divendres, 30 de novembre de 2012

SETMANA DE LA CIÈNCIA: REACCIONA...EXPLOTA! EXPERIMENTS DE QUÍMICA RECREATIVA (1BAT)



Aquest mes de novembre, en el marc de la Setmana de les Ciències, els estudiants de 1r de batxillerat van assistir a una conferència sobre química organitzada per la UdG a la biblioteca de l’institut.

El taller es basava en una explicació sobre la història de la química, des dels alquimistes fins a la química verda. Els episodis més interessants es van presentar mitjançant un experiment atractiu, en què els alumnes van descobrir la química com una ciència propera. 



SEGONA JORNADA EMPRESA I CONEIXEMENT (2 BAT)

Els alumnes del Vives escolten la ponència
El dimecres 29 de novembre, 6 alumnes de 2n de batxillerat vam assistir a la Segona Jornada Empresa i Coneixement, organitzada per l'AEO i Tribuna de Girona, que es va dur a terme a l'Auditori Palau de Congressos de Girona. 
Una de les sessions més interessants va ser la taula rodona Com s'enforteix el model de negoci des de la innovació?, els ponents de la qual eren Albert Castellón (director general de Moritz), Josep M. Lloreda (president de KH Lloreda), Salvador Requena (director de l'àrea de Management consulting de KPMG a Espanya) i Tim Towle (cofundador i director de producte de Rewiew-Pro). Cadascun d'ells va exposar la manera com les seves empreses han anat trobant sortides a les crisis i a les dificultats. Van posar molt d'èmfasi en la importància de la innovació.
Les sessions tenien com a públic empresaris i directius, i els estudiants érem en una sala annexa, on vèiem les ponències a través d’una pantalla gegant. Un cop acabada la sessió, els conferenciants van venir a saludar-nos, moment en què vam aprofitar per exposar els dubtes que teníem en directe. El nostre company Adrià Plazas va fer una pregunta sobre la relació entre el mon acadèmic i el professional que va donar peu a comentaris molt interessants per parts dels  ponents. 
A la tarda es va dur a terme el debat Els joves del futur, el futur dels joves. En general, va ser una experiència interessant que ens va apropar al món de l’emprenedoria i la innovació.

Text: CLÀUDIA LLINÀS DEL TORRENT (2BAT C)

divendres, 23 de novembre de 2012

PARELLES LINGÜÍSTIQUES DE L'INSTITUT JVV. SOM-HI!

AULA D'ACOLLIDA
El passat dimecres 21 de novembre es van trobar per primera vegada les tres parelles lingüístiques que s'han format aquest curs 2012-2013 a l'institut Jaume Vicens Vives.
Tres alumnes de primer de batxillerat internacional faran de padrines de tres alumnes de quart d'ESO de l'aula d'acollida: Blanca Puche i Güifang Shi, Alba Nonell i Yifeng Zhou i Anna Igle-sias i Lamin Fatty. Es trobaran setmanalment a l'hora del pati i parlaran de tot una mica.
L'objectiu del projecte de parelles lingüistiques és que l'alumnat de l'aula d'acollida que ja té un mínim nivell de català oral pugui practicar la llengua catalana fora del context escolar, amb joves de la seva edat. La majoria d'alumnes que assisteixen a l'aula d'acollida aconsegueixen un bon nivell de català oral, però un temps després, quan ja s'han incorporat plenament a l'aula ordinària, aquest ús disminueix, especialment perquè la resta de l'alumnat se'ls dirigeix en castellà.
És per això que ja fa tres cursos que des de l'aula d'acollida de l'institut Jaume Vicens Vives ens vam plantejar la necessitat d'oferir una eina que permetés a aquest alumnat la plena integració en llengua catalana a la vida de l'institut i a la societat en general: les parelles lingüístiques.
En aquest projecte hi poden participar alumnes voluntaris de quart d'ESO i de batxillerat, que faran la tasca d'ensenyants (seran els padrins), i alumnes d'ESO que, o bé ja no assisteixen a l'aula d'acollida o que necessiten un reforç pel que fa a l'ús de la llengua catalana oral (seran els fillols).
Esperem que tots plegats s'ho passin molt bé i que s'estableixi entre ells una relació més enllà d'aquestes sessions de conversa. Us animem també a participar-hi perquè encara hi ha més alumnes que necessiten un padrí amb qui parlar!
ANTÒNIA VILAPLANA (Tutora de l’aula d’acollida)


