divendres, 23 de març de 2012

DIA MUNDIAL DE LA POESIA (UNESCO)

El dimecres 21 de març va ser el Dia Mundial de la Poesia. Es va editar un opuscle commemoratiu amb el poema “Quatre paraules”, escrit per Narcís Comadira en català i traduït a una vintena de llengües. Aquesta iniciativa té la finalitat de convertir la diada en una celebració de la paraula i de la dignitat de totes les llengües per expressar-la en llibertat portant la lectura als punts més insòlits i fent possible l’adhesió de tota mena de col·lectius sensibles a la realitat multilingüe i multicultural del país.(1)

LECTURA DEL POEMA "QUATRE PARAULES"
Divendres 23, al nostre centre es va realitzar una activitat commemorativa del Dia Mundial de la Poesia que va reunir els alumnes de 3r i 4t d'ESO al teatre: es va llegir l'esmentada composició de Narcís Comadira en algunes de les 20 llengües a què ha estat traduïda (anglès, francès, xinès mandarí, romanès, panjabi, castellà i català). A continuació us reproduïm el poema:

Quatre paraules
Mig en somnis, un àngel
se m’apareix i em tempta:
escriu, fes un poema.
Vull treure-me’l de sobre,
vull dormir el son dels justos,
o el son dels pecadors,
m’és igual. Vull dormir.
Però ell insisteix.
Té, diu: quatre paraules:
món, país, llengua, amor.
I afegeix: gairebé
ja t’he fet el poema.
Jo li dic: si escric món,
bé hi hauré d’afegir
desastres, fam i guerres.
Si escric país, ja entro                                     
al territori foll
de l’ésser i dels fantasmes.
I si escric llengua, veus?,
el dolor em trenca l’ànima.
No puc escriure més.
I em diu: tu escriu amor
pel món i pel país
i per aquesta llengua
que es mor i et trenca l’ànima:
veuràs que encara pots
fer aquest i mil poemes.


Lovepreet i Pavittar Singh Bajwa llegeixen en panjabi
Rafael Ávila (d'Hondures) i Clara Pinto (d'Equador) llegeixen en català

 Narcís Comadira (Girona, 1942) és poeta i pintor. Ha exercit altres disciplines artístiques o relacionades amb l'art, com la dramatúrgia, la traducció, el periodisme, la crítica literària, l'estudi de la història de l'art, l'arquitectura i la publicitat. La seva lírica tendeix, a través d'un progressiu rigor mètric i lingüístic, cap a les formes clàssiques, la contemplació, la reflexió i la ironia. Comadira ha estat guardonat amb premis com el de la crítica Serra d’Or, el Ciutat de Barcelona, la Lletra d’Or, el de traducció poètica Cavall Verd-Rafael Jaume i el Nacional de la Crítica. (2)
(1), (2): 21 de març, Dia mundial de la poesia. Generalitat de Catalunya. Dossier de premsa

"VIDA ROBADA"
Seguidament, els alumnes de Llatí de 4t d'ESO van fer una lectura de poemes els autors dels quals eren Rafael Alberti (castellà), Bertolt Brecht (alemany), Zumar Derwic (amazic), Tahar Ben Jelloun (francès), Ovidi (llatí), Marina Tsvietàieva (rus), Artur Bladé Desumvila i Mireia Lleó Bertran (català). Tots aquests poemes més altres fragments de Max Blecher (romanès), Ugo Foscolo (italià), Gaspar Jaén Urban, Gerard Vergés, Manuel Castaño, Ponç Pons i Adrià Targa formen part del muntatge "Vida robada" que el professor Lluís Lucero portarà divendres 30 de març a la II Mostra de Poesia a secundària al Teatre La Laguna de Sils.  

