dissabte, 28 de febrer de 2015

LA NECESSITAT DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES DE 4t d'ESO

Han passat uns quants dies des que es van fer les competències bàsiques de 4t, i alguns alumnes d’aquest nivell han volgut fer les seves reflexions sobre la necessitat o no d’aquestes proves.

Els dies 10 i 11 de febrer, els alumnes de 4t d’ESO vam fer les proves de competències bàsiques. Aquestes proves avaluen el teu nivell en les assignatures de Llengua Catalana, Castellana, Anglesa i Matemàtiques. La nota que traguem serà comparada amb la mitjana del teu centre i la mitjana de Catalunya. A les proves de llengües s’avalua la comprensió lectora, l’expressió escrita i en alguns casos hi ha una mica de gramàtica i recursos literaris. En el cas de les matemàtiques, s’avalua la capacitat de resoldre i entendre problemes, el raonament matemàtic i també inclou algunes operacions bàsiques.

Nosaltres estem clarament dividits. D’una banda, alguns pensem que les competències bàsiques són innecessàries ja que el tipus de preguntes que et fan són molt senzilles, les lingüístiques consten d’una comprensió lectora amb preguntes bastant simples que et fan llegir més d’un cop el text però que no serveixen per determinar el teu nivell. Un altre problema de les competències és que gasten molt de paper per fer uns exercicis que no valen gens la pena. També creiem que no reflecteixen el teu rendiment acadèmic ni el teu nivell intel·lectual ja que fent una comprensió lectora no es poden avaluar els teus coneixements. Però no només les competències lingüístiques són fàcils, la de matemàtiques també té un nivell relativament baix.


Tot i així, d’altra banda, s'ha de reconèixer que van bé per veure el nivell del centre i de cada alumne encara que sigui aproximat, comparant-lo amb tot Catalunya. També són importants perquè els nostres pares sàpiguen el nostre nivell i perquè les nostres famílies i nosaltres mateixos sapiguem que estem preparats per fer batxillerat o no.

En resum, creiem que és important i necessari fer les competències bàsiques, però també creiem que caldria ajustar-les una mica més.

Aleix Comino, Amèlia Fortià i Iris Revés
Alumnes de 4t d’ESO


divendres, 27 de febrer de 2015

COM SONA?

La prioritat de la UNESCO d'aquest 2015, xarxa a la qual està agregat el nostre institut, és fomentar una educació de qualitat per a tothom promovent la llengua materna. A més, es promou l'educació plurilingüe basada en la llengua materna per tal de tenir un aprenentatge de qualitat, per reforçar el multilingüisme i el respecte a la diversitat lingüística i cultural.

Des del Vives, celebrem cada any la diada d'una manera especial. Com sona? va ser l'actuació amb que divendres 20 de febrer commemoràvem el 15è aniversari del Dia Internacional de la Llengua materna, la qual vam encabir dins la Setmana de les Llengües.

Després d'una introducció a la diada per part de la tutora de l'aula d'acollida, una alumna hondurenya va llegir el poema de Salvador Espriu “Per sort de tots nosaltres”, que acaba amb una estrofa ben significativa:

“No defugis la llengua
dels teus pares, perdut
en falsos brills de somnis:
esdevindries mut.”

Seguidament vam poder sentir com sonen expressions com Hola, benvinguts!, gràcies, t'estimo, adéu i d'altres en castellà d'Hondures, brasiler, pu tong huà (que és el xinès mandarí), diola (una llengua del Senegal), àrab del Marroc, amazic (una altra llengua que es parla al Marroc), portuguès, georgià, ucraïnès, rus, moldau, suec, francès i romanès.

A continuació, alumnes de segon d'ESO van llegir una adaptació del conte de la Caputxeta vermella en suec, en àrab, en rus i en francès que havien redactat molt ells mateixos amb un esforç que es va veure compensat pels bons resultats obtinguts.

I finalment, alumnes de l'optativa de música de quart van cantar i ballar magníficament una worksong, que els esclaus negres cantaven mentre treballaven.

Antònia Vilaplana
Tutora de l’Aula d’Acollida



XERRADA DE L'ESCRIPTORA NÚRIA MARTÍ

L'escriptora Núria Martí Constans va venir divendres 20 de febrer a fer una xerrada a l'aula d'acollida per segon any consecutiu. Aquest curs els alumnes han llegit tres dels llibres de lectura fàcil que aquesta escriptora ha escrit: Les mateixes estrelles, Trampa de foc i Set dies al llac.

