dimecres, 19 de desembre del 2012

PROJECTE INTEGRA (1r CICLE ESO)

Aquest any l’institut Jaume Vicens Vives enceta un nou projecte, anomenat Integra, que es consolida com un dels recursos més rellevants que es destinen a la diversitat. Està pensat per a nens i nenes de primer cicle d’ESO que necessiten una atenció individualitzada i es desenvolupa en un espai ampli i diàfan com és la biblioteca. La coordinadora aquest projecte és Paquita Bonany, professora de matemàtiques.

En el context del Projecte Integra, les assignatures tradicionals (com per exemple el català, el castellà, les matemàtiques i les socials) conviuen amb d’altres de nova incorporació com ara Manualitats i Cinefòrum.

MANUALITATS
Els alumnes del Projecte Integra participen activament en diverses activitats que tenen com a principal objectiu la creació de nous objectes a partir del reciclatge.
Durant aquest primer trimestre hem treballat formes i objectes diferents i finalment hem aconseguit crear aquesta capseta que veieu a sota. Les tasques realitzades ens serveixen per treballar les competències bàsiques de l’aprenentatge i facilitar l’accés al món laboral. 
Text: MARINA ARROGANTE (Professora de Manualitats)


COM CREIEU QUE ESTÀ FETA?
QUÈ HEM RECICLAT?
QUANT DE TEMPS HEM TRIGAT A FER-LA?
QUANT POT COSTAR UNA CAPSETA?
QUÈ HI POSARÍEU A DINS?

CINEFÒRUM
Una de les grans novetats d’aquest curs és la implantació, en el marc del Projecte Integra, de l’assignatura Cinefòrum, on cada film que es projecta pretén assolir uns objectius pedagògics i educatius concrets.
A nivell general, el que es vol aconseguir amb aquesta assignatura és que els alumnes desenvolupin una opinió personal respecte dels temes tractats a la pel·lícula, i intentar finalment que expressin si els ha agradat o no de manera argumentada. Requereix, per tant, una reflexió personal i una visió crítica davant d’una temàtica que potser no els resulta massa habitual. Aquest espai de reflexió personal se sol encetar amb un debat oral per interrelacionar opinions i alternatives dels diferents alumnes.
Quant a la metodologia, abans de veure la pel·lícula el professorat fa una introducció per tal de contextualitzar el film (època, tema, actors, personatges i directors si s’escau, etc.) i demana la col·laboració de l’alumnat per recercar informació sobre el tema que es tractarà. Llavors es visualitza la pel·lícula sencera i finalment s’obre un debat oral i es realitzen les activitats escrites.
L’avaluació contempla diversos criteris, entre els qual destaquen: visionar de manera atenta, correcta i respectuosa del film; respondre les qüestions de comprensió i del llenguatge audiovisual de manera reflexiva i interessada; identificar els temes i subtemes de la pel·lícula; realitzar adequadament les activitats; participar activament en els debats que es puguin suscitar; expressar-se amb correcció en presentar les feines proposades; i entregar aquestes activitats en els terminis fixats pel professorat.
De moment s’han treballat projeccions com ara: Super size me (documental), Temps moderns, Matilda, Charlie i la fàbrica de xocolata, Cadena de favors, El gran dictador, La vida és bella i Els nois del cor. El lloc on es projecten és la biblioteca, atès que compta amb una pantalla de grans dimensions que permet veure el film còmodament.
La valoració de l’assignatura per part dels alumnes és molt positiva i val a dir que s’impliquen plenament en les activitats que es realitzen.
Text: GEORGINA GIFREU (Professora de Cinefòrum). Fotografia: Marina Arrogante (Professora de Manualitats)