Els professors responsables d'aquestes activitats van ser Lluís Lucero (professor de Llatí i responsable de les activitats UNESCO) i Antònia Vilaplana (professora responsable de l'Aula d'Acollida).

dilluns, 19 de març de 2012

OLIMPÍADA INTERNACIONAL DE FÍSICA 2012: FASE CATALANA

Divendres 10 de febrer
Avui divendres 10 de febrer, 7 alumnes de batxillerat de l'Institut Jaume Vicens Vives han participat en la fase catalana de l'Olimpíada Internacional de Física 2012, organitzada per la Societat Catalana de Física amb la finalitat de triar els alumnes de secundària que representaran les universitats catalanes en la fase estatal convocada per la Real Sociedad Española de Física. Els nostres participants han estat tutoritzats per la professora Lluïsa González, amb qui han realitzat un exhaustiu treball de preparació. Es tracta dels alumnes de 2n de batxillerat Dídac Cuest, Marc Gort, Alessio Linares, Martí Llinàs, Pep Rodeja, Eudald Romo i Pol Torrent. 

Un cop realitzades les activitats, Marc Gort afirmava: Els participants de l'institut van tenir impressions diverses sobre la seva actuació. Els més ben preparats saben que tenen una major probabilitat de quedar entre els tres primers, i no obstant això gairebé tothom va sortir amb la sensació d'haver fet un bon paper. Tot i això, encara caldrà esperar fins a finals de febrer o principis de març per conèixer els resultats de la prova.

Efectivament, els resultats obtinguts es faran públics d'aquí a dues o tres setmanes, i es podran consultar en l'adreça que us mostrem a continuació. També hi podeu trobar les preguntes de les proves d'avui.




Els nostres concursants amb la professora Lluïsa González a l'entrada de la UdG

Divendres 16 de març
Entrega de premis de la XXIII Olimpíada de Física (fase catalana)
El passat divendres dia 16 de març va tenir lloc, a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans de Barcelona, l’entrega de premis als 21 estudiants de Batxillerat seleccionats per representar Catalunya a la fase estatal de les Olimpíades de Física, que tindrà lloc a Bilbao del 20 al 23 d’abril.

Vam tenir tres estudiants del nostre Institut premiats: Eudald Romo i Grau, segon i medalla d’or;  Martí Llinàs i Comas, vuitè i medalla de plata, i Pol Torrent Soler, novè i medalla de plata.

Les proves corresponents havien tingut lloc el divendres 10 de febrer a la tarda, en les diferents seus catalanes (a Girona, a la Universitat Politècnica), i varen consistir en una prova de problemes de diferents nivells, puntuats en total sobre 100. La puntuació dels nostres estudiants van ser molt meritòries ja que, tot i ésser proves força difícils, van treure puntuacions de 81,5, 70 i 69,5.

Inicialment el Dr. Albert Bramon, de la UAB, va impartir una xerrada sobre la relativitat i la possible existència dels neutrins superlumínics. Després es va fer entrega dels premis i tot seguit vam poder gaudir d’un petit piscolabis.

Text: Lluïsa González (professora de Física)

dijous, 15 de març de 2012

PROVA CANGUR 2012

 

El dia 15 de març s'ha celebrat la XVII convocatòria de la prova Cangur a la Facultat d'Econòmiques de la UdG. 131 alumnes de l'institut Jaume Vicens Vives han participat en aquest concurs matemàtic per a alumnes de segon cicle d'ESO i de Batxillerat que consisteix a resoldre 30 problemes tipus test, és a dir, de resposta tancada, amb 5 opcions per a cada problema. Tot un repte!

dimarts, 13 de març de 2012

JORNADA DE PORTES OBERTES A L'INSTITUT JAUME VICENS VIVES

Dimarts 13 de març, a les 7 de la tarda, es va celebrar la jornada de portes obertes al nostre centre. La sessió, que començà a les 7 de la tarda, s'obrí amb un parlament de l'equip directiu en què es presentà l'acte i es donà pas a la intervenció d'uns alumnes voluntaris de 1 d'ESO, que van llegir una carta de presentació redactada per ells mateixos i adreçada als pares i mares que van assistir a la jornada.

 A continuació, aquests mateixos estudiants voluntaris van acompanyar els assistents en una visita guiada a l'edifici.

