divendres, 28 de març de 2014

BARCELONA: BARCINO ROMANA I COSMOCAIXA



El passat dijous 27 de març, els alumnes de Llatí i de Física de 4t d'ESO vam anar d’excursió a Barcelona. Els primers vàrem anar a veure la Barcino romana, i els segons a CosmoCaixa.
A l’assignatura de Llatí havíem treballat la ciutat romana, amb la muralla, la necròpolis, el temple,... i a Barcelona vam poder veure perfectament com eren les antigues ciutats romanes. Actualment encara es conserva en bon estat una part de la muralla i també el fòrum, lloc on es creuaven els dos carrers principals, el Cardos i el Decumanus, i on encara ara hi ha el temple d'August, que es pot visitar tot i ser dins d’una casa. El fòrum era antigament la plaça central on s'hi emplaçaven les entitats governamentals de la ciutat, l'actual Plaça Sant Jaume, on es troben avui l’ajuntament de Barcelona i la se de la Generalitat de Catalnya.
Més tard vam poder veure la necròpolis que, com era costum a l’antiga societat romana, es trobava fora de la muralla, i Barcelona no n'era na excepció. A la reconstrucció de la necròpolis que vam poder veure hi havia algunes tombes amb les seves respectives inscripcions, ja que els romans pensaven que la persona seguia viva si algú que la recordava. Era en aquest sentit que emplaçar les inscripcions i les cendres dels difunts a prop de la carretera era més car ja que era més fàcil recordar-los.
Un cop finalitzat el recorregut, vam agafar l’autobús, i vam anar al CosmoCaixa, on ens vam retrobar tots els alumnes i allà vam dinar. Havent dinat vam tornar cap a Girona.

Text: JOAN FONALLERAS (4ESO C)

dimecres, 26 de març de 2014

VISITA GUIADA AL BORN (3ESO)


El dimarts 25 de març hem anat a l’antic Mercat del Born, un dels primers i més importants edificis construïts amb ferro a Barcelona. A l'arribada ens esperava una guia que ens ha anat explicant la història del mercat. El va dissenyar el 1873 Josep Fontserè i Mestre, i fou construït entre 1874 i 1876 per ell mateix i per l'enginyer Josep Cornet i Mas.

També hem anat el museu, on ens han ensenyat les troballes de la vida del mercat al llarg del temps. Hem vist pipes de fumar, plats, gots, pintes, biberons i utensilis de les parades. En sortir del museu, hem anat a visitar les ruïnes trobades dins del Mercat del Born. Hem vist les diferents estances, un pou, un forn, un rec i algunes bombes de canó. M’ha sorprès el silenci que ens envoltava i la seva grandària, juntament amb la gran cúpula que el cobreix.

Mentre nosaltres esmorzàvem hem fet una enquesta a la gent del carrer per veure què sabien sobre la seva ciutat. Llavors hem quedat al punt de trobada per anar a dinar i hem tornat a Girona. 
  Text: MARTÍ CREUS I TATIANA CHALACO (3ESO D)

ON VA AU MARCHÉ


Mardi 25 mars, les élèves de 3ème d’ESO, nous avons voyagé à Barcelona pour visiter le centre culturel du Born. Une fois arrivés, nous avons visité l’excavation archéologique du XVIIIème siècle. Les maisons du 1714 restent debout avec les murs et les étages intactes. Les habitants de Barcelona ont du quitter leurs maisons avec tous leurs objets, mais ils n’avaient pas de temps, ils ont oublié beaucoup de choses importants pour l’histoire. Heureusement, le marché du Born a protégé les restes des maisons et tous les objets perdus ou oubliés. 

Après la visite, nous avons posé des questions a des gens pour voir ce qu’il savent sur ce sujet. À mon avis le musée est génial. C’est un bâtiment très important pour la culture catalane.

Texte: LAURA BOYER (3ESO C)

dimarts, 25 de març de 2014

ESCALADA I RÀPEL (2ESO)

Maneig de cordes i nusos: aprenen a rapelar.
Activitat portada a terme pels alumnes de 2n d'ESO al llarg del segon trimestre.
Els alumnes han après a realitzar nusos bàsics d'escalada i les tècniques de progressió per aprendre a rapelar i gaudir d'aquesta activitat amb total seguretat.