Núria Martí, nascuda a Calella de la Costa però gironina dels del 1990, ens va explicar moltes anècdotes de la seva vida que l'han inspirada per escriure els seus llibres.

La xerrada va ser molt interessant perquè, a més d'aprofundir en els arguments, la Núria ens va explicar com era el procés que seguia per escriure aquests llibres amb històries tan emocionants.


Cal recordar que la xerrada formava part de la Setmana de les Llengües.

Antònia Vilaplana
Tutora i professora de l'Aula d'Acollida

3ª JORNADA D'INTERCANVI D'EXPERIÈNCIES I PROJECTES EDUCATIUS

Els dies 20 i 21 de febrer de 2015 va tenir lloc a l’escola La Salle de Girona la 3ª Jornada d’intercanvi d’experiències i projectes educatius.

Van inaugurar-la el Dr. David Brusi, delegat del rector per a l’acció preuniversitària de la UdG; el Sr Albert Bayot, director dels Serveis Territorials a Girona; i la Sra. Isabel Muradàs, tinenta d’alcalde i regidora d’Educació i Esports de l’Ajuntament de Girona.

La Sra. Montserrat  Montagut, Cap del Servei de Llengües Estrangeres de la Generalitat de Catalunya, ens va explicar quin és el tractament actual i futur de les llengües a casa nostra, seguidament companyes de l’Institut S. Sobrequés i l’Escola Verd ens varen presentar llurs experiències i, per últim, va tenir lloc l’actuació musical de sis guitarristes del nostre centre, juntament amb alumnes de l’INS Sobrequés.

L’endemà, dissabte, quatre grups van presentar les seves experiències i projectes, i en el primer es va parlar del projecte de diversitat del nostre centre: l’Integra. El van presentar la Paquita Bonany, la Marina Arrogante i la nostra directora, l’Anna Masós.


En els diferents grups de treball que es van crear hi vam trobar altres cares ben conegudes com la nostra tutora de l’Aula d’Acollida, l’Antònia Vilaplana, o l’exprofessora del centre Georgina Gifreu.

De les diferents i interessants experiències exposades, podem citar, com exemples, la Sala de la Llum de l’escola Bressol Baldufa (Taialà); Som d’arreu de l’escola Cassià Costal,; Anem a visitar (Girona) de la FEDAC de Pont Major; o  la Catedral per l’escola Bell-lloc del Pla.

Dolors Falgàs
Psicopedagoga de l’INS Jaume Vicens Vives


dijous, 26 de febrer de 2015

FASE FINAL DEL XVè CONCURS DE TRADUCCIÓ FRANCÈS-CATALÀ

Divendres 20 de febrer, es va celebrar la fase final del XVè Concurs de traducció francès-català, organitzat per la facultat de Traducció i Interpretació de la UPF.

S’hi havien classificat com a finalistes els nostres alumnes següents: Paula Altimir, Laura Boyer, Georgina Colomer, Laia Fonalleras i Arnau Rodríguez-Roda (4t d’ESO), i Mariona Alemany, Oriol Marès, Roger Solé i Cèlia Vicens (1r de Batxillerat).

El text de la categoria Batxillerat, un article d’opinió d’unes 250 paraules, girava al voltant de l’òpera i el baller: “Benjamin Millepied, nouveau directeur du Ballet de l’Opéra de Paris”. El text de la categoria d’ESO, per la seva banda, era “Bougez-vous!” (molt bona traducció de “Mou-te!”) i tractava sobre la salut i l’esport.

PLANTADA DE L'ARBRE DE LA PAU

Divendres 20 de febrer, i dins la Setmana de les Llengües, els alumnes de sostenibilitat de 1 d'ESO i alguns alumnes de l'aula d'acollida van plantar la noguera de la pau que ens van cedir enguany els Amics de la UNESCO de Girona. El lloc escollit va ser al peu de les escales metàl·liques que hi ha al carrer Joaquim Estrach. El jardiner del centre, amb l'ajuda d'un alumne d'hort, va plantar la noguera després que una alumna xinesa llegís el poema de la poetessa Imma d'Espona dedicat a aquest arbre.


LA NOGUERA
La solitud de l'arbre
m'acompanya,
no estic sola.
El seu fruit, la nou,
inspira pau i goig.
La noguera és un arbre
fort i robust,
amb les branques obertes,
conreat a tot Europa.
Cantusseja el ventijol
entre les seves fulles,
i el somni de la Pau
circula dins la nit.

L'acte va ser molt lluït i va comptar amb la presència de la directora del centre, Anna Masós, la professora de sostenibilitat Imma Garcia, el cap del departament de naturals, Xavier Sàbat i la tutora de l'aula d'acollida, Antònia Vilaplana.