Finalment, la direcció va reprendre les explicacions amb una reunió informativa on es presentaren els objectius pedagògics principals i el desplegament curricular de l'ESO al nostre centre. 




dissabte, 10 de març de 2012

PROVA CIMS-CELLEX

D'esquerra a dreta: Pilar Escriche (coordinadora de BI), Elisabet Saguer (directora), Xavier Fernández-Real i
Gerard Neras (exalumnes del nostre centre), Cristina Tejero (secretària) i Anton Cortada.

La Fundació CELLEX està basada en el mecenatge a través del qual fa anys que ajuda i promociona la investigació científica (medicina, química, etc.). A partir de l'any passat, aquest mecenatge s'ha fet extensiu a l'àmbit de les ciències i les matemàtiques des del camp de l'educació. Així, CELLEX ha escollit dos centres de Catalunya, l'institut Jaume Vicens Vives i l'Aula Escola Europea de Barcelona, com a receptors d'aquests ajuts.
La fundació atorga un total de 24 beques, dotze per centre. Cada beca inclou, durant els dos anys de batxillerat: el pagament de la quota de Batxillerat Internacional, el pagament d'excursions i intercanvis, el material escolar que necessiti l'alumne, la residència (en cas que l'estudiant no resideixi en el lloc on estudia), els dinars al menjador escolar i una estada d'un mes de durada a l'estiu en una universitat estatal o europea per fer investigació atès que el programa promou i gestiona el treball d’aquests alumnes en universitats i centres de recerca durant l’estiu.
Els alumnes que obtinguin aquesta beca hauran d'estudiar el BI. La selecció comença a 4t  curs de secundària, i per a obtenir-la s'han de superar tres proves: una de matemàtiques, una altra de física o de ciències socials i, finalment, una de llengua. A partir dels resultats se seleccionen 50 persones, que hauran de realitzar una entrevista acompanyats dels pares i a la qual hi seran presents, també, 4 professors (2 de cada centre seleccionat). Així doncs, es tenen en compte motius acadèmics i personals, però "també requereix més feina i dedicació, i una voluntat de desenvolupar les pròpies capacitats en els diversos àmbits de la formació acadèmica i personal". 
Les proves per a la preselecció a les dues seus, Girona i Barcelona, es van dur a terme a la UPC el matí del dissabte 10 de març. Ara caldrà esperar els resultats per saber quins han estat els alumnes privilegiats.
Si us interessa tenir més informació sobre aquest tema, consulteu-la en l'adreça següent:
http://www.cims-cellex.cat

divendres, 9 de març de 2012

SORTIDA DE 2n D'ESO A BARCELONA

El passat dijous, primer de març, la meitat dels alumnes de 2n d’ESO, acompanyats pels corresponents professors, van realitzar una sortida cultural a Barcelona. És el tercer cop que fem aquesta activitat extraescolar que sol resultar agradable, tant pels alumnes com pels professors.

D’acord amb la programació de Socials, l'excursió mira d’il·lustrar la formació de la capital catalana a l’època d’esplendor medieval que va portar com a resultat l’ampliació del Palau Reial amb la seva magnífica sala del Tinell o la deliciosa capella de Santa Àgata per a ús exclusiu dels monarques de la corona catalano-aragonesa. El nostre recorregut no es limita a recórrer les estances del Palau, actualment Museu d’Història de Barcelona (MUHBA) sinó també els carrers i les placetes de regust menestral, els palaus burgesos del carrer Montcada i la perla del gòtic català: Santa Maria del Mar.

Gran part dels nostres alumnes van demostrar un gran interès per les explicacions del monitor, que va resultar molt afable, i van escriure incansablement sobre els seus fulls anècdotes i detalls històrics .

