diumenge, 27 de novembre de 2011

RACÓ VERD

En aquest racó parlarem sobre els diferents esdeveniments relacionats amb la sostenibilitat, ja que som escola verda i volem el millor per a nosaltres i per al progrés del món.

SETMANA EUROPEA DE LA PREVENCIÓ DE RESIDUS, del 19 al 27 de novembre.

Es tracta de posar en coneixement de la gent tots els mètodes que podem aplicar per prevenir els residus i reciclar-los. Aquí, al nostre institut, s’han realitzat diversos actes a banda de fer difusió a tots els alumnes d'aquest esdeveniment. Una activitat que s’ha tractat ha estat el reciclatge de taps de plàstic: a més de reciclar estem fent un bé ja que aquests estan destinats a una noia que necessita una cadira de rodes.

Aquest trimestre tots els alumnes de 4t han redactat un article sobre l’aigua. A continuació publiquem l’article de Sara Birulés Maeso, que ha estat un dels més destacats.

Et felicitem per aquest article, Sara.

Text: Míriam García i Leo Aijon

TAN CLAR COM L’AIGUA

Últimament, es demana a tota la població europea que moderi radicalment el seu consum de productes envasats. Una bona manera d’estalviar és beure aigua de l’aixeta en comptes de comprar-la envasada.

Comprar aigua envasada, a la llarga, és un error. Comprar aigua cada dia acaba sortint més car que no pas consumir la de l’aixeta. També produeix una quantitat de residus totalment innecessària.

L’aigua de l’aixeta té les mateixes propietats i beneficis per a la salut que l’aigua envasada. Així que no hi ha motiu que expliqui que tanta gent no en vulgui beure. Hi ha una quantitat important de la població de les comarques gironines que beu aigua de l’aixeta i es manté igualment sana.

Des de sempre, arreu de Catalunya s’ha begut aigua sense envasar: de rius, de pantans, del mar. Però és des de fa uns vint o trenta anys que s’han començat a envasar bastants aliments bàsics, com l’aigua. Des de llavors que s’ha exclòs l’aigua de l’aixeta del consum humà, reservant-la només a feines domèstiques. És comprensible que hi hagi molta gent que afirmi que l’aigua de l’aixeta és bruta a causa dels seus orígens, però és aigua completament depurada, potable i apta per al nostre consum.

Hi ha molts països europeus que ja han pres la decisió de beure aigua de l’aixeta i això els ha donat molt bons resultats, com per exemple la reducció de residus.

Estic a favor del consum de l’aigua que surt de les aixetes de les nostres cases perquè, indirectament, redueix la contaminació i també afavoreix el medi ambient.

Beure aigua de l’aixeta és actuar en favor de la sostenibilitat.

                                                                                         Sara Birulés Maeso

dimecres, 23 de novembre de 2011

CONFERÈNCIA SOBRE ROBÒTICA

Pere Ridao va venir a fer una xerrada de difusió de la robòtica submarina. Anava dirigida a tothom però sobretot a la branca tecnològica. Va explicar que al món un 70% de l’escorça terrestre està coberta per mars i oceans i que aquesta part és una gran font de recursos naturals i d’aliments que, per desgràcia, és molt difícil d’explorar. Per això ell fabrica robots per ajudar a l’evolució de la ciència en aquest àmbit.

Pere Ridao Rodríguez, enginyer, va néixer a Girona l’any 1969. Actualment és professor del Departament d’Arquitectura Tecnològica a la UdG. La seva tasca se centra en el disseny i la construcció de robots autònoms per l’exploració submarina. En els últims anys ha participat en la construcció de 4 robots submarins, va ser responsable de l’equip d’estudiants que van guanyar la 1a competició europea “SAUC-E 2006”. És membre del Comitè de Sistemes Marins d’IFAC, de la revista Inteligent Service Robotics, i ACIA.... entre d’altres.

Text: Isabel Vilamitjana


Conferència sobre robòtica, impartida per la UdG

Biblioteca de l'institut Jaume Vicens Vives

dijous, 17 de novembre de 2011

LECTURA I PRESENTACIÓ DELS TREBALLS DE RECERCA

Es tracta d’un treball d’investigació que es fa entre 1r i 2n de Batxillerat, que pot incloure entrevistes, enquestes... En el nostre centre, el treball ha de tenir unes característiques determinades: s’ha de presentar en una plantilla d’OpenOffice i imprès amb tapes de color verd. Un cop acabat i entregat el treball s’ha de fer una presentació oral (en què hi pot haver material de suport com ara una presentació en diapositives) en la qual cal defensar el treball oralment.