Antònia Vilaplana

Tutora i professora de l’Aula d’Acollida




VISITA A LA CENTRAL DEL MOLÍ

El passat divendres 20 de febrer, els estudiants de 2n d’ESO que fan Sostenibilitat  van visitar la central del Molí.

Aquesta instal·lació industrial està emplaçada al cor de Girona, al carrer Santa Clara, i té un valor sobretot històric perquè va permetre, cap a l’any 1886, que Girona fos la primera ciutat de l’estat que tingués l’enllumenat elèctric dels carrers i edificis públics, en substitució de la llum de gas.

La visita a la central va permetre retre un homenatge a l’enginyer Narcís Xifra i Masmitjà, que fou un avançat a la seva època i autor del projecte d’enllumenat general de la ciutat. La inauguració de l’enllumenat per electricitat es va dur a terme amb tota solemnitat el dia 24 de juliol de 1886. Es va celebrar amb festes populars.

Ens van explicar que la central es nodreix de l’aigua de la sèquia Monar, que prové del Ter. Aquesta mateixa aigua ja ha passat per una altra central a Salt abans de retornar a l’Onyar.

La força de l’aigua fa moure una turbina i aquesta està connectada a l’alternador que produeix 780.000 kWh per any. Es tracta d’una energia neta i renovable, que val la pena de tenir en consideració.

Finalment una qüestió: què se’n fa avui en dia d’aquesta energia elèctrica generada a la central del Molí? Ho podeu demanar als estudiants més sostenibles…

Xavier Sàbat

Professor de Biologia

dimecres, 25 de febrer de 2015

JORNADA DE PORTES OBERTES A LA UdG

El passat dia 20 de febrer, va ser la jornada de portes obertes de la Universitat de Girona, i tots els estudiants de segon de batxillerat vam anar a visitar les instal·lacions i facultats dels diferents campus.


Segons els objectius acadèmics de cadascú, ens vam repartir entre els campus de Montilivi, del Barri Vell i de Girona centre. A cada facultat hi havia preparades visites guiades i xerrades per informar l’alumnat sobre la seva distribució i el seu funcionament. Gràcies a què algunes activitats començaven a hores diferents i al servei gratuït d’autobusos, alguns vam poder visitar més d’una facultat.

Aquesta visita a la UdG, a molts ens ha ajudat a acabar d’aclarir dubtes sobre el nostre futur acadèmic. El fet de veure com són les facultats per dins, com són els horaris de treball, els professors, els estudiants... ens permet tenir una idea més clara de com treballarem l’any que ve.

                                                                                              Isabel Vilamitjana i Marsà
2n Batxillerat B

                                                                                                                

ELS ALUMNES DEL FRACTAL ES PRESENTEN

Ja fa uns quants cursos que alumnat de 4t fa pràctiques a empreses dins el seu horari escolar. Aquestes pràctiques, conegudes com a Projecte Fractal i coordinades pel professor Toni Cosgaya, els poden ajudar a treure’s el graduat, així com també els permet adquirir experiència en el món laboral.

Què en pensen els 8 alumnes d’enguany? A continuació en teniu un tast a partir de les reflexions de 3 d’ells.

ESTEFANIA NASSUI 4t B

Jo al Projecte Fractal vaig al Col·legi Mare de Déu del Mont a fer d'ajudant de professora de P3, P4 i P5.

Fem classes molt divertides com els espais, que consisteixen en fer 4 grups de 5 o 6 nens i cadascun fa les seves activitats com són pintar, retallar, fer jocs, etc.

Ajudo els nens petits a fer la feina i, sobretot, a la professora. I és que a vegades és difícil que una sola professora pugui fer tota la feina.

També ajudo a l’hora del menjador. Allà estan tots barrejats, P3, P4 i P5. Molts cops els petits van més lents i ajudem a donar-los el menjar, a posar el menjar a taula... Les postres, per exemple una poma, les hem de pelar.

Quan acabem, anem 45 minuts al pati a jugar o si algun nen o nena vol anar a dormir també ho pot fer i em quedo jo amb ella... però rarament volen dormir.

Els nens són molt macos, m'agraden molt i pot ser que una altra persona no li agradi perquè no se li dóna bé o simplement perquè no li agraden els nens petits.


JÚLIA HEREDIA 4t D

Hola, em dic Júlia Heredia i sóc de 4t D. Estic fent el Projecte Fractal a l'Escola Font de la Pólvora, amb els nens i nenes de P3 i P4.

