dimarts, 24 de desembre de 2013

POSTALS I POEMES DE NADAL

Us presentem algunes de les postals de Nadal guanyadores que han realitzat els alumnes de 1r d'ESO. Les tècniques amb què s'han realitzat són les següents: treball de punts, collage i tècnica de blanc i negre. En totes hi havia d'haver algun detall en color vermell.






Marina Montenegro (4ESO)

Paula Sau (4ESO)


SELECCIÓ DE POEMES DE NADAL
Institut Jaume Vicens Vives

PRIMER PREMI (Primer d'ESO)

Per aquest Nadal
no vull joguines,
no vull torrons,
no vull canelons.

Per aquest Nadal,
jo desitjo que tothom,
pugui viure com ell vol,
i que sigui tot el món,
el que cridi "Bon Nadal!".

Si hi ha algú que té poders
i que ho pot fer realitat,
avisa'm ràpidament,
que em posaré molt content.

Irene Lloret (1C ESO)

PRIMER PREMI (Segon d'ESO)

La nit queia fosca,
les estrelles ja brillaven.
Aquella nit seria màgica,
seria la nit de nadal.

La meva mare em cantava,
que les nits de nadal,
si demanes una estrella,
el teu desig es feia real.

Al principi no m'ho creia,
però al final vaig demanar,
vaig demanar una estrella,
una estrella de Nadal.

Després d'esperar una estona,
una llum es va aixecar,
una estrella plena de joia
va caure sobre el meu terrat,
demostrant que tots els somnis
es poden fer realitat!

Berta Cordón (2A ESO)
  

PRIMER PREMI (Tercer d'ESO)

El tió a la porta,

l’arbre al menjador,
una olor forta
que entra pel balcó.

Galets i torrons,

escudella i canelons,
dinars familiars
a totes les llars.

Un estel groguenc,

cases il·luminades,
esperit nadalenc
a totes les cares.

Amb guants i bufandes

per totes les bandes,
i abrics i mitjons
per tots els racons.

Amb aquestes estrofes,

jo us ho desitjo com cal,
felices festes
i visca el Nadal!

Irene Pujolar (3C ESO)


Fragments dels altres poemes guanyadors:

PRIMER D'ESO

(...)
I quan s'acabi el Nadal,

tot tornarà a ser ben igual.
I cada any és especial,
quan sentim tornar el Nadal.


Joan Vicens Bartolí (1B ESO)



(...)
Una cosa que jo he après:
el Nadal m'agrada molt,
però hi ha gent que va sola.
Nadal no és igual per a tothom.

Arnau Vergara Molero (1B ESO)

(...)
I si l'infant vol recitar el poema
sobre una cadira haurà de pujar
i davant de tothom començarà a recordar
aquell poema que li van ensenyar.

Anna Barea (1D ESO)


El nadal és divertit,
ens reunim amb la família,
i esperem amb alegria,
que caigui neu a mitja nit.
  
Marc Juanes (1C ESO)

SEGON D'ESO

Sento que ja s'acosta, noto que és a prop;
el temps de l'escudella, del rostit i els canelons,
L'espetec de les ampolles, la calor que vé del foc,
copes plenes de bombolles, rialles, neules i torrons
(....)
Els reis no porten tot el que somies,
però hi haurà un regal inesperat:
per uns dies harmonia,
per uns instants felicitat.

Carla Rufí (2B ESO)

Ja ha arribat el Nadal,
tots estem molt contents,
els carrers s'il·luminen
amb l'alegria de la gent.

Renée Planas (2B ESO)


És la màgia de cada nen,
que creu amb tota innocència,
en l'esperit nadalenc
que és la clau d'aquesta essència.

Júlia Aguado (2B ESO)

Fa dies que estic esperant
una data molt important,
que omple els cors de la gent
de generositat i agraïment.
(...)
Els carrers plens de llums,
de colors,
i botigues plenes d'olors.
A tot arreu on vas,
es respira bondat i inconsciència,
perquè per Nadal
No hi ha mal de consciència.

Laura Siles (2B ESO)

A les muntanyes ja neva,
són dies d'advent,
i també d'alegria
per a tota la gent.