XVIII CONCURS ARTÍSTIC LITERARI TARDOR 2012-PRIMAVERA 2013

L’associació Amics de la UNESCO de Girona convoca el seu XVIII Concurs artístic i literari

VIII Concurs Carles Vivó
VII Concurs Joaquim Pla i Dalmau (ex-libris)
VI Concurs Francesc Ferrer i Gironès (articles)
Dibuix: Javi Solans



BASES

CONVOCA:
Amics de la UNESCO de Girona
TEMA:
2013, Any europeu de la ciutadania
MODALITATS:
a) Dibuix. Mides DIN A4 o DIN A3, tècnica lliure (Tots els nivells)
b) Carta. Extensió màxima 2 pàg. DIN A-4, escrita a mà (Nivells 3, 4, 5, 6 i 7)
c) Narració. Extensió mínima 1 pàg., i màxima 3 pàg. DIN A4, escrita a ordinador, a un espai i mig i lletra del 12 (Nivells 3, 4, 5, 6 i 7)
d) Fotografia. Mida mínima: 15 x 20 cm o superfície equivalent, en color o en blanc i negre. Presentació en suport paper fotogràfic, sense afegits ni alteracions de l’original (Nivells 4, 5, 6 i 7)
e) Ex-libris o Marques de biblioteca, inscripcions i il·lustracions que es posen en els llibres per indicar a qui pertanyen.
Mida màxima 10 x 15 cm. Tècnica lliure (Nivells 4, 5, 6 i 7)
f) Article inèdit, extensió entre 2450 i 4500 caràcters amb espais (Nivells 5, 6 i 7)
g) Auca. Mínim 12 vinyetes, màxim 48 vinyetes. Mida mínima DINA4. Text en format de rodolí. (Nivells 4, 5, 6 i 7)

La llengua de tots els treballs escrits serà la catalana. El contingut de les diferents modalitats haurà de fer referència al tema del Concurs. L’única excepció és la de l’ex-libris que no queda subjecte al tema.
NIVELLS (per al centre):
Nivell 5: Alumnes d’Educació Secundària Obligatòria
Nivell 6: Nois i noies de 16 a 30 anys
Nivell 7: Persones de més de 30 anys
DOTACIÓ:
El primer premi i els finalistes –fins a un màxim de dos– de cada modalitat i nivell que hi pot optar, rebran una dotació específica de material de part de les institucions i entitats col·laboradores. Tots els concursants que s’ajustin a les bases d’aquest concurs rebran un diploma acreditatiu de la seva participació.
TRAMESA:
L’original i tres còpies, en el cas d’Article, Carta i Narració, i només un original per a la resta de modalitats, s’han d’enviar a la seu social d’Amics de la UNESCO de Girona (c/ Rutlla, 20-22 Hotel d’Entitats. 17002 Girona), afegint la fitxa annexa apart.
Els treballs no guardonats de les modalitats Dibuix, Ex-libris, Fotografia i Auca es podran recollir, a hores convingudes, al despatx d’Amics de la UNESCO de Girona, en el termini d’un mes després d’haver estat emès el veredicte del jurat. Les obres guanyadores queden com a fons d’Amics de la UNESCO de Girona.
ADVERTIMENT:
No s’acceptaran els treballs que no s’ajustin a aquestes bases ni aquells que es presentin sense la fitxa annexa amb totes les dades. Només s’admetran treballs col·lectius d’un màxim de 3 persones i cada concursant podrà presentar un màxim de 2 treballs de cada modalitat.
TERMINI D’ADMISSIÓ:
Dijous, 28 de febrer de 2013.
JURAT:
Format per especialistes de cada modalitat, els noms dels quals es donaran a conèixer oportunament.
VEREDICTE I LLIURAMENT DE PREMIS:
Divendres, 10 de maig de 2013, a les 7 de la tarda.
AMB LA COL·LABORACIÓ DE:
Ajuntament de Girona, Consell Comarcal del Gironès, Diputació de Girona, Generalitat de Catalunya, Gremi de llibreters de Girona, Xarxa civil UNESCO dels Països Catalans.