Text: LURDES JULIOL (Professora d'Educació Física)


SOFÀ PER A LA BIBLIOTECA

El curs passat les professores de diversitat Sílvia Franch i Marina Arrogante vam començar amb els alumnes d'Integra un engrescador projecte: fer un sofà de material reciclat per a la biblioteca. No ha sigut fàcil perquè el material de què està fet havia de ser de cost zero però gràcies a la col·laboració de l'empresa Cape (que ens va regalar els palets), la Casa de la Cultura (que ens va regalar les lonetes) i la Tapisseria Gómez (que ens va cosir les lonetes gratuïtament) ha estat possible.

Passes i material necessari per fer el sofà (algú s'anima a fer-ne un?):
1- Material: palets, lona publicitària, rodes, pintura, vernís i espuma per farcir.
2- Elaboració i preparació del material: polir, pintar i posar rodes als palets, mesurar, retallar i cosir la lona.
3- Muntatge i col·locació del sofà.

Agraïments: Cape (palets), Casa de la Cultura (lona publicitària), Josep Agustí (muntatge de les rodes) i Tapisseria Gómez (costura de la lona).

dilluns, 24 de març de 2014

ANEM A VISITAR LA CASA MASÓ (3ESO D)



El divendres 21 de març, després del pati, els alumnes de 3r D vàrem anar a la classe per reunir-nos amb el nostre tutor, Dani Bartomeu, i la professora Dolors Falgàs, que ens va explicar exactament què aniríem a veure i ens va fer una ronda de preguntes. Quan estàvem sortint, els nens de l’aula d'acollida s'hi van afegir, amb la professora Antònia Vilaplana. 

Primer vam anar al carrer Ballesteries, on va néixer l’arquitecte Rafael Masó i Valentí l’any 1880, encara que en l’actualitat la finca és propietat de l’Ajuntament de Girona des de 2006. Des del passat 28 d’abril de 2012 està oberta al públic i s'hi realitzen visites guiades. Després vam anar a la casa Batlle, un edifici del segle XIX amb façana al carrer Nou, al carrer Fontanilles i a l’avinguda de Sant Francesc i reformada per Rafael Masó. Mentre anàvem caminant cap a la Farinera Teixidor, situada al carrer Santa Eugènia, vam veure alguns edificis reformats per Masó. Quan hi vam arribar, Dolors Falgàs ens va explicar que aquest edifici abans pertanyia al municipi de Santa Eugènia de Ter. Actualment és de l’empresa editora del diari El Punt Avui però antigament era una fàbrica de farina. Al costat de la casa Teixidor Rafael Masó va dissenyar una urbanització per als treballadors de la Farinera Teixidor.

Text i fotografia: TATIANA CHALACO (3ESO D)





PROJECTE KIT CAIXA JOVES EMPRENEDORS (3ESO)

Amb l'inici de la tercera avaluació també hem iniciat a l'institut la impartició del Projecte Kit Caixa Joves Emprenedors.

Aquest programa educatiu en el qual participem s'emmarca dins d’EduCaixa (l'oferta educativa de l'Obra Social de La Caixa). En ell, a partir d’un procés creatiu, basat en la detecció de problemes no resolts o de necessitats no cobertes, els alumnes han de poder materialitzar un producte o servei que satisfaci una necessitat. En part, es tracta de crear un pla d'empresa.

Pel que fa a l'Institut Jaume Vicens Vives impartim el projecte dins l'assignatura optativa Emprenedoria de 3r d'ESO.

Per ajudar-nos a dur-lo a terme comptem amb l'assessorament de professionals externs que, com a voluntaris, ens donaran suport. En el nostre cas tenim en Joan Ribas, CEO  de GNA, empresa gironina dedicada a la consultoria estratègica online i al desenvolupament de projectes d'eBusiness. També comptem amb la Núria Danés, Directora de Màrqueting i Serveis de MicroBank, el banc de La Caixa especialitzat en microcrèdits.