Els llums de Catalunya
són immensament radiants,
s'encenen a les sis,
i són totalment impressionants.

Clara Vergés (2B ESO)


M'agrada el Nadal
tot ple d'alegria
la gent vol disfrutar:
els nens decoren la casa,
i els pares i mares
organitzen el sopar.

Esperem que passeu
unes bones festes,
que tingueu molts regals
i que passem molts més anys junts
celebrant els nadals

Genís Carbó (2B ESO)

La nit de cap d'any
tots a celebrar
amb dotze raïms a la mà
esperant a menjar
l'any que et passarà.

Lluc Maeso (2 B ESO)

Quan arriba el nadal
poso l'arbre amb alegria
i faig un pessebre vivent
esperant els reis d'orient.

Júlia Brugué, Xavier Santamaria, Brais Diaz i Gemma Dalmàs (2D ESO)

Com les fulles dels arbres
la tardor desapareix
i acompanyat de les nevades
el nadal ens persegueix.

Jana Saqués, Aina Patiño, Roser Serra, Martí Macias (2D ESO)


Un tronc va arribar a casa,
i jo contenta el vaig acollir.
No tenia cara fins que li vaig construir
I no tenia nom fins que Tió li vaig dir

Marina Pla-Giribert, Júlia Camós, Zahrae Louriki, Michelle López (2C ESO)

El nadal és especial
el cor s'omple d'alegria
és un dia per recordar
la gent que no hi sia

Marivi Téllez (2A ESO)


Aquest nadal
no vull que em compreu joguines
no vull roba ni torrons
ni pastissos ni bombons.
El que vull no ho venen a les botigues;
Vull rialles i petons!

Nikita Bazuev (2A ESO)

El dia vuit de gener,
dos dies després de reis,
és el meu aniversari
(...).
Aquest és el mateix dia
que comencem l'institut
entregant tota la feina
que s'ha fet aquest nadal

Lia de Montserrat (2A ESO)

A mi m'agradaria
que nadal fos cada dia

Marc Estrach (2A ESO)

En Jesuset fa companyia
ajaçat tot el dia
vora la mula i el bou
tant si neva com si plou

Cristina Serra (2A ESO)

El cel es blanqueja
amb l'arribada de la neu
a la ciutat de Girona
tots cantarem i ballarem
les cançons de Jerusalem.

Àlex Melero (2A ESO)


TERCER D'ESO:

És en aquesta època de l'any
quan pressento un sentiment estrany,
i els tres reis: negre, blanc i castany
regalen el fruit del nostre afany.

Agnès Barbesà (3A ESO)









dilluns, 23 de desembre de 2013

AULA D'ACOLLIDA

PARELLES LINGÜÍSTIQUES 2013-2014 
Aquest curs s'han format tres noves parelles lingüístiques

El passat dijous 17 d'octubre es van conèixer els alumnes que formaran les tres noves parelles lingüístiques que s'han format aquest curs 2013-2014 a l'institut Jaume Vicens Vives.

Tres alumnes de primer de batxillerat internacional faran de padrins de tres alumnes de tercer i de primer d'ESO de l'aula d'acollida: Marc Palmada Flores amb Lesly Lemus Perdomo, d'Hondures; Miquel Alberca Ballell amb Cristian Chetrari, de Moldàvia; i Adam Teixidó Bonfill amb Viviana Hernández Ulloa, d'Hondures. Es trobaran setmanalment a l'hora del pati i parlaran de tot una mica. 
Aquesta activitat és molt interessant perquè dóna l'oportunitat a l'alumnat que acaba d'arribar de poder parlar en català. Tot allò que aprenen a l'aula d'acollida no té sentit si després no tenen amb qui practicar. 
 
Per això és tan important la feina desinteressada que fan aquests alumnes de batxillerat internacional. Per a l'alumnat nouvingut poder parlar de tu a tu amb un altre alumne és important perquè els dóna més confiança i els fa agafar més interès que no tan sols contestar les preguntes del professorat. I ja sabem que a l'hora del pati parlen més en castellà entre ells que no pas en català.
Aquest ja és el quart curs que des de l'aula d'acollida del Vives oferim aquesta eina de les parelles lingüístiques, que permet la plena integració en llengua catalana a la vida de l'institut i a la societat en general.
Esperem que aquestes trobades tinguin molt de profit i que comenci també una bona amistat.