dijous, 22 de novembre de 2012

SORTIDA AL PARC NATURAL DE LA GARROTXA (4ESO)



El dia 21 de novembre, els estudiants de Biologia i de Geologia de 4t d’ESO van visitar el parc natural de la zona volcànica de la Garrotxa amb l’objectiu d’aplicar la metodologia del treball de camp en l’estudi d’un aflorament volcànic. Els professors acompanyants eren Vega Bartolomé i Marta Salavedra.
Els alumnes van estudiar els afloraments volcànics, concretament un aflorament geològic d'origen volcànic: el volcà del Croscat, i un aflorament basàltic: les colades de lava de Sant Joan les Fonts. 


PRIMER TedxYouth ORGANITZAT PER LA UdG


El dissabte dia 17 de novembre la Marianna Linares i en Pau Vila, de 2A de batxillerat, van participar al primer TedxYouth que organitzava la UdG per a estudiants de batxillerat i dels primers anys universitaris.
Va ser tot un èxit, i la Consellera Irene Rigau va felicitar personalment els representants de l'Institut per l'excel·lent representació que vàrem tenir.
Els TEDxYouts són uns esdeveniments que estan de moda, on els assistents fan petites exposicions d'algun tema o projecte. En Pau va ser l'únic ponent que es va atrevir a fer-ho en anglès. Va parlar del seu web anomenat "Vullun10", i de com afrontar els reptes de treballs i exàmens a partir de la col·laboració entre ells mateixos.
La Marianna Linares va ser seleccionada per interpretar una preciosa cançó, que ens va deixar bocabadats a tots. 
Era el Dia Internacional del Tedxyouth, i arreu del món van tenir lloc uns 500 esdeveniments d'aquest tipus. La UdG s'hi va voler sumar, i l'acte va ser retransmès pel Canal UdG a través del web. 
Com a professores, hi assistírem Montserrat Juhera, Pilar Escriche i M. Lluïsa González. També hi havia un nombrós públic format per pares i alumnes, entre els quals s’hi trobaven alumnes de 2A i 2C de batxillerat. Tot plegat fou molt interessant.

Text: M. LLUÏSA GONZÁLEZ (Professora de Ciències)


En les adreces següents trobareu més informació:



- Els vídeos: livestream.com/canaludg

dilluns, 19 de novembre de 2012

TRES ALUMNES DEL VIVES EN EL PROJECTE ROSSINYOL DE LA UdG

AULA D'ACOLLIDA
Tres alumnes de l'aula d'acollida de l'institut Jaume Vicens Vives han estat inclosos en la 5a edició del projecte Rossinyol a Girona. Són Nika Kbilashvili, de 2nA, Mary Cielo Quiroz, de 2nD i Shuhan Teng, de 1rB. Per això el divendres 16 de novembre van assistir a la festa inaugural que es va celebrar al centre cultural La Mercè.
Van ser rebuts per l'alcalde de Girona, per la regidora d'educació i per una representat de la Universitat de Girona. Després, a través d'uns jocs, van conèixer la seva mentora, una estudiant universitària que els acompanyarà al llarg del curs. Amb ella parlaran, passejaran, jugaran, faran excursions, aniran al cinema, visitaran museus i exposicions, aniran a Barcelona. Finalment, les mentores van conèixer les famílies i tots junts van compartir un petit refrigeri.
El Projecte Rossinyol té com a finalitat afavorir la inclusió i la integració social de l'alumnat nouvingut mitjançant l'ús de la llengua i del coneixement de la ciutat i es basa en el treball voluntari de l'alumnat universitari, que fa de mentor o de mentora, i que acompanya un alumne d'una escola o d'un institut de Girona al llarg de tot el curs.
ANTÒNIA VILAPLANA (Tutora de l’aula d’acollida)       