Text: TONI COSGAYA (Professor d'Economia)

EL PROJECTE FRACTAL INCORPORA DUES NOVES ALUMNES



Com ja sabeu, el Projecte Fractal permet a alguns alumnes de 4t curs la possibilitat de fer unes hores de treball fora de l'institut en una empresa o institució.

Aquest curs han seguit o estan seguint el Projecte Fractal 8 alumnes, que han desenvolupat les seves hores de treball fora del centre a les següents institucions i empreses: Escola Annexa, Escola Joan Bruguera, Servei d'Ordenances de l'Ajuntament de Girona, Brico-Casa Puig SL., l'Estació Espai Jove de l'Ajuntament de Girona, Càritas Diocesana de Girona i Peacock Sabateries.

Vàrem començar el curs amb 6 alumnes i al llarg del segon trimestre hem tingut dues noves incorporacions, per la qual cosa el nombre total d'alumnes que han seguit o segueixen el projecte és de 8.


Text: TONI COSGAYA (Coordinador del Projecte Fractal)

PROJECTE DESAFIAMENT JÚNIOR EMPRESARIAL ESIC



Aquest curs per primer cop l'Institut Jaume Vicens Vives participa en el Desafiament Júnior Empresarial ESIC (http://www.desafio.esic.es/Default.aspx?portalid=89).

El desafiament consisteix en una competició entre grups de diferents centres d'ensenyament d'arreu de l'Estat que simulen la realitat empresarial creant la seva pròpia empresa.

Aquesta competició està organitzada per ESIC Business and Marketing School (http://www.esic.edu/), escola de negocis amb seu central a Madrid i centres a Barcelona, València, Sevilla i altres ciutats de l'Estat.

El nostre institut participa amb alumnes de primer de Batxillerat que cursen l'assignatura d'Economia de l'Empresa I. Tenim dos grups, un constituït per la Paula, la Júlia i la Sílvia. L'altre grup està integrat per en Lluís, la Nora L. i la Nora A.

Text: TONI COSGAYA (Professor d'Economia) 









SORTIDA A L'ENTORN (INTEGRA)

El dimecres 19 de març els alumnes d’Integra van anar a veure la disposició, forma i color de les cases de l’Onyar. Aprofitant que érem allà vam llegir un text de Joaquim Ruyra que ja havíem treballat a l’aula. 

L’objectiu d’aquesta sortida va ser la d’agafar idees per fer cases, la Catedral i Sant Feliu amb caixes de cartró que apilades representaran les cases de l’Onyar. Aquesta construcció serà una làmpada que acompanyarà el sofà de la biblioteca. Esperem que aviat en puguem fer la inauguració!

Text: PAQUITA BONANY i MARINA ARROGANTE (Professores diversitat)


divendres, 21 de març de 2014

L'HORT



Aquest trimestre hem continuat amb les tasques de neteja, de fet ara torna a venir una època on la neteja serà important ja que hem entrat a la primavera i a part de créixer les verdures i començar a recollir-ne les primeres, també creixen les males herbes. A més hem tallat i tret un pi que teníem plantat a l’hort. Al lloc on era hi volem fer un hivernacle, estem mirant si en trobem un de segona mà, si no en farem un amb materials reciclats. També estem mirant si aconseguim un motocultor, per això hem escrit a un programa de ràdio el “Tot és possible” de RAC1 a veure si ens ajuden a aconseguir-ne un. 

Les verdures que hem plantat al llarg d’aquest segon trimestre són: faves (amb llavor), alls (grans d’alls), cebes (amb planter), bledes (planter), pèsols (llavor), enciams (planter), cols (planter), coliflors (planter) i maduixeres (planter).  
SÍLVIA FRANCH (Professora d'Hort)


MANUALITATS (DIVERSITAT)