ANTÒNIA VILAPLANA (Tutora aula d'acollida)


PROJECTE ROSSINYOL

Divendres 15 de novembre a les 6 de la tarda, al Centre Cívic Ter (Fontajau-Taialà), es va donar inici al projecte Rossinyol d’enguany.
Aquest projecte consisteix a ajudar a aprendre la llengua catalana als alumnes amb dificultats lingüístiques, i a ensenyar-los la nostra ciutat, Girona.
Els mentors, que són estudiants de la UdG, i voluntaris, ensenyen als mentorats, que són els alumnes amb dificultats, un dia a la setmana, ja sigui matí o tarda, dies laborals o caps de setmana.
Aquesta ajuda no només la reben els alumnes d'ESO, sinó que també es fa a primària. A l'institut Jaume Vicens Vives ens han donat tres places, ocupades per: Betsabé Lemus (2E), Wanting Li(3D) i Linmin Qiu(3D).
El divendres 15 va ser tot una mica especial. Hi van assistir les famílies dels mentorats, els voluntaris, els mestres i els professors dels alumnes. També hi va haver un petit refrigeri, amb galetes i altres aliments.
I per fer-ho tot una mica més divertit, es va realitzar un joc per trobar la parella que pertocava a cada alumne: el mentor tenia una peça d'un puzle, i el mentorat, en tenia una altra, i la parella es formava quan dues peces encaixaven.
Amb aquest projecte hi col·laboren la UdG i l'Ajuntament de Girona i s’acabarà el mes de maig de l’any que ve.

Text: ENIA RAMOS (3ESO D)


CIUTADANS DE GIRONA, CIUTADANS DEL MÓN


Divendres 22 de novembre els alumnes nouvinguts de l'aula d'acollida del Vives van participar en l'activitat Ciutadans de Girona, ciutadans del món que cada curs organitzen els tutors de les aules d'acollida amb l'Ajuntament de Girona.
Aquest dia, al saló de descans del teatre municipal, van ser rebuts per l'alcalde, Carles Puigdemont, i li van poder fer preguntes sobre allò que els preocupa més: si hi haurà continuïtat de les aules d'acollida, per què bona part dels ciutadans de Catalunya volen ser un país independent, si seria possible allargar els dies de fires, si hi haurà feina per a tothom, si es durà a terme la nova llei que farà que la llengua catalana no sigui obligatòria...
Després de la foto de grup i de l'esmorzar al centre cultural la Mercè van participar en una gimcana que els va donar l'oportunitat de conèixer-se entre ells, perquè estaven barrejats amb alumnes d'altres instituts, i de conèixer serveis com l'estació jove, el centre de normalització lingüística, la casa de cultura, el cul de la lleona i l'oficina de turisme de la Rambla.
S'ho van passar molt bé tot i la fred que va fer tot el matí i, com a record, es van endur un punt de llibre que havien fet els mateixos alumnes.


ANTÒNIA VILAPLANA (Tutora aula d'acollida)


LA MARATÓ AL VIVES






La Marató de TV3 és un projecte solidari que serveix per obtenir recursos econòmics per la investigació científica de malalties que ara de moment no han trobat cap cura. Per a la Marató és molt important el recapte de diners per a la recerca i la divulgació d'una malaltia o grup de malalties. Aquest programa se celebra en el mes de desembre i dura 15 hores en directe. Cada any el segueixen aproximadament uns 3 milions de persones, recapta una mitjana de 7 milions d'euros i genera una mobilització ciutadana (els voluntaris són un dels eixos essencials que fan possible la rebuda de milers de donatius). És el programa que més fons recapta a l'estat espanyol.
El programa explica la realitat de les malalties a través del testimoni directe de les famílies, metges i científics.


