins i tot la mort.

Per això mateix, aquests maltractaments són difícils d'identificar al principi.

Els indicadors d'abús són un seguit de conductes per part de l'agressor que ens permeten saber si estan abusant de nosaltres. Poden ser, per exemple, un control excessiu de la vestimenta, l'intent de l'agressor d'aïllar la dona de la resta, etc. També poden ser escenificacions violentes o comportaments dominants que poc a poc s'aniran agreujant. 


Tot això crea un sentiment de por i, mica en mica, una debilitació mental i física de la víctima.

La violència masclista en l'àmbit de parella provoca un nombre considerable de dones mortes a l'any, per això s'apliquen polítiques destinades a posar fi a aquestes situacions.

Tot i així, són molt pocs els casos denunciats a l'any. La majoria de situacions de violència masclista es mantenen en l'àmbit privat i no es denuncien. Això passa perquè:

-Les víctimes tenen por a què la situació s'agreugi després de denunciar.
-Les víctimes ja estan acostumades a la situació i ho veuen normal.
-A causa d'una dependència emocional cap a l'agressor.

Justament per això, és molt important tenir en compte que el millor que es pot fer en cas de patir aquesta situació és ACTUAR. Hi ha la possibilitat d'adreçar-se a una comissaria, trucar al telèfon d'emergències 112 i altres opcions que trobareu aquí:


Agraïm molt que se'ns hagi proporcionat aquesta xerrada, ja que hem pogut aprendre més sobre aquest tipus de violència i sobre el que s'ha de fer si ens passa a nosaltres o a algú del nostre entorn.
Per a més informació sobre la violència masclista: http://victimesviolencia.gencat.cat/ca/index.html

diumenge, 22 de novembre de 2015

VENDA DE MELMELADA PER A LA MARATÓ

L’exprofessora Lluïsa Marquès, com a membre de l’Associació de Dones de la Vall,  va venir a vendre per la Marató de TV3.


La Lluïsa Marquès

dissabte, 21 de novembre de 2015

LA COOPERATIVA VEN DONUTS

Cooper, la cooperativa de 4t d’ESO segueix fent activitats. Així, fa pocs dies van vendre “donuts” a l’hora del pati.


divendres, 20 de novembre de 2015

GRAN RECAPTE D'ALIMENTS 2015: INFORMACIÓ ALS GRUPS-CLASSE

La Isabel Mier i l’Anna Sellabona, alumnes de 1r de Batxillerat, han informat tots els grups del centre del Gran Recapte d’Aliments 2015, amb el qual col·laborarà el nostre institut. Esperem que molts alumnes hi aportin el seu granet de sorra.

dijous, 19 de novembre de 2015

ARQUEOLOGIA A L'AULA

Aquests últims dies, els nois i noies de 1r d’ESO van fer un taller d’arqueologia a l’aula, organitzat pel departament de Socials. La professora Àngels Vallverdú ens ha fet arribar un bon grapat de fotografies dels alumnes de 1r A el dimecres 18 de novembre, i en posem moltes imatges perquè així ho van demanar.



INICIACIÓ AL RUGBI A 1r I 4t D'ESO

Tal com ens ha informat la professora Lourdes Juliol, durant 8 sessions, l’alumnat de 1r i 4t d’ESO està rebent classes d’iniciació al rugbi a través del GEIEG. Aquestes sessions, al centre i dins les hores d’Educació Física, permeten conèixer les normes bàsiques d’aquest esport,  culminaran amb un partit a les instal·lacions del GEIEG a Montilivi.

Iniciació al rugbi a 1r d'ESO
Iniciació al rugbi a 4t d'ESO

dimecres, 18 de novembre de 2015

MURAL DE LA MARATÓ DE TV3

L’alumnat de l’optativa de Plàstica de 4t d’ESO està preparant el mural de la Marató de TV3 sobre la diabetis i l’obesitat.

D’altra banda, els alumnes de 1r i 2n d’ESO estan fent la mateixa activitat, com optativa, a casa.

Imma De Batlle i Jordi Ribes
Professorat d’Educació Visual i Plàstica



dimarts, 17 de novembre de 2015

DIADA DE SANT ALBERT A LA UdG

La professora Imma Garcia, del departament de Naturals, ens explica que la Universitat de Girona (UdG) ha organitzat diferents actes dins la Setmana de la Ciència. Divendres 13 de novembre, els alumnes del Vives de 1r i 2n de Batxillerat que cursen Biologia var participar a diferents tallers. També van assistir a la conferència "Nous avenços en evolució humana amb l'anàlisi de genomes antics", a càrrec del Dr. Carles Lalueza-Fox , investigador del Centre de Biologia Evolutiva.

A continuació podeu observar alguna fotografia, fetes per la professora Imma Garcia i per l’Anna Sellabona, de 1r de Batxillerat.


Simulació d'una depuradora
Xerrada sobre genòmens

dilluns, 16 de novembre de 2015

XERRADA SOBRE BATXILLERAT I CICLES FORMATIUS

Dins el programa d’orientació professional, la Dolors Falgàs, psicopedagoga del centre, està fent xerrades sobre batxillerat i cicles formatius als diferents grups de 4t d’ESO.