CAPSETA-COR DE PAPER MACHÉ (INTEGRA 1 i 2)
Molt senzilla i econòmica, i molt xula.
Material: 
fang, paper film, cola blanca, paper de cuina, 2 pinzells, un cúter, pintures acríliques i purpurina.
Procediment:
1)      Fem un motlle amb fang en forma de cor.
2)      Embolcallem el cor de fang amb paper film
3)      Barregem la cola blanca amb aigua (no gaire) perquè no sigui tan espessa. Per no embrutar recipients podeu fer servir el cul d’una ampolla d’aigua.
4)      Tallem el paper de cuina a trossos (es pot fer amb els dits mateix i no cal que siguin la mateixa mida).
5)      Anem posant els trossos de paper i els anem remullant amb cola blanca amb l’ajuda d’un pinzell.
6)      Anem fent capes. Com més gruix de paper hi hagi més forta quedarà la capseta i més voluminosa. Primer es fa amb una cara del cor i quan està seca es fa en l’altra cara de manera que el cor de fang quedi tot cobert.
7)      Un cop sec, es talla amb un cúter la part lateral del cor de manera que ens quedaran dues parts tal com es veu en el dibuix. Es treu el fang i es pinta dels colors que més ens agradin.


PORTA VELES AMB POTS DE VIDRE RECICLATS (INTEGRA 1 i 2)
Material
pots de vidre, sorra de platja, una vela, pinzells, purpurina i pintures acríliques.
Procediment:
1)      Netegem el pot de vidre.
2)      Pintem tot el pot per la part de fora amb purpurina (el color que vulguem). Un cop sec es pot fer algun detallat amb les pintures acríliques.
3)      Posem la sorra i la vela. També podem posar una cinta o un tros de corda a la part superior del pot on hi va el tap cargolat.

Fan molta patxoca. Es poden decorar de moltes maneres, només cal buscar per internet.




FOLREM CAPSES DE GALETES METÀL·LIQUES AMB PAPER MACHÉ (AULA OBERTA 1r CICLE)
Material: una capsa de galetes metàl·lica, fang, paper film, cola blanca, paper de cuina, 2 pinzells, un cúter, pintures   acríliques i purpurina
Decoració tapa:
1) Fem un motlle amb fang amb la forma que vulguem per decorar la tapa.
2) Embolcallem la figura de fang amb paper film.
3) Barregem la cola blanca amb aigua (no gaire) perquè no sigui tant espessa. Per no embrutar recipients podeu fer servir el cul d’una ampolla d’aigua.
4)Tallem el paper de cuina a trossos (es pot fer amb els dits mateix i no cal que siguin de la mateixa mida).
5) Anem posant els trossos de paper i els anem remullant amb cola blanca amb l’ajuda d’un pinzell.
6) Anem fent capes. Com més gruix de paper hi hagi més fort. Com que l’enganxarem a la tapa, només cal que posem paper en una sola cara. Quan està sec es desemmotlla.  
Folrar la capsa:
7) Comencem per la tapa: Posem la decoració feta anteriorment sobre la tapa i anem posant trossos de paper sobre la decoració i la tapa perquè quedi enganxada. Cobrim tota la tapa.
8)Fem el mateix amb la resta de la capsa.
9) Deixem assecar.
10) Pintem.

Text i fotografies: SÍLVIA FRANCH (Professora diversitat)

CONCURSOS MATEMÀTICS

CANGUR

Ahir dia 20 de març va tenir lloc la prova Cangur. 99 alumnes de 3r i 4t d'ESO i de 1r i 2n de batxillerat van gaudir d'una jornada matemàtica. Durant una hora i quart es van trencar el cap resolent problemes i enigmes matemàtics. Després, mentre comentaven els resultats van esmorzar a la UDG. Ah! no ens hem d'oblidar dels 25 alumnes que, tot i ser d'intercanvi, no s'ho van voler perdre i van realitzar la prova als seus respectius destins. 

FEM MATEMÀTIQUES

Aquest any tornem a estar d'enhorabona. Han seleccionat 8 alumnes del Vives per a la segona fase del Fem mates. La jornada matemàtica es celebrarà el dia 5 d'abril a l'institut Ridaura de Castell-Platja d'Aro. El programa el podeu consultar a la web: 

https://docs.google.com/file/d/0B473WSDVh4koYXAxaGZuX1B2R2s/edit?pli=1 

Des del departament de matemàtiques volem felicitar a tots els alumnes seleccionats: Júlia Ibáñez, Sergi Esturi, Ferran Solés, Àlex Jiménez, Dolores Lamas, Cristina Jordà, Daniel Hernández i Karyna Goncharenko.