XERRADA: LES MALALTIES NEURODEGENERATIVES 

El dimarts 3 de desembre els alumnes de 3r d’ESO vam anar a la biblioteca per escoltar una estudiant de la Universitat de Barcelona que ens va venir a fer una xerrada sobre les malalties degeneratives (tema de la Marató de TV3 d’aquest any).
La noia ens va explicar què era la marató de TV3 i quin any es va començar aquesta iniciativa. També ens va explicar que al nostre cos hi ha 100.000 milions de neurones i que algunes es van perdent i moren amb el pas del temps, i el nostre cos és capaç de crear-ne alguns de noves, però poques.
De vegades les neurones emmalalteixen o moren més ràpidament del que és normal. És llavors quan apareixen les malalties neurogeneratives.
També ens va explicar una cosa important: que aquestes malalties NO es contagien, ni s'hereten, que són incurables però que els pacients poden rebre tractament per millorar les seves condicions de vida.
Aquestes són les malalties i els símptomes més comuns, segons la conferenciant:
Escletosi múltiple: Pèrdua de sensibilitat o força en les extremitats. Transtorn visual, problemes per coordinar moviments.
ELA esclerosi lateral amiotròfica: pèrdua de força als músculs. Dificultats per respirar i per empassar. Capacitats cognitives intactes.
Alzheimer: Pèrdua de la memòria immediata Disminució de les funcions intel·lectuals. Canvis en la conducta.
Parkinson: Rigidesa dels membres i les articulacions. Tremolor i lentitud en els moviments.   


VENDA DE POLSERES


Els alumnes de l'aula oberta de 2n d'ESO han realitzat aquestes polseres mitjançant la tècnica de trapillo, que consisteix a fer cadeneta amb un agulla gruixuda i fil de cotó amb la professora Sílvia Franch. 

 Els diners que s'aconsegueixin de la venda d'aquestes polseres es destinaran a la marató.



divendres, 20 de desembre de 2013

FESTA DE NADAL 2013

Divendres 20 de desembre de 2013 es va celebrar la Festa de Nadal al Teatre Ignasi Bonnin. Alguns alumnes de 1r, 2n, 3r i 4t d’ESO i 1r de Batxillerat van dur a terme un conjunt d’actuacions molt dinàmiques i entretingudes per a un públic format pels estudiants de 1r cicle d'ESO. L’acte es va celebrar gràcies a la col·laboració d’alumnes de 1rA de batxillerat. 

Les actuacions es van iniciar amb una elegant presentació a càrrec de Ramon Franch i Anna Sellabona, dos alumnes de tercer que van conduir tot l’espectacle i van enllaçar les representacions d’una manera molt amena. 

En primer lloc es va donar pas a un concert de guitarres per part d’alumnes de 3r i 4t d’ESO organitzada per la professora de música Rosor Rabassedas. Després d’aquesta alegre i brillant actuació, els alumnes de l’Aula d’Acollida dirigits per Antònia Vilaplana, recitaren una sèrie de poemes. Posteriorment, els presentadors van cedir el pas als alumnes de 3rC, que van cantar nadales. 

A continuació, les alumnes de 1rA de batxillerat Núria Planes i Carme Homs tocaren dues peces musicals amb violoncel i violí. Seguidament d’aquesta agradable interpretació, es va dur a terme una representació de gimnàstica rítmica al so de Diamonds de Rihanna realitzada per Carla Ribalta, Eugènia Pijaume, Cristina Figareda, Zaida Gelmà, Ona Viñas, Gal·la Falavera i Nina Lewley. El públic va quedar ben sorprès pel nivell que van demostrar aquestes alumnes. 

Finalment, la cançó Carol of the Bells de Celtic Woman i All I want for Christmas de Mariah Carey van tancar l’acte amb una brillant actuació de streetdance de Júlia Amigó, Mar Orriols, Alexandra Doll, Carme Oxanni, Emma Armeda i Norma Almeda, dirigides per Marc Palmada.   El públic va quedar entusiasmat amb totes les actuacions que es van realitzar i va valorar molt positivament aquest acte. 

Simultàniament, a les pistes del pati nord, els alumnes de 3r d’ESO realitzaven competicions de diferents esports que eren arbitrades per alumnes de batxillerat. Els estudiants van participar amb molta il·lusió als diferents esports que incloïa l’activitat: futbol, bàsquet i voleibol. 