A l'escola em tracten molt bé , els nens i nenes m'estimen molt. Al matí cantem el “Bon Dia” i posem el nom dels nens al seu entrepà. A les 10:30 esmorzem. A les 11 sortim al pati fins a les 11:45. Després fem música o psicomotricitat.

De vegades em quedo a classe amb els nens perquè la professora ha de fer alguna altra cosa.

M'agrada molt venir a fer el Fractal a l'escola i crec que aconseguiré el graduat en ESO perquè m'estic esforçant molt.


KINVERLY DE LA CRUZ 4t D

Em dic Kinverly de la Cruz, faig 4t D d'ESO i faig el Projecte Fractal a l'Escola Annexa.

Sóc practicant a l'escola, i vaig a cuidar i a ajudar els nens i també a ensenyar-los. Al matí es posen fila per a anar a classe, ja que hi ha moltes escales per pujar. Jo els ajudo a pujar-les i també a pujar carpetes o llibres.

Quan arribem a classe els ajudo a treure's les jaquetes, a esmorzar i a controlar les agendes. També a obrir les motxilles. A continuació ens posem fent una rotllana per escoltar la professora. Alguns nens o nenes són força trapelles i se'ls ha d'avisar. O també els agafo i els faig seure a la meva faldilla.

Després d'una estona d'escoltar la professora, toca esmorzar i, a continuació, es fan els espais o anem a la socioteca. Quan és hora del pati, vaig a la cuina, agafo una safata amb els gots els nens i els porto a la cuina perquè els rentin.

A continuació vaig al pati. En aquest moment m'ho passo molt bé, tinc molt de “carinyo” als nens i nenes, són molt macos i me'ls estimo.

Això és una mica tot el que faig. He après moltes coses, m'alegro molt de fer el projecte, és una experiència totalment nova.



dimarts, 24 de febrer de 2015

PREMIATS A L'OLIMPÍADA DE BIOLOGIA DE CATALUNYA!

Els alumnes Mariona Colomer Rosell i Adam Teixidó Bonfill, de 2n de Batxillerat, han obtingut el 1r i el 2n lloc, medalla d'or, de l'Olimpíada de Biologia de Catalunya.

Amb aquests grans resultats, podran participar a la fase final estatal que s'ha de celebrar a León.

Moltes felicitats a tots dos!

L'AVANTGUARDISME A VISUAL I PLÀSTICA I SOCIALS

Enguany, l’alumnat de tot el centre treballa l’Avantguardisme des de diferents àrees. Per exemple, el Departament de Català ha preparat un dossier i el VI premi de la Fundació Jaume Vicens Vives tracta aquest tema. Una altra mostra la tenim en el treball que n’estan fent els estudiants de 1r d’ESO de de la matèries de Visual i Plàstica. Part dels resultats es poden contemplar a la Rambla Dolors Condom.

 La professora Assumpta Planas, de Visual i Plàstica, ens ha explicat també part del treball previ que s’ha fet per elaborar peces avantguardistes com aquestes amb els alumnes. Així, com que els costava fer una pluja d’idees que, posteriorment, els servís per crear l’obra, se’ls va fer escollir tres paraules a l’atzar (un nom, un adjectiu i un verb), a partir de les quals van haver de fer la seva creació.


OLIMPÍADA DE FÍSICA: RECORDEM EL PASSAT MENTRE S'ACOSTA EL FUTUR

D’aquí poc sabrem els resultats de l’Olimpíada de Física d’aquest any. Per anar obrint boca, podeu veure el vídeo següent de la Universitat de Galícia amb l’entrega de medalles de l’any passat, del 4 al 7 d’abril a La Corunya. Si en mireu del minut 31 al 36,  hi trobareu tres exalumnes del 2n A de Batxillerat del nostre centre: en Josep Maria Gallegos (medalla de plata), en Robert Planas (medalla de bronze) i en Jose Ballester (medalla de bronze).


dilluns, 23 de febrer de 2015

CONFERÈNCIA DE LA DOCTORA CARME JUNYENT

Dins la Setmana de les Llengües, Carme Junyent, lingüista catalana i professora titular de Lingüística General a la Universitat de Barcelona, va venir el passat dijous 19 de febrer a l’institut a fer una xerrada a tots els grups de Batxillerat. El tema? El multilingüisme.