S’avalua en dues etapes: una al juny, on es valora sobre una nota màxima de 4 punts, i una segona etapa d’avaluació en què l’alumne/a exposa el treball davant d’un tribunal i es valora sobre una nota màxima de 6 punts. En aquesta presentació els membres del tribunal poden formular preguntes sobre el contingut i la realització del treball.

La presentació oral o defensa del treball de recerca es va realitzar el dimecres 16 de desembre a la tarda. Els tribunals estan formats per tres professors: el tutor del treball, el president i un vocal. La durada de cada exposició és de 12 minuts repartits de la següent manera: 1 minut per a la preparació del material per part de l'alumne, 5 minuts d'exposició oral, 3 minuts per a aclariments i 2 minuts per a deliberació del tribunal.

Aquest curs els treballs han estat molt variats i han assolit un bon nivell acadèmic. El dia 22 de desembre uns quants alumnes de 2n de batxillerat presentaran els seus treballs als alumnes de 1r al teatre de l'institut. Són alumnes motivats que intentaran fer arribar les seves idees i motivacions als alumnes que començaran aquest curs el seu treball. 

Text: Xevi Planas, Marc Rufí

dimarts, 15 de novembre de 2011

PREMIS I RECONEIXEMENTS EXTERNS AL NOSTRE ALUMNAT

CIÈNCIES


BEQUES BOTET I SISÓ
Es tracta d’una beca que ofereix la Universitat de Girona i que consisteix a obtenir l’ajut d’un/a tutor/a de l’esmentada universitat per elaborar el treball de recerca. Aquest any al centre hem tingut quatre beques.
Segons ens han explicat els alumnes que han rebut aquesta beca, per aconseguir-la van haver d’entregar la nota mitjana de 3r i 4t d’ESO juntament amb un full amb les seves dades personals, i també van haver de contestar unes preguntes. Un jurat va examinar tota la documentació rebuda i llavors va fer una tria dels alumnes presentats.
Del nostre institut hi van participar alumnes de 2n de Batxillerat i van resultar-ne seleccionats quatre, els quals havien obtingut una nota mitjana del segon cicle d’ESO que oscil·lava entre el 9 i el 9,7: Pep Rodeja, Eudald Romo, Pol Torrent i Irene Van der Haar.

SETMANA DE LA CIÈNCIA DE LA UdG
Helena Bragulat (2B BAT), Irene Van der Haar (2A BAT) i John Steven Romero (2A BAT) han estat seleccionats per a una de les beques que atorga la Facultat de Ciències (UdG) en motiu de la Diada de Sant Albert.
Enguany Helena Bragulat, John Steven Romero i Irene Van der Haar han estat seleccionats durant la Setmana de la Ciència per a fer de monitors als tallers dirigits que es realitzen cada any a la UdG.


PROGRAMA E2C3 PATROCINAT PER CATALUNYA CAIXA
Helena Bragulat i John Steven Romero, alumnes de segon de batxillerat, i Júlia Thió i Clàudia Llinàs, de primer, van resultar premiats a 4t d’ESO amb una beca que consistia a realitzar una estada de quinze dies a l’estiu a Les Planes de Son (Pirineu), on van rebre cursos d’estiu i assessorament per part de professors d’universitats famoses d’arreu del món, que posteriorment els fan un seguiment durant tot el Batxillerat.
Per la seva banda, han d’anar fent un treball que els permet, llavors, aconseguir una beca cada estiu fins al final del batxillerat per tal d’assistir a cursos per a alumnes de secundària de tot el món.
Val a dir que, des que va començar el programa E2C3, cada any han estat becats dos alumnes del nostre institut, tot i que només en bequen 50 de tot Catalunya.
Quin alumne de 4t d’ESO serà l’afortunat enguany?

CONCURS DE NADALES 2011-2012



Concurs adreçat a tot l’alumnat del centre, dividit en dues categories:
A: 1r, 2n i 3r d’ESO
B: 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat
Hi ha dues modalitats:

Dibuix
El dibuix ha d’estar dedicat a l’ambient nadalenc, la pau o la solidaritat.
Només es pot presentar un dibuix per persona.
Mida: DIN-A4

Poesia
El poema –en llengua catalana- ha d’estar dedicat a l’ambient nadalenc, la pau o la solidaritat.
Només es pot presentar un poema per persona.
Extensió: entre 10 i 20 versos.

L’activitat es podrà fer tant a l’hora de tutoria com a casa.
Els treballs s’han de lliurar als tutors.
Termini de presentació: dijous 24 de novembre.
Els treballs han d’estar signats amb un pseudònim –els dibuixos per la part de darrere. Juntament amb el treball s’ha de lliurar un sobre amb el pseudònim a la part externa i a l’interior un paper amb el nom, cognoms, curs i grup.
El jurat estarà format per un grup de professors i alumnes del centre.
Els tres dibuixos i els tres poemes finalistes es publicaran al Metastasi, la revista de l’insitut.
Els poemes i els dibuixos guanyadors s’editaran en forma de postal i es vendran per Nadal amb l’objectiu de recaptar diners per a la Marató de TV3, dedicada enguany a la regeneració i el trasplantament d’òrgans i teixits.