Després del dur treball que suposa aquest repàs per la història, amb un dia meravellosament assolellat, vam caminar Rambles avall fins arribar al Mare Magnum, on acostumem a asseure’ns i dinar. Aquest espai complex-lúdic-comercial va molt bé per acostar-nos al mar i gaudir d’un lloc sense perills pels nostres tendres infants. Finalment, tornarem a casa seva en igual nombre i millor qualitat que quan van marxar. Els conductors dels autocars van agrair, també, la facilitat per aparcar i sense problemes de sancions el seu passatge.

Text: Isabel Salvo 

dimecres, 7 de març de 2012

PARTIT AMISTÓS DE VOLEIBOL AL VIVES



Avui a la tarda, a les pistes del nostre institut, es va jugar un partit amistós de voleibol que va enfrontar dos instituts de Girona: d'una banda, els alumnes de l'assignatura optativa de Voleibol de 2n d'ESO del Vives i, de l'altra, l'equip de voleibol extraescolar de l'institut Narcís Xifra. 

El resultat va ser de 3 sets a 0 a favor del nostre institut. Felicitats!!!

dilluns, 5 de març de 2012

LOGO PER A LES SAMARRETES DE 4t D'ESO

Aquí us mostrem les propostes de logo realitzades pels alumnes de 4t d'ESO. La més votada serà la que lluïran les samarretes que aquests vendran per tal d'aconseguir una ajuda per al seu viatge de final de curs.



                         

 










Aquí teniu el GUANYADOR, dissenyat per l'EMMA CLILVERT!!!

Emma Clilvert (4 ESO A)



Fotografies: Paula Aguado (4ESOA)

dissabte, 3 de març de 2012

INTERCANVI AMB REGGIO EMILIA, PADUA I BERLÍN


INTERCANVIS
Una de les activitats destacades que es duen a terme a primer de batxillerat és, sense cap mena de dubte, la dels intercanvis entre els nostres alumnes i estudiants d'altres centres d'Europa. Es tracta d'una experiència molt positiva, atès que suposa un coneixement del món i un enriquiment personal. Aquest curs, a banda de Padova i Reggio Emilia, hem encetat una nova relació, ara amb el Gymnasium John Lennon de Berlín.

INTERCANVI AMB REGGIO-EMILIA

Girona→Reggio Emilia
Dilluns 27 de febrer, 20 alumnes de 1r C i D de batxillerat van marxar cap a Reggio-Emilia en el marc del programa d'intercanvis, concretament amb alumnes de l'Istituto Blas Pascal. Tornaren a Girona el 5 de març. Els professorsr acompanyants eren: Lluís Lucero i Antònia Vilaplana.
La professora Antònia Vilaplana explica les activitats que van realitzar els nostres alumnes a Itàlia:
Dilluns 05/03/12
Arribada a Reggio Emilia i estada amb les famílies.
Dimarts 06/03/12
7.50h a 9.50h. Visita a l’Istituto Blas Pascal. A continuació, vam realitzar una visita a la ciutat de Reggio Emilia. A l’Ajuntament ens rebé la regidora de Cultura i Educació, i ens mostrà la Sala Tricolore, lloc on va néixer la bandera italiana. Vam escoltar un parlament molt interessant sobre l’agermanament de Reggio i Girona. Vam tornar amb les famílies italianes per dinar i passar la tarda.
Estudiants gironins a la Sala Tricolore (Ajuntament de Reggio Emilia)
 Dimecres 07/03/12. Reggio Emilia-Bologna-Modena-Reggio Emilia
Al matí vam recórrer Bologna, especialment la ciutat universitària (la de Bologna fou la primera universitat europea, creada a l’Edat Mitjana). Destaca la sala d’autòpsies de l’antiga facultat de Medicina, que ara s’ha convertit en museu. A la tarda vam anar a la ciutat de Modena. Al vespre tornàrem amb les famílies. Vam fer tot el trajecte en  tren.

Sala d'autòpsies (Universitat de Bologna)
Dijous 08/03/12
Vam visitar el Parc Natural dels Apenins i vam pujar a la Pietra di Bismantova, paratge natural que s’ha convertit en un dels grans atractius de la regió per als viatgers. Com a curiositat, direm que vam trepitjar neu, i que els estudiants van gaudir com nens.