Nosaltres normalment només coneixem el cas de les llengües que tenim més a prop, com el català, però Carme Junyent ens va apropar a les 5.000 llengües que es parlen al món. Tot i això, només n’hi ha a prop d’un 10% que tenen el futur assegurat (la majoria asiàtiques i africanes), un 40% que tenen símptomes que les coses van malament (com seria el cas del català) i un altre 40% que ja no es transmeten, i que al llarg del segle XXI podrien morir.

Segons Carme Junyent, el monolingüisme és un dels principals factors que contribueixen a la mort de les llengües, i defensa que no és tan important compartir un codi com tenir una cosa per dir.

En una societat monolingüe, aquesta llengua és més vulnerable quan arriba una llengua estrangera (el monolingüisme ens fa més febles en el procés d’homogeneïtzació), en canvi, les societats multilingües resisteixen millor, fins acabar acceptant aquesta nova llengua. En el cas concret de Catalunya, ens trobaríem en el grup de societat multilingües perquè s’hi parlen unes 300 llengües!

Tot i això, una societat bilingüe és molt difícil, ja que una llengua sempre s’acaba sobreposant a una altra. Tenint en compte aquest fet, una llengua només té un futur assegurat quan és transmesa de pares a fills i té un estat que la recolza.

Carme Junyent també ens va parlar sobre l’escola multilingüe imaginària, on els alumnes parlen diferents llengües i no se senten amenaçats per la que parlen.

Què és millor doncs? Hauríem d’intentar conviure sense renunciar a la diversitat, ja que aquesta enriqueix la nostra cultura. Per exemple, Carme Junyent creu que l’anglès és una llengua que s’ha de saber però no s’ha d’utilitzar, ja que sinó deixes d’aprendre’n i utilitzar-ne moltes d’altres (com és el cas dels Erasmus). Cada cop optem més per aquestes llengües dominants, per això Carme Junyent també organitzar el concurs “Autobiografies Lingüístiques” per tal  de fer aflorar coneixements diversos respecte altres llengües.

En resum, la xerrada de Carme Junyent ens va permetre tractar el multilingüisme en tots els seus àmbits, plantejant-nos preguntes noves per molts de nosaltres.

Arlet Pi Jaumà
1r A de Batxillerat


+ MATES 2015

Un any més, l’INS Jaume Vicens Vives participa en el + Mates. Aquesta activitat, que va iniciar-se l’any 2004, l’organitza l’ADEMGI (Associació d’ensenyants de matemàtiques de les comarques gironines), i al nostre centre hi participen, dins l’horari lectiu, els alumnes de 2n cicle d’ESO i els de batxillerat.

En grups de 3 i 4, els estudiants han de resoldre els reptes que se’ls plantegen i, si hi hagués sort, passarien a la fase següent.

Amb aquesta activitat, l’ADEMGI pretén afavorir el raonament matemàtic, la capacitat de comunicació i argumentació matemàtica i l’ús de les TIC lligats a processos de resolució de problemes.


QUI SOM ELS RROMA?

Dins el marc de la Setmana de les Llengües (del 16 al 20 de febrer), la fundació Pere Closa va venir com cada curs a fer-nos l'activitat "Qui som els Rroma?" amb l'objectiu de divulgar i fer conèxier la cultura gitana en un clima de normalització i convivència intercultural.

Vam aprendre la història del poble gitano i els seus símbols identificadors, com ara la seva llengua i la seva bandera. També que hi ha paraules que fem servir quotidianament i que tenen el seu origen en la llengua Rroma (la del poble gitano) com, per exemple: "xaval", "currar" o "menda".

Però allò que ens va semblar més interessant va ser entendre que hi ha prejudicis i estereotips negatius cap aquest poble que condicionen les relacions interpersonals i compliquen, en molts casos, les relacions entre gitanos i no gitanos. Vam aprendre que totes les persones tenim els mateixos drets, i que un d'ells és precisament el dret a ser diferents.

Alumnat de 1r d'ESO





diumenge, 22 de febrer de 2015

REFLEXIONS SOBRE LA XERRADA DEL PERIODISTA GERMÀ CAPDEVILA

L’Enia Ramos, alumna de 4t D d’ESO, ens fa les seves reflexions sobre la xerrada-conferència que el passat dimecres 18 de febrer el periodista Germà Capdevila va fer al nostre centre i sobre la quan en podeu trobar informació en aquest mateix blog. Aquesta xerrada formava part de la Setmana de les Llengües del nostre centre.