Text: ESTEFANIA MORANT (Professora de matemàtiques)

LA COOPERATIVA DE L'INSTITUT JVV (4ESO)


Una foto de grup de la cooperativa. D'esquerra a dreta i de baix a dalt: Toni Cosgaya (professor d'Economia), Joselyn, Jonathan, Kike, Llibert, Farouk, Carlos, Nil, Mihai, Joan Lluis, Hardeep, Joan, Cristian, Biel, Gorka, Andreu.


La Cooperativa és una assignatura optativa que s'imparteix a 4t d'ESO. Aquesta matèria esdevé una continuació coherent de l'assignatura optativa de tercer d'ESO Emprenedoria. El curs 2013-2104 estan seguint La Cooperativa un total de 20 nois i noies.

La Cooperativa l'alumnat s'ocupa de la creació i la gestió d'una empresa pràcticament real. Es treballen aspectes com: decidir quin productes es vendran i contactar amb els proveïdors, aprendre a dissenyar la imatge corporativa de l'empresa (logotip, documentació), crear una organització on els alumnes treballin per departaments, portar la comptabilitat i la gestió, etc.

Aquest curs la nostra cooperativa rep el nom de GiroWeed:

                       
Bloc de La Cooperativa

Logo de GiroWeed





dilluns, 17 de març de 2014

ACTIVITAT: DE MOSCOU A LA COSTA BRAVA

A fi de treballar el tema dedicat al sector serveis de l’assignatura de Geografia, els alumnes de 3r d’ESO van haver de fer una activitat, en grups de tres, que consistia a elaborar una ruta turística d’un cap de setmana per les comarques gironines que inclogués diversos tipus de turisme (cultural, gastronòmic, esportiu, etc.). La proposta, que havia d’anar destinada a uns clients imaginaris que s’havien de definir prèviament, incloïa la programació detallada de la ruta, el càlcul real del seu pressupost i l’elaboració d’un tríptic. No cal dir que els alumnes s’hi van aplicar de valent. D’entre el munt de propostes, n’hem triat dues, per si us hi voleu apuntar.


Si us afegiu a la primera, viatjareu de Moscou a la Costa Brava, juntament amb dues parelles de russos: l’Irina (una noia molt activa de 39 anys, entrenadora d’un club de natació sincronitzada i dissenyadora de moda), el seu marit Filipp (de 41 anys, propietari d’una empresa d’ordinadors, esportista i al qual, si no hagués estat empresari, li hauria agradat ser crític gastronòmic), la Tatiyana (una mestressa de casa de 37 anys, molt calmada i endreçada, a qui li encanta el mar) i el seu marit Pyotr (un conegut advocat de 43 anys, interessat per la història i l’arquitectura). El programa inclou: arribada el divendres a les 8 del vespre a l’aeroport de Girona, trasllat a l’Hotel Spa Empúries, passejada nocturna per l’Escala i sopar i dormir a l’hotel; dissabte: esmorzar a l’hotel, visita a la fàbrica d’anxoves Casa Bordas de l’Escala, visita de les ruïnes d’Empúries, remullada a la platja de l’Escala, dinar a “El molí de l’Escala”, visita lliure de Girona a la tarda i sopar al Celler de Can Roca; diumenge: esmorzar a l’hotel, trasllat a Roses per fer una sortida amb veler pel Cap de Creus, visita de Cadaqués, dinar a “Els Brancs” de Roses, visita de Figueres (Museu Dalí i passejada per la ciutat) i sopar a “Can Jeroni”. Ja esgotats, el dilluns a les 8 del matí tindreu temps de fer les maletes per agafar un vol de tornada a Moscou, on arribareu a les 3 de la tarda. El cap de setmana us sortirà per una picossada, això sí, 1.047 € per persona, però si teniu estalvis us podeu posar en contacte amb l’agència “La Vela del Nord”, amb seus a Girona, Barcelona, Moscou i Berlín, propietat de Paula Altimir, Amèlia Fortià i Helena Madrenys.