dijous, 15 de novembre de 2012

UNA NOVA COL·LECCIÓ DE CLÀSSICS PER A LA BIBLIOTECA


L''any 2011 el diari ARA va promoure entre els seus subscriptors la bona idea de poder posseir 51 llibres de la fabulosa col·lecció bilingüe llatí-català o grec-català, dels autors clàssics més rellevants, amb la particularitat que cada subscriptor que comprava un d'aquests llibres podia regalar-ne una altra col·lecció a l'escola o institut que volgués.
L'institut Jaume Vicens Vives, a través de l'alumne de 2n d'ESO A Arnau Rodríguez de Roda, podrem gaudir d'aquesta col·lecció de clàssics tan important. El departament de clàssiques, format per la professora de llatí Lluïsa Marquès i pel professor de llatí Lluís Lucero, donen les gràcies a l'Arnau i a la seva família.
Text: LLUÏSA MARQUÈS (Professora de clàssiques)

dimecres, 14 de novembre de 2012

VISITA A L’HOSPITAL Dr. JOSEP TRUETA DE GIRONA (BAT)

Dimarts 13 de novembre, els alumnes de Biologia de batxillerat van fer una sortida a l’hospital Josep Trueta acompanyats pels professors Marta Salavedra i Carles Stern.

Aquesta visita constava de dues parts ben diferenciades: en primer lloc van escoltar una explicació de la història de l’hospital i dels serveis que ofereix, i seguidament van fer una visita guiada a la UCI, on un especialista en medicina interna els va referir casos concrets de diferents pacients del centre mèdic. Va ser una experiència molt interessant.

EXPOSICIONS DELS TREBALLS DE RECERCA


El dimarts 13 de novembre es van reunir els diferents tribunals per escoltar les exposicions orals dels treballs de recerca. Nosaltres vam voler entrevistar alguns alumnes de batxillerat per veure com els havia anat tot plegat i per conèixer les seves sensacions. Vam trobar estudiants molt neguitosos que estaven a punt d'entrar i que no estaven per respondre massa preguntes, i d'altres que en sortir afirmaven que els nervis els podien jugar una mala passada. Aquí en teniu una mostra:
En Ricard Hernández va fer el treball de recerca sobre màrqueting a Internet. Ens va comentar que va tenir alguns problemes per elaborar el treball, però al final se’n va sortir bé, i que l’exposició oral imposa molt de respecte.
L'Oriol Simón va fer un estudi sobre la instal·lació d'un servidor lliure amb Linux. Li hauria agradat tenir més temps per exposar la feina feta més a fons.
La Natàlia Figueras va estudiar les plantes carnívores. Li va costar triar la planta i va tenir algun problema per l'excés de concentració de nitrat d’aquesta. Ha tingut prou temps per elaborar el treball.
La Nora Fonseca va estudiar els factors ambientals que determinen la intel·ligència i la memòria. Li va semblar especialment destacable la visita que va fer a l’hospital Trueta, on va ser instruïda pel cap de de-partament de Neurologia.
La Judit Boadella va fer el seu treball sobre l'estudi d'una sureda. Li van agradar els professors del tribu-nal. No obstant això, li hauria agradat tenir més temps per veure millor el procés.
La Sheila López va fer el seu treball sobre una operació medica, va tenir alguns problemes per trobar in-formació teòrica, però al final en va sortir força satis-feta. No li hauria agradat tenir més temps per elaborar el treball, ja que opina que hagués suposat “allargar el patiment”.
Text: MARINA BARBÓS i ABRIL COLOMER (3ESO)

divendres, 9 de novembre de 2012

LLIURAMENT DELS DIPLOMES DEL BATXILLERAT INTERNACIONAL (PROMOCIÓ 2010-12)