Dimecres passat, 18 de febrer, en Germà Capdevila va fer una xerrada a tots els alumnes de 3r i 4t d’ESO. Tractava de la llengua catalana, d’on es parla i de la quantitat de gent que l’usa a internet. També va explicar el seu ofici de periodista, a través del qual col·labora a diferents mitjans de comunicació. En el torn de precs i preguntes vam fer-li diferents preguntes, sobretot centrades a la revista “Esguard”, en la qual treballa Germà Capdevila i que podem descarregar a internet.

dissabte, 21 de febrer de 2015

INFORMACIÓ SOBRE LES PAU

Dilluns que ve, dia 23 de febrer, a les 18:00 a la Biblioteca del Centre, hi haurà una reunió informativa sobre les PAU (proves d'accés universitari). La reunió està dirigida a les famílies de l'alumnat de 2n de Batxillerat del centre.

divendres, 20 de febrer de 2015

L'ALUMNAT DE L'OPTATIVA DE 3r TOCA A LA SALLE

El dia 10 de febrer els alumnes de l'optativa de Guitarra de 3r A i B vam anar al teatre de l'institut la Salle a assajar i preparar l'actuació que hi farem avui dia 20 de febrer a les sis de la tarda. L’actuació la farem conjuntament amb alumnes de l’INS Santiago Sobrequés, i forma part de la 3ª Jornada d’intercanvi d’Experiències i projectes educatius.

Els alumnes del Santiago Sobreques començaran l’actuació interpretant “Story of my life” de One Direction, i després nosaltres ens hi afegirem amb la melodia de “Lascia ch’io pianga” de Händel. Després d’aquestes dues cançons, acabarem tocant i cantant “Seguirem lluitant” del grup Els Catarres.


Completarem la nostra actuació explicant la història de Sadako, una nena malalta de leucèmia que va posar-se a fer grulles de paper perquè una amiga seva li va explicar que així es podien complir els somnis. La Sadako va morir, però les seves companyes de classe van seguir fent grulles després de la seva mort.

Mariví Téllez

Alumna de 3r d’ESO


PRESENTACIÓ DE VÍDEO-REPORTATGES EN FRANCÈS

La Setmana de les Llengües segueix amb diferents activitats en què hi participa tota la comunitat educativa. Aquí podeu llegir les explicacions que en Marcel Pla, de 3r d’ESO, i en Ferran Haro, de 4t, ens fan sobre la projecció de vídeo-reportatges en francès.

Fa unes setmanes, els nostres companys de 4t que fan Francès, van fer una excursió a Nimes (França). A partir d’aquesta sortida han preparat uns videoreportatges i les professores de l’assignatura, l’Anna Ribas i l’Ester Robles, han programat la projecció d’aquests vídeos perquè nosaltres, els alumnes de 3r, els puguem veure. I això es va produir el passat dimarts 17 de febrer, aprofitant que al centre se celebra la Setmana de les Llengües.

També hem hagut de puntuar-los segons diferents aspectes com l’originalitat, la pronunciació, la qualitat del so o la imatge. En total podíem donar vint punts repartits en vuits apartats de dos punts i un de quatre. Ho vam fer així perquè les professores ens van explicar que els francesos puntuen d’aquesta manera.

Va ser una activitat molt útil perquè també ens ha de permetre agafar idees pel curs que ve.
Marcel Pla



El passat dimarts 17 de febrer, els alumnes de 3r, 4t d’ESO i 1r de batxillerat que fem francès com a optativa ens vam reunir al teatre per veure les presentacions de l’excursió a Nimes, França, que van fer els alumnes de 4t el passat mes de desembre.
Cada grup sortia a l’escenari i feia una petita introducció abans de projectar el seu vídeo, on ensenyaven tot el que van visitar aquell dia. Així, entre altres coses, vam veure la Tour Magne, la Maison Carée,  l’amphithéâtre des Arenes i el Pont du Gard.
El vídeo es feia amb la intenció de practicar el passé composé aplicant-lo als subtítols o en els diàlegs.
La bona qualitat dels vídeos va fer que tothom passés una bona estona i gaudís amb els vídeos dels nostres companys.
Ferran Haro

dijous, 19 de febrer de 2015

XERRADA DEL PERIODISTA GERMÀ CAPDEVILA

Dins la Setmana de les Llengües, ahir dimecres 18 de febrer, el periodista Germà Capdevila va fer la conferència-xerrada “La presència de la llengua catalana a les noves tecnologies” a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO.

El sr. Capdevila, pare d’un alumne del nostre institut i de dos exalumnes, és editor de la revista l’Esguard i escriu regularment a El Punt Avui, El 9 Esportiu, Presència, Catalonia Today. Ocasionalment escriu a d'altres mitjans escrits o d'internet, i també col·labora com a tertulià a diferents emissores de ràdio com, per exemple, RAC1 o la Cadena Ser.