PREMI CONCURS FOTOGRÀFIC A ARTUR ANTÚNEZ




El passat 30 de setembre era la data límit per presentar fotografies al I Concurs Fotogràfic saló Nàutic Internacional de Barcelona Fotokayak 2011. 

Tal com el nom del concurs indica, es tractava de fer fotos de caiacs en diferents àmbits: caiac de mar, aigües braves, caiac de pesca... El dia 12 de novembre es van tancar les votacions del jurat, format per Martí Casanellas, Ángel Uzkiano i Andrew Tarbet i pocs dies després es va saber que el cap d’estudis del nostre institut, Artur Antúnez, participant amb el nick clickarts, en va ser el guanyador.

Des d’aquí enviem una sincera felicitació a l’Artur!

Text: Xevi Planas i Marc Rufí

PUBLICACIÓ DEL LLIBRE DE MARTA ORTS, PREMI ESCOLA NORMAL DE LA GENERALITAT 2010

Aquest novembre, l'editorial Graó ha publicat l'experiència guardonada amb el Premi Escola Normal de la Generalitat 2010 realitzada per Marta Orts Alís en el curs 2009-2010 amb estudiants de Magisteri de la Facultat d'Educació i Psicologia de la Universitat de Girona.
                                                         
                                                             
ORTS, M. (2011). L'aprenentatge basat en problemes (ABP). De la teoria a la pràctica: una experiència amb un grup nombrós d'estudiants. Barcelona. Graó.
Disponible en línia aquí
També el trobareu a les llibreries.


Des d'aquí volem felicitar la Marta per l'obtenció d'aquest premi. Endavant, Marta!!!

La Redacció
                                                                       


QUI SOM ELS Rroma?

QUI SÓN ELS GITANOS?
El dia 14 de novembre de 2011 van venir dos gitanos a visitar els nois de primer d’ESO. N’hi havia un que era alt i fort, amb una barba molt ben arreglada. L’altre tenia la pell més fosca, no era tant alt i anava afaitat. Tots dos els van explicar als alumnes la història del seu poble.

Ja fa més de 1000 anys, els gitanos vivien a l’Índia i al Pakistan, el seu país d’origen. Un dia van decidir fer un viatge que hauria de durar 500 anys, i van poder travessat tot Àsia i tot Europa. Els gitanos podien portar una vida igual que la resta, ja que eren domadors, músics, artesans... 

Quan els Reis Catòlics, Isabel i Ferran, es van casar el 1499, van voler que tot Espanya tingués una mateixa cultura i llengua. Així que van fer fora altres cultures que no fossin l’espanyola, la musulmana i la jueva. La gitana també, però a ells els van donar 90 dies per adaptar-se a les noves condicions. Si no complien les normes hi havia càstigs severs, com per exemple ésser condemnats a l’esclavitud o tallar-los una orella. 


Durant la Segona Guerra Mundial van empresonar-los pel sol fet de ser gitanos. Va passar perquè la guàrdia civil d’aquell temps va fer una llei que deia que havien de vigilar els gitanos ja que sempre, davant de tot dubte, eren els culpables o els principals sospitosos. 

En l’actualitat hi ha gitanos arreu del món: Amèrica, Europa, el Nord d’Àfrica... Es calcula que hi ha més de 16.000 persones. El país amb més gitanos és Romania.

Els gitanos no tenen cap religió pròpia, sinó que s’adapten a la que té el país on habita cadascú.

Hi ha moltes curiositats sobre els gitanos, com per exemple per què els diuen gitanos. Quan els gitanos varen arribar a Egipte, els egipcis els deien egipcianos i perquè fos més fàcil de dir, els van anomenar egitanos. I amb el temps hem acabat dient gitanos.          

Text: resum d'un text de Maria Montenegro Carreras (2A)


SORTIDA AL PARC NATURAL DE LA GARROTXA (4t ESO)

El dilluns dia 14 de novembre, uns quants alumnes de 4t d’ESO varen passar el dia fent de vulcanòlegs a la Garrotxa.

En arribar, ens van dividir en tres grups a fi de poder dur a terme les activitats més detalladament. Ens varen ensenyar a situar-nos amb una brúixola i un mapa, ens mostraren els diferents clasts i piroclasts; en definitiva, a moure’ns entre volcans.