Alumnes jugant amb boles de neu (Pietra de Bismantova)
 Divendres 09/03/12
Van anar a Mantova, i vam fer una visita al Palazzo Ducale i al Palazzo del Te. Al primer els alumnes hi van viure un fet especial: al pati central hi estaven filmant una pel·lícula, una versió de Romeu i Julieta, el protagonista de la qual era molt conegut entre els joves. La sorpresa fou que, en acostar-se els nois del Vives per saludar-lo, l’actor els va ignorar. El premi de consolació fou l’amabilitat i la simpatia amb què els van acollir els extres.
Quant al Palazzo del Te, bon exemple d’arquitectura manierista, convé destacar les sales amb frescos, unes pintures extraordinàries.
Dissabte 10/03/12
Com que al matí als centres d’ensenyament es fan classes, els catalans vam anar a visitar la ciutat de Parma. A la tarda vam quedar-nos amb les famíles. Al vespre, però,els italians ens van organitzar una festa a l’institut. Els joves de Reggio es van encarregar de dur el menjar i de posar música. Va estar molt bé.
Diumenge 11/03/12
Estada amb les famílies.
Dilluns 12/03/12
L’Istituto Blas Pascal fou el centre de trobada i el lloc on vam agafar el bus per anar a l’aeroport. Arribada a casa i final del viatge.
Cada alumne gironí portava un dossier elaborat aquí per ells mateixos en grups. Durant el viatge havien de completar-lo: cada dia calia recopilar informació sobre les visites i preguntar a les famílies. La finalitat era aprendre i socialitzar-se amb els italians. Calia lliurar aquest treball als professors responsables de la sortida en arribar a Girona.

Reggio Emilia→Girona
Els professors i alumnes italians arribaren a Girona el divendres 16 de març i hi romangueren fins al dia 23.

INTERCANVI AMB PADOVA

Girona→Padova
Dilluns 27 de febrer, 22 alumnes de 1r de batxillerat van marxar cap a Padova en el marc del programa d'intercanvis, concretament amb alumnes de l'Istituto Calvi. Tornaren a Girona el 5 de març.
Padova→Girona
Els professors i alumnes italians arribaren a Girona el divendres 16 de març i hi romangueren fins al dia 23.

