dissabte, 20 de juny del 2015

ENTREVISTES ALS PROFESSORS QUE ES JUBILEN: LLUÏSA MARQUÈS

Bon dia, Lluïsa, si et sembla farem un recorregut per la teva vida laboral per tal que companys i alumnes  coneguin unes quantes coses més sobre tu, i començarem pel principi: quins van ser els passos que et van portar al món de l’ensenyament?
Des de ben petita ja ajudava els meus veïns a fer els deures, a explicar-los tot allò que no entenien. Però quan feia el batxillerat, i gràcies a una monja, vaig decidir que volia ser professora -això eren els anys seixanta- i que volia aprendre molt per ensenyar també molt. Després ja als 18 anys ja vaig començar a fer classes particulars als estius, vaig arribar a tenir 40 alumnes, que feien repàs de mates, llengua castellana, lectura, mecanografia i d’altres, i fins ara.

Com recordes el primer dia dins d’una aula? Van ser difícils els inicis? Quin record en tens?
El primer dia de classe fou el dia 1 d’octubre de 1980, a l’Institut d’Amer, on feia classes de llatí i grec. El primer any fou una mica difícil, no pels alumnes sinó per com havia de fer la classe, saber si allò que explicava era el correcte o no, o si explicava més del que calia, perquè jo havia acabat la carrera i quan acabes sembla que ho has de fer-ho tot i exigir-ho tot. Els alumnes eren molt correctes i aquells temps a Amer van ser molt bonics, també hi va haver moments difícils que es van resoldre amb diligència, però els records que en tinc són fantàstics.

Quina ha estat la teva trajectòria com a professor/a? En quines escoles o instituts has treballat?
La meva trajectòria com a professora sempre ha estat dins la província de Girona, he tingut sort en això. El meu primer institut va ésser a Amer, al Castell d’Estela, hi vaig estar 10 anys; el meu segon institut fou a la ciutat de Girona, el Dalmau Carles, a la zona de Sta. Eugènia, en barracons, uns 7 anys; fins que van fer a la mateixa zona l’Institut de Sta. Eugenia, on hi vaig romandre 12 anys, i el 2009 vaig traslladar-me al Vives, on he romàs 6 anys.

I un dia arribes a l’Institut Vicens Vives. Quines van ser les primeres impressions? I com era el dia a dia dins l’institut?
Vaig arribar al Vives l’1 de setembre del 2009, va ésser un gran canvi, el sistema de logística i de funcionament era molt diferent al que jo estava acostumada, el primer trimestre fou dur, ja que feia diürn i nocturn.
Per tant el dia a dia era llarguíssim, no hi havia jornada intensiva, feia matins, tardes i vespres, però els cursos que tenia eren només de batxillerat, per tant  el problema no eren els alumnes sinó l’horari.


Al llarg dels últims anys, en el món de l’ensenyament hi ha hagut canvis molt importants: com has viscut la introducció de les noves tecnologies, l’ampliació dels horaris, etc.?
M’ha tocat suportar 5 reformes, la més forta fou l’any 1984 amb la introducció de l’anomenada Reforma, obligatòria només per a alguns instituts, entre ells el d’Amer, on era jo.

La introducció de la tecnologia als primer anys fou bastant caòtica i difícil, amb el sistema Franword, és ara quan la tecnologia està més perfeccionada i més evolucionada que anys enrere. Referent als horaris ampliats el pitjor són les reunions, i fer actes, ja que després de 5-6 hores de classe es fan interminables, sobretot quan som més grans.

I la relació amb els estudiants, ha canviat gaire?
Amb això depèn dels alumnes. Però sí que ha canviat bastant. Quan vaig començar era impensable que els alumnes contestessin els professors, que es llancessin cadires i coses entre ells, i que destrossessin una classe. També era impensable que la majoria dels alumnes no fessin els deures, o que els pares amenacessin els professors. Però el que no ha canviat és que els bons estudiants t’agraeixen la bona feina, i que els mals estudiants passen de tot, ara i abans.

Al llarg de la vida professional d’una persona, sempre hi ha moments per recordar. Has viscut alguna experiència especial que vulguis compartir amb nosaltres?
Si, en recordo algunes, els dinars que fèiem a Amer, els Nadals i quan fèiem cagar el tió d’Amer, les sortides al Casino, els dinars de professors a la platja perquè no volíem anar a votar l’entrada de l’OTAN; les xerrades amb el professorat del departament de castellà del Sta. Eugènia, les hores i hores d’acudits que explicaven alguns professors, els esmorzars del Vives....

Perquè ja sabem que aquesta nostra feina ens dóna moltes alegries. Podries fer-ne una valoració posi- tiva, necessària en aquests moments que estem vivint?
Dels meus 35 anys d’ensenyament la majoria de records són positius, els negatius no cal recordar-los, han passat. Jo he triat la professió que volia i he gaudit fent-la, he après molt dels meus companys/es, i he après també dels meus alumnes.

He desenvolupat aquesta professió amb un 25% de passió, un 25% d’energia, un 25% d’humor i un 25% de mala llet, aquesta crec que és la recepta  ideal per a una bona feina, sigui la que sigui.

I arriba el moment de la jubilació. Com encares aquesta nova època? Quins projectes tens o com t’agradaria viure-la?

Em pensava que mai hi arribaria. Ara tinc al davant començar un altre projecte, costarà perquè és trencar la rutina dels 35 anys d’ensenyament. L’encaro amb il·lusió, però amb incertesa pel des- coneixement de què passarà.