D'esquerra a dreta, Pilar Escriche, Albert bayot, Elisabet Saguer, Josep M. Birulés i M. Lluïsa González
Per a moltes persones, el passat dissabte 27 d’octubre començava com un dia de cap de setmana qualsevol. Potser fins i tot dolent, vist que el cel i la temperatura no acompanyaven a sortir de casa. En canvi, per un grup d’exalumnes de l’institut Jaume Vicens Vives de Girona era ben diferent. Es tractava del grup classe que el juny passat van acabar el Batxillerat Internacional al nostre centre. Tornaven a l'institut mesos després per recollir el diploma de BI. Va ser un matí de retrobaments, entre els alumnes i també amb els professors, alguns dels quals estaven molt emocionats. Alguns van tornar per veure aquells nois i noies que durant dos anys els van fer riure, enfadar i treballar de valent.

Tot l'acte es va dur a terme també mitjançant Skype, amb els dos alumnes a qui els va ser impossible assistir-hi perquè estudien en universitats a l'estranger: la Irene van der Haar  a Holanda, i en Harry Sagel a Texas, als Estats Units.

Primer de tot, va haver-hi la ronda de parlaments, en la qual van participar la directora de l’institut, la coordinadora del BI i la tutora del grup. Totes elles van destacar el gran treball i l'esforç dedicat a aquests estudis exigents de batxillerat i la gran pinya que s’ha format entre tots. Especialment la directora els ha posat com a exemple de perseverança, capacitat d’organització i de superació de les dificultats. A continuació van parlar el delegat d'Ensenyament a Girona, el Sr. Albert Bayot, i finalment la regidora d’Educació i Esport de l’Ajuntament de Girona, Isabel Moradàs. També hi va ser present un dels patrons de la Fundació Institut Jaume Vicens Vives de Girona, el Sr. Josep M. Birulés.

Un cop acabada la ronda de parlaments, es va mostrar una presentació amb fotografies de totes les activitats que els alumnes havien dut a terme durant el dos anys de BI, com les pràctiques als diferents laboratoris, participacions en olimpíades, hores CAS, el treball de recerca o les més especials: el viatge de final de curs a Menorca.

Per concloure l'acte, un dels alumnes, en Marc Gort, va interpretar una peça al piano i es van lliurar els diplomes. Aquest va ser el punt i final a dos anys fantàstics, que van ser el bressol de grans amistats.

Text: ALEIX TORRES PALAHÍ (1BAT A)



El Sr. Albert Bayot fa a mans el diploma a l'exalumne Eudald Romo


Aquí teniu la notícia publicada al diari El Punt Avui (diumenge, 28 d'octubre de 2012):




dijous, 8 de novembre de 2012

SORTIDA DE TUTORIA AL PLA DELS SOCS DE SALT (1ESO)

El dimarts 30 d'octubre i el dimecres 7 de novembre, els alumnes de primer d'ESO han fet les respectives sortides de tutoria. L'objectiu era senzill i a l'hora enriquidor: passar un dia a l'aire lliure gaudint dels companys, fent esport i treballant la cohesió entre els diferents grups.

Hem anat caminant des de l'institut fins a Les Deveses de Salt. El trajecte d’anada i tornada ha durat aproximadament una hora i mitja. Tenint en compte que es tractava d'una passejada lúdica enmig d' un entorn natural, hem procurat alentir el ritme i gaudir sense presses del camí. En arribar hem esmorzat plegats, i una vegada els alumnes han fet la tria dels jocs (els professors d'Educació Física han portat pilotes i cordes per jugar), s'han iniciat les diferents activitats: futbol, voleibol, palo-mato, saltar a corda, etc. La jornada ha finalitzat a les tres. Tots han marxat cansats, però ben contents.