Telèfon: 972 22 44 67, fax: 555-674-6785, 

Si sou persones igualment exigents, però de pressupost més modest, us podeu apuntar a l’escapada familiar que proposa l’empresa Catalunya Express (http://www.escapades.cat, tel. 972555666) de Meritxell Vicens, Khaoula Tanane i Estefania Nasui. El primer dia, després d’una passejada per l’estany de Banyoles, menjareu cuina tradicional catalana a Can Xabanet, us relaxareu a la tarda al Magma de Santa Coloma de Farners i anireu a sopar i a dormir a l’Hotel Flamingo de Lloret de Mar. El matí següent el passareu al parc aquàtic Water World de la mateix població, on grans i petits podreu gaudir dels tobogans i les piscines; havent dinat (al Self-Service d’aquest complex), us traslladareu a l’Escala per fer una visita en catamarà pel Parc Natural de les Illes Medes; finalment sopareu i us allotjareu a l’Hotel Canyelles Platja, de Roses. El tercer dia, fareu un matí de platja per poder gaudir de les aigües cristal·lines de la bonica platja de Canyelles Petites; així podreu agafar forces per fer les maletes i acabar-vos de gastar els estalvis en el Gran Jonquera Outlet & Shopping, on dinareu al buffet Lliure del mateix centre comercial. Quan ja en tingueu prou de voltar botigues, l’empresa us tornarà sans, estalvis, i ben plomats, cap a Girona.
Que passeu un bon cap de setmana!

Text: MÒNICA BOSCH (Professora de Socials)




diumenge, 16 de març de 2014

VISITEM EL SALÓ DE L'ENSENYAMENT (1BAT)

El passat dia 14 de març els alumnes de 1r de Batxillerat van passar el matí al Saló de l’Ensenyament, organitzat a Barcelona amb el propòsit d'orientar els joves de cara al seu futur professional.

Els alumnes han disposat d’unes tres hores per moure’s lliurement per tot el recinte, que incloïa parades de totes les universitats de Catalunya on s'explicaven els graus que ofereixen. A més, hi havia també tot tipus de propostes per a l’educació, des de cursos en anglès a cursos de formació professional d’àmbits tan diversos com ara els videojocs i l’estètica. Cal destacar la presència d’una àrea anomenada “Espai ciència” on els alumnes han pogut participar en diversos tallers relacionats amb l’àmbit científic, com per exemple l'observació amb microscopi de roques o l'observació d’impressores 3D.

Hem parlat amb els alumnes un cop finalitzada la sortida per tal que fessin una valoració sobre l’assistència a aquest esdeveniment, i l'opinió majoritària ha estat que els ha proporcionat una informació a la qual no és fàcil d’accedir, com per exemple les sortides professionals de cada un dels estudis. Alguns fins i tot han fet ús del servei d’orientació acadèmica, que els ha ajudat en la seva decisió de com seguir els estudis un cop acabat el Batxillerat. En resum, doncs, les opinions favorables demostren que assistir al Saló de l’Ensenyament ha ajudat els alumnes de Batxillerat  a decidir, entre d'altres coses, quins estudis volen seguir un cop acabada la seva etapa acadèmica actual.

Text i fotografia: PAU BATLLE (1BAT A)

dijous, 13 de març de 2014

VALORACIONS DEL PROJECTE "ACOMPANYAMENTS"

El projecte Acompanyaments va néixer fa molts anys amb l’ajuda d’alumnes voluntaris de 4t d’ESO. Posteriorment, han estat els alumnes de Batxillerat Internacional els que s’han ofert a ajudar alumnes de tots els cursos d’ESO durant les hores del pati els dilluns i dimecres. Les tasques que aquests alumnes desenvolupen són les següents: ajuda amb deures de qualsevol tipus, resolució de dubtes sobre els continguts explicats a classe i ajuda a millorar el mètode d’estudi i de preparació d’exàmens dels alumnes d’ESO que participen en el projecte. El funcionament és senzill: cada alumne d’ESO s’emparella amb un de batxillerat, i aquest darrer reforça les parts de totes les matèries que se li demanin, des de matemàtiques o física fins a l’expressió oral en català, passant per les socials o els idiomes. 