INTERCANVI AMB EL GYMNASIUM JOHN LENNON DE BERLÍN 

Berlín→Girona
Dimecres 8 de febrer van arribar els alumnes alemanys procedents de Berlín, que s'estaren una setmana a Girona acollits per famílies catalanes, les mateixes famílies que a finals de febrer enviaren els seus fills i filles, alumnes del nostre institut, al país germànic. El programa que seguiren els joves estrangers durant els dies que van ser amb nosaltres és el següent: 
Dimecres 08/02/12
15.00h. Arribada a l'estació d'autobusos de Girona. Rebuda per part dels alumnes gironins. Acollida de les famílies receptores. Acomodació  i pernoctació amb les famílies.
Dijous 09/02/12
Visita a Barcelona (Sagrada Família, La Pedrera i Barri Vell).
Divendres 10/02/12 
Visita al Museu Dalí de Figueres i al monestir de Sant Pere de Rodes.
Dissabte 11/02/12 i diumenge 12/02/12
Dies lliures. Estada amb les famílies receptores.
Dilluns 13/02/12
Visita a la zona volcànica de la Garrotxa (Fageda d'en Jordà i volcà Croscat), i a la vila medieval de Santa Pau.
Dimarts 14/02/12 
Visita guiada a la ciutat de Girona i la Catedral.  Visita a l'institut. Comiat dels alumnes.
Dimecres 15/02/12   
6.30 h. Els alumnes alemanys tornen a Berlín.
Alumnes del Gymnasium John Lennon (Berlín)
 Girona→Berlín
Dilluns 27 de febrer, 25 alumnes de 1r A de batxillerat van marxar cap a Berlín en el marc del programa d'intercanvis, concretament amb alumnes del Gymnasium John Lennon. Tornaren a Girona el 5 de març. Els professors acompanyants foren: Joan Blanco i Rosor Rabassedas. 
La Rosor Rabassedas ens explica què van fer a Berlín:
Dilluns 27/02/12
Arribada a Berlín i estada amb les famílies.
Dimarts 28/02/12
Visita al Museu del Mur i al Bundestag o Parlament alemany (aquí vam poder veure Angela Merkel a l’entrada nord quan arribava, i ens va dedicar un somriure als que la saludàvem). El dia no acompanyava massa, ja que plovia i vam haver d’anar amb paraigües. Cada dia a les 17.00h tornàvem amb les famílies alemanyes.
Dimecres 29/02/12
Visita a Potsdam. Ens van fer una visita guiada al Palau d’estiu del rei Frederic. Val a dir que l’atractiu d’aquest palau rau en els jardins, que en aquesta època són molt tristos a causa del fred, i les estàtues estaven tapades amb unes estructures de fusta per protegir-les del rigorós hivern. No obstant això, la ciutat és molt bonica, i els alumnes s’ho van passar molt bé.
Dijous 01/03/12
Vam fer un recorregut per Berlín i vam visitar el Museu Pergamon, on vam veure l’altar de Zeus, la porta del mercat romà de Milet i  les portes d’Istar de Babilònia, entre d’altres obres. Llavors vam pujar a la torre d comunicacions, des d’on es pot veure tota la ciutat,  però aquell dia hi havia poca visibilitat perquè estava ennuvolat.
Divendres 02/03/12
Visita al camp de concentració de Sachsenhausen. Fou molt interessant. La fred que feia aquell dia ens va ajudar a entendre la cruesa de les condicions de vida dels presoners. Un detall: el guia va felicitar el grup pel seu comportament exemplar.
Dissabte 03/03/12 i diumenge 04/03/12
Estada amb les famílies.
Dilluns 05/03/12
L’institut fou el centre de trobada i el lloc on vam agafar el bus per anar a l’aeroport. Arribada a casa i final del viatge.
Estudiants del Vives a Berlín

divendres, 2 de març de 2012

THE FONIX: CONCURS D'ANGLÈS AL VIVES

17 de gener: informació general


THE FONIX és un concurs interescolar d'anglès que es realitza a Catalunya i consta de tres fases. La primera (fase local) és duu a terme dins del centre. En aquest concurs hi participen tots els nivells d'ESO, encara que les proves es desenvolupen en dies diferents segons l'agenda de cada nivell. Us adjuntem l'enllaç amb la pàgina on s'explica com funciona THE FONIX:
                        http://www.concurs-angles.info/

24 de gener: es passen les proves del THE FONIX a 4t d'ESO

Aquest matí s'han dut a terme les proves d'anglès a 4t d'ESO. Els alumnes han disposat d'un mínim obligatori de 50 minuts i d'un màxim de 60, a 4a hora del matí, per completar una prova escrita a partir de la qual se seleccionarà la millor nota. Val a dir que els estudiants no han estat vigilats per les professores del Departament de llengües estrangeres que imparteixen aquesta matèria a quart (Montserrat Juhera i Pilar Escriche), ans al contrari, per professors d'altres departaments; i que els nois i noies no han pogut realitzar cap consulta al professor d'aula: són les normes.

Així mateix, aquesta mateixa setmana estan previstos els exàmens de 1r, 2n i 3r d'ESO.

3 de març: els alumnes guanyadors del Vives concursen a la Politècnica 

Els alumnes d'ESO que van resultar guanyadors a la primera fase del concurs, realitzada al mateix centre on estudien, es trobaran demà a les 12 del migdia a la Politècnica de la UdG per realitzar la fase territorial de la competició. 

Els representants del Vives són: Irene Pujolar Pohl (1r ESO), Arlet Pi Jaume (2n ESO), Andrea Franch Huguet (3 ESO) i Eduard Gairín Neras (4t ESO).

Us desitgem moltíííííssima sort!