Text: ÀNGELS VALLVERDÚ (Professora de Ciències Socials)
Fotografies: SUSSI ROURE (Professora d'Anglès)





dimecres, 7 de novembre de 2012

ACTE DE PRESENTACIÓ DE La lenta digestió de les crisàlides, DE LLUÍS LUCERO






Acte de presentació del llibre de poemes La lenta digestió de les Crisàlides, de Lluís Lucero Comas, professor de Llengua Catalana i de Llengües Clàssiques del nostre centre, a càrrec de Rosa Font i del mateix autor.



Lloc: Auditori Viader de la Casa de Cultura de Girona
Data i hora: dimarts 13 de novembre a les 20h  


diumenge, 4 de novembre de 2012

PRESENTACIÓ CURS 2012-13

La setmana del 22 al 26 d'octubre es van dur a terme les reunions de pares dels diferents cursos, i com no podia ser d'una altra manera, els alumnes de la revista Metastasi vam fer un petit seguiment per saber com els pares, els professors i els alumnes afrontem aquest nou curs. El dimecres 24 d'octubre vam assistir a una d'aquestes reunions, concretament l'adreçada als pares d'alumnes de segon d'ESO, que va començar poc després de dos quarts de set del vespre al teatre Ignasi Bonnin.

La Sra. Elisabet Saguer, directora de l'institut, va saludar els assistents i va donar la paraula al president de l'AMPA, el senyor Albert Huguet, que va fer un breu discurs en el qual va destacar la necessitat de nous pares amb entusiasme que ocupin el lloc dels que han deixat l'associació perquè els fills han acabat la seva etapa d'estudiants al nostre centre. Després va parlar sobre el nou horari i va informar sobre les activitats que ofereix l'AMPA, que es poden consultar al portal.

A continuació, la directora va presentar les persones que l'acompanyaven (el senyor Josep Pi, coordinador pedagògic, i la Sra. Anna Masós, cap d'estudis) i seguidament va fer un repàs de l'organització del centre: consell escolar, junta directiva, departaments didàctics, coordinacions, equips docents i comissions de treball (de Convivència i Documentació, Econòmica, de Coordinació Pedagògica, d'Atenció a la Diversitat, de Biblioteca, de Medi Ambient i sostenibilitat, Educat, etc.) i va presentar els tutors dels grups de segon d'ESO. També va explicar força detalladament els diferents projectes del Vives, remarcant els relacionats amb la diversitat (aules obertes, reforços, desdoblaments, aula d'acollida, Projecte Fractal, UEC, etc.) i posteriorment va parlar sobre el bloc actesicelebracions, del qual va mostrar diferents fotos de l'any passat, com ara l' excursió a Sant Pere de Rodes i el concurs Fem Matemàtiques. Va explicar, a més, el Projecte Rossinyol i va esmentar les recuperacions remarcant que ja no es faran el mes de juny sinó el de setembre. Seguidament va parlar de les formes de comunicació entre les famílies i el centre: el portal JVV-Virtu@l, restringit i amb un codi, i el correu per comunicar les absències: absències@jvvgirona.eu (que també s'han de justificar en paper). Finalment, la Sra. Elisabet Saguer va comentar detalladament el JVV-Virtu@l i va fer referència al NOFC, un document que es pot trobar al portal i que conté la normativa del centre.

La senyora Anna Masós, cap d'estudis, va incidir en la importància de la comunicació entre el centre i els pares i va parlar sobre faltes, retards i d'altres irregularitats, i de com els pares podien estar al corrent de la situació dels seus fills. Ja per acabar, la directora va explicar la nova agenda i les seves fonts de comunicació, i la carta de compromís educatiu. El torn de preguntes va ser molt breu, només se'n van formular dues.

La segona part de l'acte de presentació del curs 2012-13, com cada any, es va desenvolupar a les aules: els pares abandonaren el teatre Ignasi Bonnin i es van dirigir a les aules corresponents amb els tutors, on es va donar una informació més concreta sobre el desenvolupament del curs.

ROGER GÓMEZ i JOAN FONALLERAS (3ESO C)