Hem parlat amb alumnes que participen en aquest programa, i amb la professora responsable, Dolors Falgàs, per recollir les impressions sobre aquest curs 2013-2014. Les valoracions no poden ser més positives, ja que aquest any és el primer en què hi ha hagut regularitat pel que fa als alumnes de batxillerat que hi assisteixen. Aquest compromís dels alumnes de 1r de Batxillerat Internacional els ha permès aprendre estratègies per ensenyar millor els nois i noies d’ESO, i per tant, s’ha observat una evolució en la manera d’ensenyar d’aquests. A més, també ha permès una millor organització de tot el projecte, ja que com ens ha explicat la professora, els alumnes voluntaris són majoritàriament autònoms a l'hora d’ensenyar i s’adapten sempre al que l’estudiant d’ESO necessita reforçar. 

Aquest any, per tant, s’ha pogut organitzar millor tot el projecte, ja que els alumnes saben a qui han d’ajudar, coneixen els "alumnes" i les seves mancances, i són plenament conscients de quin material han de fer servir. Els estudiants d’ESO amb els quals hem parlat ens han explicat que és molt positiu per a ells que els expliquin la matèria que no entenen o els conceptes que els resulten més difícils d’una manera diferent. Els professors voluntaris estan molt satisfets de la feina feta, i opinen que aquesta experiència està essent molt enriquidora, perquè el fet que s’hagin d’adaptar a les peticions dels estudiants els fa ser molt més competents. En resum, el resultat dels acompanyaments està essent favorable per a tothom. Els alumnes d’ESO reben ajuda fora d’hores de classe i els de batxillerat aprenen estratègies eficaces per ensenyar. La implicació d’uns i altres, així com de la professora responsable, permeten que tot funcioni perfectament, i esperem que aquesta idea pugui seguir funcionant per molt temps.

Text i fotografia: PAU BATLLE (1BAT A)



dimecres, 12 de març de 2014

VISITA AL JACIMENT ARQUEOLÒGIC DEL BORN (2BAT)



Avui dimarts 11 de març, els alumnes de segon de batxillerat dels grups A i B han realitzat una activitat al Centre Cultural del Born de Barcelona, acompanyats per Joan Blanco i Xavier Sàbat.


Els estudiants han fet un recorregut amb guia pel jaciment arqueològic del Born i una visita a l'exposició d'objectes trobats en les excavacions, junt amb altres elements que permeten una reconstrucció històrica. Les explicacions han permès una completa interpretació d'aquestes restes del barri enderrocat després del 1714 amb la construcció de la Ciutadella.

Text: XAVIER SÀBAT (Professor de Ciències)










MARIONA COLOMER, CARME HOMS I MAR JOVANÉ, SELECCIONADES PER AL PROJECTE "FISIDABO"




Les alumnes Mariona Colomer, Carme Homs i Mar Jovaní, alumnes de primer de Batxillerat Internacional, han aconseguit que el seu projecte d’experiment científic hagi estat seleccionat com uns dels tres guanyadors del projecte Fisidabo proposat per la Universitat Politècnica de Catalunya.

L'esmentat projecte consisteix a dissenyar un experiment relacionat amb la física i els seus conceptes que pugui ser portat a pràctica al parc d’atraccions Tibidabo de Barcelona, tot utilitzant una de les seves atraccions. Aquest peculiar projecte va nèixer l’any 2012 amb la missió de treure la física fora de les aules i portar-la al parc. L'objectiu és que els estudiants puguin comprendre empíricament i a través dels experiments els principis fonamentals de la física, alhora que els corroboren matemàticament, obtenint així al mateix temps un primer contacte amb la recerca.

En el cas de les estudiants del nostre institut, han decidit centrar-se a fer un estudi de les forces i energies de la muntanya russa, atracció que és probablement una de les més emblemàtiques del parc. Mitjançant paràmetres com ara l’altura a la qual arriba la muntanya russa, la seva velocitat, l’energia cinètica i potencial... intentaran determinar, entre altres coses, quanta energia es perd en forma de calor quan s’utilitza aquesta atracció. Primerament, realitzaran els càlculs preliminars amb la supervisió d’un tutor professor d’enginyeria física que faci recerca en una àrea relacionada amb l’experiment; després, el dia 16 de març, provaran l’experiment al Tibidabo, el modificaran si s’escau, i finalment, juntament amb els altres dos grups guanyadors, tindran el parc del Tibidabo disponible durant el dia 4 d’abril per a realitzar l’experiment proposat. Finalment, analitzaran els resultats i els presentaran al tutor científic.