L’última activitat que vàrem fer al matí, i també la més didàctica, fou l’exploració interior del volcà Croscat. Un cop tots amb l’estómac ple, ens portaren a observar detalladament les colades de lava a Sant Joan les Fonts.

Acabat el nostre dia passat per aigua entre volcans, pujàrem a l’autocar i enfilàrem el camí cap a casa.
Text: Maria Frigola i Maria Férez (4 ESO)


En primer terme: Martina, Elisabet, Lali, Maria Férez i Maria Marquier


Foto de grup alumnes de 4t d'ESO

dissabte, 12 de novembre de 2011

BENVINGUDA DE L'AJUNTAMENT DE GIRONA A LES AULES D'ACOLLIDA

L'ALCALDE DE GIRONA DÓNA LA BENVINGUDA ALS NOUS GIRONINS

A l'aula d'acollida, els alumnes nouvinguts aprenem a parlar el català i, a l'Ajuntament de Girona, l'alcalde ens dóna la benvinguda com a nous ciutadans de Girona.

Això és el que va passar l'11 de novembre a la sala de plens de l'Ajuntament. Ens vam trobar tots els alumnes de les aules d'acollida de Girona i vam aprofitar per presentar-nos amb un power point de cada institut.

També vam poder conèixer alguns serveis de la ciutat amb una gimcana que ens va portar a l'oficina de turisme, al centre de joves l'Estació, al museu del cinema i a la biblioteca.


A la plaça del Vi, ens vam fer fotos tots junts amb l'alcalde i vam acabar l'activitat amb un mosaic de les banderes dels països d'on venim. Si les voleu veure, les tenim penjades a la paret de l'aula d'acollida!


Text: Antònia Vilaplana



dilluns, 7 de novembre de 2011

RUGBI A L'INSTITUT




Es tracta d’un crèdit d’Educació Física que es porta a terme, des de fa uns anys, del 7 de novembre fins al 16 de desembre i va destinat a tots els alumnes de 1r i 4t d’ESO.

L’objectiu d’aquesta activitat és promocionar i donar a conèixer aquest esport a les escoles i als instituts, concretament la modalitat del rugbi 7, que consisteix a jugar en un camp més reduït i de forma rectangular.

Hem d’agrair la col·laboració del Consell Esportiu del Gironès i del GEiEG, aquest últim és qui proporciona els monitors (al nostre centre, en Martin Ley) per tal que els alumnes puguin gaudir d’aquest esport, i a més ens cedeix un camp d’herba natural de rugbi per poder jugar un partit “de veritat”.

En finalitzar les sessions s’organitza una cloenda, el dia 21 de desembre a la tarda, a l’estadi del GEiEG de Palau-Sacosta per a tots aquells alumnes que vulguin participar-hi. L’activitat consisteix en un minitorneig amb alumnes d’altres centres en camp d’herba natural per posar en pràctica tot el que s’ha après.

Text: Nin Pujades i Paula Xutglà



dimecres, 2 de novembre de 2011

SORTIDA AL TEATRE (3r ESO)


El sí de las niñas

Dimecres 2 de novembre, els alumnes de 3r d’ESO de l’institut Jaume Vicens
Vives van anar a veure una obra teatral de Leandro Fernández de Moratín, El
sí de las niñas, a l’institut Maristes de Girona.

SOBRE LEANDRO FERÁNDEZ DE MORATÍN:

Va ser un dramaturg i poeta espanyol . Va néixer a Madrid
l’any 1760 i va morir a París l’any 1828. Va ser l’autor de
teatre més rellevant del segle XVIII. Va escriure El sí de las
niñas, obra de teatre molt famosa per la seva acceptació per
part del públic. Se’n van fer representacions durant 26 dies
seguits i va atraure més de 37.000 espectadors, una xifra
equivalent a la quarta part de la població adulta de Madrid.

DE QUÈ TRACTA L’OBRA?

Aquesta obra és una denúncia social al compromís per conveniència. Un
home de 59 anys està enamorat d’una noia de 17. La mare de la noia vol que
es casin, perquè vol tenir una bona posició econòmica i social. La noia, però,
no l’estima: està enamorada del nebot del senyor, a qui li demana ajuda per
no haver de casar-s’hi. Abans el nebot i ella havien estat amants, però era un secret. 
A causa d’això succeeixen alguns problemes, que fan que es compliquin més les coses.
Finalment, triomfa l’amor.

OPINIÓ:

En general, als nois de 3r els va agradar l’obra i els personatges. Els actors
que la representaven eren molt bons i ens van ajudar a entendre allò que
no hagués quedat massa clar durant la representació. Per a ells, potser el
problema va ser que 4 persones havien de fer 7 personatges. No obstant
això, les escenes estaven molt ben muntades.

Text: Isabel Vilamitjana Marsà