La xerrada del dimarts 10 de novembre

diumenge, 15 de novembre de 2015

XERRADA DE LA MARATÓ DE TV3 A BATXILLERAT

Com cada any, el mes de desembre TV3 organitzarà la Marató, els beneficis de la qual es destinen a una o més malalties. Enguany els temes centrals són l’obesitat i la diabetis, i el passat 9 de novembre, una representant de la Fundació de la Marató de TV3 ens va venir a explicar una mica més sobre aquests problemes de salut.


La xerrada, que es va fer al teatre del Vives, va començar amb la reproducció d’un vídeo, en el qual un nen, unes adolescents i un home gran explicaven com van descobrir que tenien diabetis i com això va canviar les seves vides. Posteriorment, en el mateix vídeo, unes noies explicaven que s’estaven recuperant dels seus problemes d’obesitat.

Tot seguit, l’encarregada de la xerrada ens va explicar en què consistia cada malaltia. En primer lloc, l’obesitat és un excés de greix al cos i, afortunadament, té solució: menjar de forma sana i moderada i fer activitat física.

La diabetis, en canvi, és pitjor. N’hi ha de tres tipus:

- La DM1, que afecta els joves i que té símptomes com moltes ganes d’orinar, set i gana, i també la pèrdua de pes.Fa que el cos no produeixi prou insulina i, per tant, no pugui aprofitar el sucre que es menja o beu. Els pacients d’aquest tipus de diabetis s’han d’injectar insulina més de cinc vegades al dia, i han d’estar constantment vigilant el sucre que tenen a la sang.

- La DM2, que afecta la gent gran i representa la majoria dels casos, presenta els mateixos símptomes, però com que es desenvolupa més tard, normalment no es nota fins que ja ha danyat el cos. Consisteix en què el cos, lentament, es fa resistent a la insulina. No sempre es pot solucionar amb insulina i els pacients han de fer més exercici i menjar més sanament.

- La gestacional, que només afecta les dones embarassades. Pot arribar a fer mal tant a la mare com al fill. Afortunadament, desapareix després de l’embaràs, encara que és possible que la mare tingui diabetis 2 més tard.

Els beneficis de la Marató de TV3 d’aquest 2015 aniran destinats a la recerca i investigació d’aquests problemes i, per tant, esperem que ajudi a millorar (encara que sigui una mica) la situació els diabètics i la gent obesa.

Quan van der Knokke
Alumne de 1r A de Batxillerat

dissabte, 14 de novembre de 2015

PORTADES DE LES LLIBRETES DE LECTURA

L'alumnat de 1r d'ESO, un any més, llegeix 30' diaris. Cadascú, fins i tot el professorat, ha de portar  i llegir un llibre, i les seves opinions... les recullen en una llibreta, la qual té la portada personalitzada per cada nen i que els ha de servir per 1r i 2n. A continuació podeu veure alguna d'aquestes portades, que ens ha fet arribar el professorat d'Educació Visual i Plàstica.




divendres, 13 de novembre de 2015

EL PROJECTE mSCHOOLS: OPINIÓ DE L'ALUMNAT

Ahir vam explicar, aquí al blog, que alumnes de 3r participen al projecte mSchools i en què consistia. Ara és el moment de saber què n’opinen els protagonistes: els estudiants.


LA NOSTRA OPINIÓ: és una bona manera de motivar els alumnes a fer la feina. Considerem que és més entretingut estudiar a partir d’una aplicació que no pas davant de un llibre. A part d’aprendre coses sobre la tecnologia, també aprenem coses que ens poden  servir molt per més endavant: per fer algun treball, ajudar als nostres fills (quan siguem més grans) si també ho volen fer, quan treballem i ens demanin fer un treball “currat” podem tenir l’oportunitat de fer una aplicació… Sincerament, ens serveix més aprendre d’aquesta manera que no pas només estudiant i fent un examen sobre la unitat del llibre.

INCONVENIENTS: Si hi ha alguna cosa dins el projecte que no et motiva prou, et podries distreure amb el aparells electrònics. També pot ser que no aprenem el suficient en algunes coses. Per molt que el professor/a ens ajudi en el projecte, un alumne que tingui més experiència amb això pot arribar a tenir més bona nota que un que no té gaire experiència.

AVANTATGES:  El professor/a aconsegueix que els alumnes estiguin molt més motivats i interessats a les classes. Per nosaltres (com molt bé hem explicat a la nostra opinió) ens pot servir per més endavant i en podem fer molt més servei que els de l’altre curs. El principi de curs, quan encara no tenim les autoritzacions dels pares, el professor ens va ensenyar un “power point” sobre les imatges, i considerem que ens ha servir molt per fer fotos, també, fora del treball.

Ens sembla bé que les escoles col·laborin en aquest projecte i hi formin part, ja que cada vegada es fan servir més les tecnologies mòbils i són gairebé una rutina en la nostra vida diària.

Un altre avantatge que té mSchools és que ens és més fàcil als alumnes cercar informació ja que disposem d’internet, on hi podem trobar gran varietat de cerques. Un altre avantatge és que disposem de més eines per realitzar les nostres tasques del treball o escola.

Però aquest projecte té un problema i és que depenem tant de les tecnologies mòbils que a la mínima que podem fer-les servir no les fem servir com cal i tenim la necessitat d’entrar a les xarxes socials o buscar informació que no toca en aquell moment.


Alumnat de 3r d’ESO que participa al projecte