En resum, serà una experiència que permetrà a les nostres estudiants tenir un primer coneixement de com es fa recerca científica professional, i les dificultats que comporta aplicar el mètode científic a la pràctica, tot gaudint d’un emblemàtic lloc de la ciutat de Barcelona com és el Tibidabo.

Text i fotografia: PAU BATLLE (1BAT A)

dimarts, 11 de març de 2014

PREMIS DE L'OLIMPÍADA CATALANA DE FÍSICA

Divendres a la tarda a l'Institut d'Estudis Catalans es van lliurar els premis de l'Olimpíada Catalana de Física, i en va resultar segon de Catalanya el nostre alumne Josep M. Gallegos. Josep M. Ballester i Robert Planas, també del nostre centre, varen estar entre els 21 classificats que representaran la nostra autonomia a A Coruña del 4 al 6 d'abril.

Aquí teniu algunes fotos d'ells i de tots els alumnes de CiMS Cellex premiats (de L'escola Aula Europea i de l’institut Jaume Vicens Vives), i dels gironins (un de Montessori, i un de Cadaqués, a baix de tot), juntament amb els seus professors.

Text i fotografies: M. LLUÏSA GONZÁLEZ (Professora de Física)



Zaira Ros, Laura Peña, Daniel Rodriguez, Aleix Lascorz, Robert Planas, Josep Mª Gallegos, 
José A.Ballester, Albert Abio, Lluïsa González 











dilluns, 10 de març de 2014

DIA DE LA DONA TREBALLADORA (3ESO)



Aquest curs amb els alumnes d'Educació per la ciutadania de 3r d'ESo hem treballat el Dia de la dona treballadora (8 març).

Tres setmanes abans a classe vam donar les següents instruccions:
1. Cadascú elaborarà una curta biografia amb una foto d'una dona que hagi sobresortit per algun motiu important. Poden ser dones de qualsevol època.
2. La curta biografia amb la fotografia la penjarem a la Rambla de l'institut. Per tant cal que la lletra no sigui massa petita per poder-ho llegir tot passejant amunt i avall.
3. Ens repartirem les dones seguint el criteri següent:
3A- Dones del món ( no val cap dona europea) 
3B- Dones europees (no val cap dona catalana) 
3C- Dones catalanes (no val cap dona gironina) 
3D- Dones gironines
Ha sigut un petit intent d'anar treballant a classe la igualtat de gènere, i el paper de la dona al llarg dels temps.

Text: M. MERCÈ MOLA (Professora de Religió) 

L'ESCRIPTORA NÚRIA MARTÍ CONSTANS A L'AULA D'ACOLLIDA

Núria Martí Constans, l'escriptora gironina de llibres de lectura fàcil, va ser divendres 7 de març a l'aula d'acollida per parlar amb els alumnes dels llibres Set dies al llac i Trampa de foc, lectures que fem a l'aula d'acollida del Vives.

A més de parlar de com concep els llibres i del procés d'escriptura que segueix, ens va explicar algunes intimitats que ajuden a comprendre millor les seves novel·les i li vam poder preguntar alguns dubtes. Alguns alumnes tampoc no es van oblidar de demanar-li la continuació de l'emocionant llibre Set dies al llac, ambientat a Banyoles i protagonitzat per adolescents.

Text i fotografies: ANTÒNIA VILAPLANA (Tutora Aula Acollida)







dijous, 6 de març de 2014

JOSEP M. GALLEGOS, OLÍMPIC DE QUÍMICA (BAT)

L'alumne JOSEP MARIA GALLEGOS, de 2n de batxillerat A, ha estat classificat per concursar en el marc de l'Olimpíada Nacional de Química que se celebrarà a Oviedo.

Moltes felicitats!