Aprofitem per agrair-li la seva col·laboració al nostre institut.




RECEPTES DE CUINA AL PROJECTE INTEGRA

Aquests últims dies l’alumnat d’Integra de 1r i 2n d’ESO ha escrit receptes de cuina de diferents tipus: simples, complexes i també postres on la xocolata havia de ser l’ingredient principal. D’aquesta manera han treballat els textos instructius.

A continuació en teniu un petit tast: una senzilla i saludable sopa de lletres, i uns raviolis amb salsa roquefort.

Sopa de lletres
Ingredients
-          -Un paquet de sopa de lletres
-          -Una mica de sal
Passos a seguir
-          -Posem l’aigua a bullir
-          -Posem la pasta (la sopa de lletres) a la cassola
-          -Fiquem sal al gust
-         - Quan la sopa estigui al punt, la servim... i a menjar!

Raviolis amb salsa roquefort
Ingredients
-          -Un paquet de raviolis
-          -Una mica de mantega
-          -Un trosset de bacó
-          -Formatge roquefort
-          -1 litre de nata muntada
Passos a seguir
-         - Fiquem l’aigua en una olla.
-         - Quan l’aigua bulli, hi fiquem els raviolis.
-        -En una olla, hi fiquem la mantega i el roquefort. Deixem que es desfacin una mica. Després hi posem la nata i esperem que tot plegat agafi color.
-         - Finalment, ho barregem els raviolis amb la salsa... i bon profit!





dimecres, 18 de febrer de 2015

PROVES A L'ESPRINT DE MATEMÀTIQUES (1r CICLE D'ESO)

Els alumnes de 1r i 2n d'ESO participen a  les Proves a l’Esprint de Matemàtiques

Una trentena d'alumnes de 1r i 2n d'ESO han particpat avui, dimecres 18 de febrer, a les proves matemàtiques de l'esprint.

L'Esprint és un concurs on participen alumnes de secundària i de batxillerat de tots els instituts catalans. S'agrupen en cicles i, per tant 1r i 2n d'ESO hem treballat conjuntament per obtenir un bon resultat. L'objectiu és resoldre el màxim nombre de problemes en el mínim temps possible. Tot i així, enviar més d'un determinat nombre de respostes incorrectes pot provocar la desqualificació del centre com a concursant.

El nostre centre ha aconseguit resoldre els 10 problemes correctament en un temps de 57 minuts. Tot seguit, hem aconseguit resoldre els tres problemes de propina amb encert que, en cas d'empat amb un altre centre, decidirien el guanyador.

És una experiència molt gratificant a nivell intel·lectual i fomenta el treball en equip.

Els coordinadors, també alumnes dels cursos assignats, han sigut de gran ajuda en moments de tensió. Tot i que els professors no han pogut ajudar als alumnes, han mostrat un suport i un estímul envers als alumnes que ens ha ajudat a arribar a complir els nostres objectius.

Finalment, hem aconseguit un bon resultat i esperem una bona posició en la classificació final.

Marta Amorós, Arnau Lleixà i Lluís Montcada

Alumnes de 2n d’ESO



DOS ESTUDIANTS DEL VIVES A TV GIRONA!

Gràcies a l'Estada a l'Empresa i per segon any consecutiu, dos alumnes del nostre centre van aparèixer a Televisió de Girona. Concretament van ser en Raimon Marquier i l'Olalla Roura, tots dos actualment a 2n de Batxillerat. Així, van presentar el programa "K n'opines?". Voleu veure com ho fan? Consulteu els links següents!:

http://tvgirona.xiptv.cat/k-nopines/capitol/k-n-opines-del-19-07-2014

http://tvgirona.xiptv.cat/k-nopines/capitol/k-n-opines-del-02-08-2014

http://tvgirona.xiptv.cat/k-nopines/capitol/k-n-opines-del-26-07-2014


PRIMERA REUNIÓ DEL TREBALL DE RECERCA

Avui, tots els alumnes de 1r de Batxillerat que han de fer el treball de recerca, estan convocats a les 16:00 per parlar amb el seu tutor. A partir d'aquí es començarà a organitzar tot el que envolta aquest treball: tema, com enfocar-lo, temporització...

dimarts, 17 de febrer de 2015

PARTICIPEM AL VI CONGRÉS D'IMPULS A LA INVESTIGACIÓ EN JOVES

Aquest cap de setmana passat, set alumnes de 2n de Batxillerat Internacional del nostre centre hem tingut l'oportunitat de presentar les nostres monografies al VI Congrés d'Impuls a la Investigació en Joves, organitzat per l'Institut Cardenal de Mendoza de la ciutat de Burgos.