Guitarres de 3r i 4t d'ESO
Alumnes d'Aula d'Acollida
Núria Planes i Carme Homs (1BAT A)
Actuació de gimnàstica rítmica  


Text i fotografies: MIREIA CODINA i MARIONA COLOMER (1BAT A)

dimarts, 17 de desembre de 2013

CONCERT DE FLAUTA (ALUMNES INTEGRA)


El dilluns 16 de desembre, a última hora, alguns alumnes d’Integra van fer un concert de flauta a l’aula de música. Van tocar 3 cançons: El noi de la mare, el Bing Beng i Quan les oques van al camp.

Els participants eren estudiants de 1r i 2n d'ESO com ara Luis Amador, Nikita Tkachenko, Cristofer Juan, Josep Maria Granados, Sònia Leon, Osman Hadouchi i Abdelatif Kadoumi. El públic estava format per alguns professors i professores del centre. La seva professora de Música, Marta Orts, els va felicitar i tothom va aplaudir molt.

Text: LUIS AMADOR (2n ESO)

dilluns, 16 de desembre de 2013

NÎMES! VOYAGE, VOYAGE... (4ESO)



Le jeudi 12 décembre, à huit heures pile, nous sommes montés dans l'autocar et nous sommes partis à Nîmes. Nous étions tous très heureux d'aller en voyage en France.
Après des heures et des heures d'autoroute, nous sommes enfin arrivés au Pont du Gard. Génial! D'abord, on est allé dans une salle de cinéma où nous avons regardé un film: là, nous avons appris plein de choses très intéressantes sur la construction du pont. Après, nous nous sommes promenés tout au long du Pont du Gard. C'était incroyable! On a pris plein de photos, le paysage était superbe.
À une heure et demie, nous sommes arrivés à Uzès, un petit village médiéval où nous avons déjeuné. On a visité le village et nous avons encore pris beaucoup de photos. Il y avait déjà les lumières de Noël dans les rues et dans les magasins... C'était très très mignon!
Nous sommes remontés dans le bus pour aller à Nîmes et nous sommes arrivés à l'auberge de jeunesse vers sept heures du soir. Nous avions tellement faim! Le receptioniste nous a distribués dans nos chambres, on y a déposé nos bagages et à huit heures nous sommes descendus à la cantine. On nous a servi le dîner. Comme entrée, de la quiche au jambon fromage; puis, de la salade, de la lasagne aux courgettes et de la viande hâchée. Et comme déssert, de la macédoine. Beurk, nous n'avons pas aimé ce repas du soir!
Après avoir mangé, on est restés dans la cour de l'auberge parce qu'il ne faisait pas très froid. On a eu du temps libre pour jouer au ping-pong, au babyfoot, ou tout simplement pour bavarder avec les amis. Les professeurs nous ont demandé d'aller nous coucher vers minuit, de rester dans nos chambres et de ne pas faire du bruit dans les couloirs. Dans la chambre, nous avons beaucoup bavardé et nous avons dormi très peu!
Le lendemain, nous avons pris notre petit déjeuner très tôt. C'était vraiment bon, bien mieux que le dîner de la veille: des tartines, des céréales, du chocolat chaud, du lait, du jus de fruits... Après, nous avons ramassé nos affaires et nous avons pris le bus pour aller au centre ville.
Tout d'abord, on a visité les Arènes de Nîmes, un amphithéâtre romain. On a pris des audioguides pour comprendre où nous étions. Nous nous sommes promenés par l'intérieur des Arènes et nous avons appris un tas de choses sur les luttes des gladiateurs, des hommes contre des fauves... On se croirait dans l'Empire Romain!
Après cette super visite, nous sommes allés à pied à la Maison Carrée, qui est un vestige romain, où nous avons regardé un film 3D, Héros de Nîmes, qui parlait du passé héroïque de Nîmes et de la Gaule.
Finalement, nous sommes montés sur une petite colline pour visiter la Tour Magne. Nous sommes montés les 140 marches de l'escalier en colimaçon pour arriver au sommet. Ouf! Là-haut, la vue était imprenable!
En descendant de la Tour Magne, on est passés par les Jardins de La Fontaine, où nous avons vu des canards, des oies et des poissons rouges. Puis, nous nous sommes séparés pour aller déjeuner. Nous avons très bien mangé parce que nous avons décidé d'aller au McDo, pizzeria... Après avoir déjeuné, nous nous sommes promenés dans l'ancien quartier jusqu'à cinq heures. Il y avait plein de petites ruelles. Nîmes est une ville vraiment charmante!
Pendant le trajet de retour nous nous sommes bien amusés et nous avons reçu un petit cadeau d'Anna, Ester et Rocio: des M&M!  Elles nous ont dit qu'elles étaient très fières de nous.
Quand nous sommes arrivés à Girona nous étions très fatigués mais très contents aussi!
Le voyage a été magnifique et nous sommes prêts pour recommencer!