En aquest congrés hem coincidit amb alumnes que cursen el Batxillerat Internacional a d'altres instituts públics de ciutats com Vigo, Osca, Múrcia, Madria o Gijón.

Divendres van començar aquestes jornades amb una conferència del divulgador científic Carlos Briones, astròleg reconegut. La ponència plantejava la possibilitat de ser de "lletres" i de "ciències" alhora. Tot seguit, van començar les exposicions dels diferents treballs, i aquesta part del congrés es va allargar fins dissabte.

També vam participar d'altres activitats, com un còctel de benvinguda, un sopar i una visita cultural als jaciments d'Atapuerca.

Com podem comprovar, va ser un cap de setmana ben interessant i atapeït... i el dilluns, de nou, vam tocar començar les classes de l'INS Jaume Vicens Vives a primera hora del matí.

Text: Andrea Franch, Pau Matarrodona, Pol Mestres, Núria Planes, Guillem Ramírez, Lluc Solés i Adam Teixidó.
Alumnes de 2n A de Batxillerat




XERRADA SOBRE LA VIOLÈNCIA MASCLISTA

El passat dimarts dia 10 de febrer, una agent de policia ens va venir a fer una xerrada sobre la violència masclista als alumnes de 4t ESO A. L’objectiu era prevenir-nos d'aquest tipus de violència.

Per introduir-nos al tema, va començar definint el concepte de violència: “és qualsevol acció amb la finalitat de causar un dany o amenaçar amb fer-lo”. Aquest tipus de violència es troba en diversos àmbits: l’àmbit familiar (el fill agredeix la mare, el pare a la filla...), l’àmbit laboral (un company de feina a una companya, un cap a una treballadora...), l’àmbit sòcio-comunitari (es produeix entre persones que viuen en la mateixa comunitat o societat) i, finalment, l’àmbit de la parella (es produeix entre parelles o persones que ho hagin estat). Aquest últim àmbit és en el qual es va centrar la xerrada.

Una de les dades més sorprenents de la xerrada va ser el nombre de denúncies que s'havien realitzat durant el 2014. A Catalunya n’hi ha haver 12.926 i d'entre aquestes, 1.532 van ser a Girona. Tot i aquestes dades tan elevades, hem de tenir present que hi ha molts més casos de violència masclista dels que sabem, ja que només podem saber els que es denuncien i això només suposa un 20% del total. Una altra dada que també és molt sorprenent és que una víctima sol tardar 10 anys en reaccionar, és a dir, en adonar-se que està patint violència masclista.


Evidentment, aquests maltractaments físics suposen uns efectes psicològics devastadors que fan que mica en mica hi tingui lloc una desintegritat psicològica. Però, per sort, hi ha uns indicadors d'abús com ara el control del vestuari, dels missatges i de les amistat, l'intent d'anul·lar qualsevol amistat per poder tenir tota l'atenció ell, comportaments de terror, comportaments dominants (sobretot en les relacions sexuals...). Malauradament, moltes denúncies no es produeixen i això és degut a diversos factors. Principalment per la por, ja sigui a les conseqüències o degut a una mala situació econòmica que lliga a la dona amb l'home. També molts cops no es denuncia ja que la dona se sent realment avergonyida de la situació.

En resum, va ser una xerrada molt interessant per prevenir casos d’aquests en el nostre entorn.

Text: Sarah Costa (4t A)
Fotografia: Anna Sellabona (4t A)




TROBADA DE DELEGATS A FORNELLS

Divendres 6 de febrer va haver-hi una trobada de delegats de 2n d’ESO a Fornells de la Selva. L’objectiu de la trobada era treballar dinàmiques de grup. Segur que aquesta jornada ajudarà a la cohesió de les diferents classes.


dilluns, 16 de febrer de 2015

PREMIS A L'ALUMNAT DEL CENTRE

En Joan Ariño, en Guillem Ramírez i l'Adam Teixidó, tots tres alumnes alumnes de 2n A de Batxillerat, han guanyat el primer premi al concurs de Física "La Pedrera-Shalhevet International Phisic Tournament". També s'ha classificat per a la fase final, que se celebrarà a Israel.

El concurs consistia en la construcció d'una caixa forta que s'obria per mitjà de paràmetres físics.

Properament, en aquest mateix blog, parlarem amb en Joan, en Guillem i l'Adam, a qui aprofitem per felicitar.