Nos impressions...
"C'est une grande aventure. J'adore!"(Míriam Amber)
"J'ai tout préparé pour passer deux jours loin de la maison"(Clàudia Vicens)
"Apprendre et être avec les amis, c'est super!"(Júlia Enrique)
"J'ai bu un chocolat chaud!"(Berta Muñoz)
"J'ai mangé une crêpe"(Marina Verdaguer)           
"J'ai été impressionée par les Arènes"(Arlet Pi)     
                       
"Oh là là! Je me suis brûlée avec mon thé chaud!"(Carmen Pérez)
"Chaque groupe, nous avons préparé une exposition sur un monument"(Laia Martin)
"J'ai vu des oies, des canards et des oiseaux dans le Jardin de La Fontaine"(Júlia Serrano)
"J'ai adoré les Arènes parce que je croyais être dans une vraie bataille"(Ariadna Aymerich)
"Je suis prête pour recommencer le voyage!"(Emma Coll)

"Dans le bus je ne pouvais pas dormir parce que tout le monde parlait et chantait"(Marina Gayolà)
"J'ai parlé avec une dame qui m'a demandé de jeter la canette dans la poubelle"(Alexandra Pla)
"Je suis allé dans un marché où j'ai vu des produits régionaux"(Joan Gasull, Pep Riera)
"J'ai aimé les rues d'Uzès avec les bougies de Noël"(Eudald Vicens)

"J'ai vu toute la ville dès le sommet de la Tour Magne"(Guim Planella)
"Le plus beau site que je n'aie jamais vu"(Milagro Velásquez)
"Mes amies ont peint mon visage quand je dormais... Je les adore!"(Clara Grinyó)
"Un voyage inoubliable!"(Armin Abtahizadeh, Albert Carenys)
"Comme je me sentais un peu malade, j'ai pris une douche pendant que mes amis jouaient dans le jardin de l'auberge"(Maria Marquès)

"Quatre heures dans le bus... Quelle horreur!!! J'ai vraiment aimé ce court mais intense voyage"(Sílvia Reyner)
"Je n'ai pas aimé le dîner parce que je n'aime pas le fromage"(Paula Batllori)
"Très amusant!"(Clara Pinto, Amru Quintana)
"C'est la première fois que je passe deux jours dehors avec mes profs et mes copains, une très bonne idée!"(Oriol Marès)
"J'ai trouvé l'auberge confortable et propre"(Gimena Acosta)

"Fatigué de tout ce que j'ai appris, je suis rentré à Girona"(Roger Solé)
"J'ai joué au football et au ping-pong avec mes amis"(Quim Culubret, Adrià Riera, Joan Lloret)
"J'étais surprise parce qu'il ne faisait pas froid"(Mariona Alemany)
"Sur l'autoroute j'ai acheté un sandwich parce que j'avais faim"(Anna M. Jankiewicz)
"Aux Arènes, nous avons rencontré des lycéens de Figueres"(Bastian Partal)
"Oh là là! Les beaux jours!!! (Adrià González, Joao Costa, Manel Caamaño)

Et une chose curieuse...
"Vous savez que le mot "DENIM" doit son origine à la ville "de Nîmes"?[denim]"(Eduard Prujà)



Text: Alumnes 4t ESO